Auta na prąd – pytania i odpowiedzi

SEAT zadaje sobie i odpowiada na pytania odnośnie aut napędzanych prądem. Wciąż wiedza na temat jest niewielka, szczególnie w takim kraju jak Polska, gdzie samochodów zwanych ekologicznymi mamy na ulicach kilkanaście tysięcy. Co więc ciekawego miał do powiedzenia Antonio Salinas, profesor z Centrum Edukacji o Elektromobilności SEAT-a.

1. Czy wszystkie samochody elektryczne są „automatami”?

– Tak, pojazdy elektryczne nie wymagają skrzyni biegów, jako że są wyposażone w system automatycznego zmniejszania obrotów. Silnik elektryczny zapewnia moc i moment obrotowy, dzięki czemu może napędzać koła bezpośrednio.

2. Czy pojazdy z napędem hybrydowym typu plug-in również produkowane są bez skrzyni biegów?

– W przypadku samochodów hybrydowych z napędem typu plug-in podczas jazdy w trybie spalinowym można wybrać między jazdą automatyczną lub użyciem skrzyni biegów. W trybie elektrycznym system zawsze zmniejsza obroty automatycznie.

3. Czy samochody elektryczne posiadają rurę wydechową?

– Pojazdy elektryczne nie potrzebują rury wydechowej, ponieważ podczas ich pracy nie zachodzi proces spalania. Natomiast w pojazdach hybrydowych taki element jest konieczny do poprawnego funkcjonowania zainstalowanego silnika spalinowego.

4. Czy jednostkę elektryczną można serwisować samodzielnie?

– Nie jest to ani konieczne, ani zalecane. Elementy układu elektrycznego zostały oznaczone kolorem pomarańczowym – powinny być dotykane wyłącznie przez specjalistę.

Nasz komentarz: to oczywiście sprawia, że serwisowanie tego rodzaju aut, nawet po upływie gwarancji będzie należeć na razie głównie do ASO. A zatem koszty użytkowania samochodów z punktu widzenia reperacji usterek i awarii zanotuje spory wzrost.

5. Czy ogrzewanie i oświetlenie w samochodzie mają wpływ na żywotność akumulatora?

– W pojeździe elektrycznym każdy element zasilany jest energią magazynowaną w akumulatorze – od silnika, przez ogrzewanie, wewnętrzne i zewnętrzne światła, aż po odtwarzacz muzyki. Dlatego każda uruchomiona funkcja wpływa na poziom naładowania. W trybie elektrycznym w samochodzie hybrydowym sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Natomiast w trybie spalinowym energia czerpana jest ze spalania benzyny, dzięki czemu można zaoszczędzić skumulowaną energię elektryczną.

6. Czy wersje elektryczne i hybrydowe modelu zapewniają mniej miejsca pasażerom wewnątrz niż spalinowe warianty?

– Gdy producent z góry zakłada, że projektowany przez niego model będzie dostępny z napędem elektrycznym, na akumulator przeznacza miejsce pod podłogą. Takie rozwiązanie umożliwia stworzenie bardziej przestrzennego wnętrza. W samochodach hybrydowych typu plug-in akumulator znajduje się w dostępnych przestrzeniach zewnętrznych, a do tego jest mniejszy. Dzięki temu zasadniczo nie wpływa na wymiary kabiny pasażerskiej.

Nasz komentarz: Dlatego warto o takie kwestie pytać przed zakupem samochodu. Na szczęście coraz więcej „brył” robi się pod hybrydy i pojazdy elektryczne.

7. Czy deszcz może doprowadzić do awarii elektrycznego układu napędowego?

– Nie ma takiego ryzyka. System wysokiego napięcia jest wystarczająco osłoniony i izolowany, aby zagwarantować całkowite bezpieczeństwo. Wiele rozwiązań chroniących układ napędowy zainstalowano bezpośrednio w jednostce sterującej akumulatorem. Jeśli dojdzie do jakiejkolwiek awarii, jest on automatycznie wyłączany.

8. Czy zbiornik paliwa jest mniejszy w samochodzie hybrydowym typu plug-in?

– Niekoniecznie. Zwykle ma trochę mniejszą pojemność, lecz ze względu na to, że pojazd jest bardziej wydajny i posiada tryb elektryczny, całkowity zasięg pozostaje zazwyczaj taki sam jak w wersji spalinowej. W hybrydowym wariancie SEAT-a Leona zbiornik paliwa ma pojemność aż 40 litrów, co udało się osiągnąć poprzez przeprojektowanie jego kształtu. Został także umieszczony pod bagażnikiem, dzięki czemu obok zmieścił się również akumulator trakcyjny.

9. Na co należy zwrócić uwagę podczas ładowania baterii?

– Proces ładowania akumulatora jest tak prosty i bezpieczny, jak podłączenie do prądu jakiegokolwiek urządzenia wykorzystywanego na co dzień w domu. Należy jedynie pamiętać o niektórych koniecznych czynnościach, takich jak zablokowanie drzwi lub zaciąganie hamulca postojowego. Informacji o statusie ładowania dostarczają wskaźniki świetlne – wskazują, czy ładowanie trwa, czy już się zakończyło.

10. Czy wymagają dodatkowej konserwacji?

– Elektryczny układ napędowy, zarówno w samochodach hybrydowych, jak i całkowicie elektrycznych nie wymaga żadnych dodatkowych działań. Natomiast konserwacja silnika spalinowego przebiega zgodnie ze standardowym harmonogramem. Warto jednak dodać, że taki silnik w pojazdach hybrydowych wykorzystywany jest zamiennie z akumulatorem, a zatem rzadziej. Dzięki temu dłużej pozostaje w dobrym stanie.

Zabrakło tutaj pytań typu:

Czy zasięg podawany w dokumentacji jest realny?

Strefa Testów: Tak jak w przypadku samochodów spalinowych – zazwyczaj nie. Dużo zależy od pojazdu, warunków eksploatacji, itp.

Kiedy auta napędzane na prąd będą miały podobne TCO jak spalinowe? 

Strefa Testów: Znaleźliśmy wypowiedź ekspertów, że ceny zakupu mają się wyrównać za 5 lat. Trzeba jednak tutaj rozważać kwoty bez dofinansowań, by wszystko było uczciwe. Dlatego jeśli w 2030 roku całkowite koszty użytkowania ON/PB vs EV będzie zbliżone, zwolennicy elektromobilności powinni być szczęśliwi.

Czekamy na kolejne pytania: tomaszczarnecki@strefatestow.pl

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Optymalizacja działań transportowych przy wsparciu telematyki WEBFLEET – case study Mat-Pol

Następny

Awaria na drodze - jak się zachować?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: