Kierowcom nieraz wydaje się, że ubezpieczenia komunikacyjne autocasco to produkty o niezbyt skomplikowanej konstrukcji. W związku z tym przy wyborze polisy kierują się wyłącznie wysokością składki, ewentualnie renomą czy rozpoznawalnością towarzystwa ubezpieczeń. Tymczasem rozpiętość cen w różnych firmach, sięgająca nieraz kilku tysięcy złotych, nie bierze się znikąd. Różnice tkwią w szczegółach, czasem bardzo istotnych. Co wpływa na wysokości składki? Prezentujemy materiał Insly, z naszymi opiniami. Jesteśmy też ciekawi Waszych komentarzy.– AC jest produktem dostępnym w wielu wariantach, które różnią się znacząco zakresem oferowanej ochrony. Jednym z tych obszarów jest np. assistance. Można kupić polisę zapewniającą zróżnicowany katalog napraw i zapewnienie samochody zastępczego, ale dostępne są również ubezpieczenia zakładające wyłącznie pokrycie kosztów holowania do najbliższego warsztatu partnerskiego. Szczególną uwagę należy poświęcić także sposobom realizacji napraw oraz wysokości udziału własnego w jej kosztach – mówi Piotr Bartos, Country Manager Insly w Polsce.
ASO czy warsztat nieautoryzowany
Standardowe warunki polisy AC zakładają, że ubezpieczony może korzystać wyłącznie z usług warsztatów współpracujących z ubezpieczycielem, znajdujących się na liście serwisów partnerskich. Jest ona zazwyczaj szeroka i gwarantuje pomoc na terenie całej Polski. Niektóre towarzystwa mogą naliczać dodatkową opłatę za możliwość korzystania z serwisów ASO.
Zdaniem StrefyTestów. Jeśli naprawa ma nastąpić w nieautoryzowanej „sieciówce”, spokojnie można także skorzystać z takiej oferty, czasem również „niesieciowe” placówki prezentują dobry poziom. Nie zawsze ASO równa się najlepsza naprawa. Tu jeszcze jedna uwaga. Lepiej wybrać wariant naprawy warsztatowy niż kosztorysowy. Kosztuje nieco więcej, ale kłopotów znacznie mniej a to przecież chodzi wykupując ubezpieczenie.
Rodzaj używanych w naprawie części
Nie tylko miejsce wykonania naprawy decyduje o wysokości składki za polisę, ale także producent części, które zostaną do niej użyte. Osoby, które życzą sobie, żeby serwis użył wyłącznie elementów oryginalnych, sygnowanych logo producenta pojazdu, muszą liczyć się ze zwiększeniem składki. Warto jednak pamiętać, że pod pojęciem „części alternatywnych” kryje się kilka rodzajów części. Mogą to być zarówno podzespoły produkowane przez podwykonawców współpracujących z wytwórcą samochodu (nieróżniące się jakością od montowanych fabrycznie), jak i części porównywalnej jakości, a także zamienniki o mniejszej trwałości. Dlatego decydując się na wariant ubezpieczenia zakładający użycie nieoryginalnych elementów, należy się upewnić, do której grupy się one zaliczają.
Zdaniem StrefyTestów. Nie potrzeba naprawiać samochodu na częściach z logo Forda czy Toyoty. Gdy istnieje zapis, że części nieoryginalne są tej samej jakości co oryginalne (czytaj robi je ten sam producent co sprzedał je koncernowi motoryzacyjnemu, by ten dał swoje logo lub mają niemal identyczne właściwości), spokojnie można korzystać z takiej oferty.
Udział własny i franszyza redukcyjna
Elementem, który ma największy wpływ na ewentualne obniżenie składki za polisę AC, jest zgoda ubezpieczonego na samodzielne pokrycie części kosztów związanych z naprawą pojazdu, w postaci udziału własnego bądź franszyzy redukcyjnej. – Udział własny ubezpieczonego to zazwyczaj procent – w stosunku do sumy ubezpieczenia lub wysokości odszkodowania. Im ten procent jest wyższy, tym niższa składka za polisę. Podobnie działa również franszyza redukcyjna, której wartość wyraża dokładna kwota. Wpływ wysokości udziału własnego czy franszyzy redukcyjnej na ostateczną cenę ubezpieczenia różni się jednak w zależności od towarzystwa. Dlatego, wybierając autocasco, warto porównać kilka ofert, co dzięki nowoczesnym programom do kalkulacji składek nie zajmuje wiele czasu – dodaje Piotr Bartos z Insly.
Należy także pamiętać, że większość ubezpieczycieli już w podstawowych warunkach ubezpieczenia zakłada próg wydatków, których nie można pokryć polisą (tzw. franszyza integralna), np. gdy wartość szkody wynosi mniej niż 300 zł. Istnieje możliwość zmiany tego warunku, ale trzeba się wtedy liczyć z wyższą ceną ubezpieczenia.
Zdaniem StrefyTestów. Wkład własny wynoszący np. 500 zł to zazwyczaj dobre rozwiązanie, bo i tak zwykle naprawiamy z AC poważniejsze szkody. Podobnie w przypadku franszyzy integralnej. Czasem mimo ubezpieczenia lepiej zapłacić z własnej kieszeni, by zachować zniżki. No chyba że ktoś wykupuje zachowania określonych ulg mimo szkody lub sama ubezpieczalnia to gwarantuje w warunkach ubezpieczenia. Zatem niestety, trzeba poczytać
Zakres assistance
Kolejnym elementem możliwym do modyfikacji na etapie zakupu polisy autocasco jest skala usług pomocowych, na które możemy liczyć w razie awarii lub wypadku drogowego. Ich podstawowy zakres obejmuje zazwyczaj naprawę na miejscu zdarzenia (o ile to możliwe, a jej koszty mieszczą się w wysokości wybranej sumy ubezpieczenia) i holowanie do najbliższego warsztatu. Za dodatkową opłatą można jednak zwiększyć, czasem znacząco, katalog świadczeń assistance. Pomoc można rozszerzyć m.in. o: holowanie do wybranego przez serwisu (zgodnie z limitem kilometrów), dowóz paliwa, pomoc w razie zatrzaśnięcia kluczyków, zakwaterowanie na czas naprawy (jeżeli do zdarzenia dojdzie poza miejscem zamieszkania) czy też specjalistyczną pomoc na autostradzie.
Zdaniem StrefyTestów. Analizując assistance zastanówcie się czy faktycznie tak często jeździcie w trasy, by potrzebować holowania i to o aż 200 km? Ile lat ma samochód? Często ulega awariom? Czyli na ile warto inwestować w rozszerzone AC…
Ubezpieczenie szyb
Co do zasady polisy autocasco nie obejmują uszkodzeń szyb w samochodzie. Ochrona tych elementów samochodu jest przedmiotem dodatkowej umowy ubezpieczenia. Zdaniem Insly warto rozważyć jego zakup, zwłaszcza że ewentualne skorzystanie z niego nie wiąże się z utratą zniżek na AC. Standardowa polisa gwarantuje naprawę lub wymianę szyb czołowej, tylnej i bocznych. Szyberdach bądź szyba panoramiczna są co do zasady wyłączone z tego typu ochrony, a ich ewentualna naprawa będzie zrealizowana w ramach autocasco.
Zdaniem StrefyTestów. Mamy odmienną opinię. Jak często zdarza się Wam uszkodzić szybę w aucie? Trzeba mieć wyjątkowego pecha, by trakcie posiadania samochodu wymieniać szkło a już dwie wymiany to jakieś fatum (lub szalony kierowca). Pajączki można załatwić metodą smart repair. Jedyne zastosowanie tego ubezpieczenia widzimy do tego ubezpieczenia – jeśli ktoś często jeździ po szutrze (np. dojazd do domu) i lubi nacisnąć tam pedał przyspieszenia. Tyle że przed podpisaniem umowy trzeba wcześniej sprawdzić ewentualne wyłączenia.
Fot. SEAT
Świetnie napisany tekst, krótki poradnik. Nie łatwo jest wybrać AC, a ten wpis na pewno w tym pomoże.