Airbag – historia i zasada działania poduszki powietrznej.

 

Samochody mogą być wyposażone w bierne i aktywne systemy bezpieczeństwa. Systemy bezpieczeństwa biernego mają za zadanie zmniejszyć skutki zaistniałego zdarzenia drogowego dla wszystkich jego uczestników. Do tego pakietu zaliczamy strefy kontrolowanego zgniotu karoserii, pasy bezpieczeństwa, napinacze pasów, czy poduszki powietrzne, które będą tematem tego opracowania.

Poduszki powietrzne są niemal standardem w wyposażeniu każdego samochodu wyjeżdżającego z taśm produkcyjnych, lecz nie wszystkie auta poruszające się pod drogach posiadają wspomniane poduszki, a mowa tu głównie o starszych modelach.

Historia Airbag

Trochę historii na początek. Idea powstania systemu Air Bag datuje się na lata 50 XX w. Problemem konstruktorów było szybkie napełnienie poduszki gazem tak, aby mogła ona spełniać swoje zadanie. Rewolucje w tej dziedzinie zapoczątkował Mercedes. Inżynierom ze Stuttgartu udało się opracować system który napełnia poduszkę w jedyne 30 milisekund! Sam system jednak nie wystarczał, gdyż trzeba było również znaleźć materiał odporny na rozdarcia – jakim okazał się nylon.  Mercedes klasy S – to pierwszy samochód zaopatrzony w poduszkę powietrzna, a był to rok 1980, natomiast poduszka powietrzna po stronie pasażera pojawiła się 8 lat później.

Zasada działania poduszki powietrznej.

Trzeba zacząć od tego, że cały system składa się z trzech podstawowych części:

-układu uaktywniającego,

-generatora gazu,

-elastycznego pojemnika.

Cały proces zaczyna się już po 10 milisekundach od momentu incydentu drogowego. Układ aktywujący przesyła za pomocą systemów mikroprocesorowych sygnał do generatora gazu, gdzie dochodzi do rozpoczęcia procesu napełnienia poduszki. Napełnienie poduszki jak wyżej napisałem trwa ok. 30 milisekund. Całemu zajściu towarzyszy głośny huk wybuchu. Tak więc cały proces trwa 40 milisekund. Dla zobrazowania 1 milisekunda to 1 tysięczna sekundy. Poduszka napełnia się więc w mgnieniu oka.

Z upływem lat rozszerzono ofertę poduszek powietrznych w samochodach o tzw. kurtyny powietrzne, które mają ochraniać głowy podróżujących od uderzeń bocznych i skutków dachowania, oraz boczne poduszki, które umieszczone są z boku fotela i podobnie jak kurtyny chronią od uderzeń bocznych. Czasem spotyka się też poduszkę „kolanową”, która, jak sama nazwa wskazuje, chroni kolana kierowcy przy zderzeniu czołowym. W 2012 roku marka Volvo zaprezentowała poduszkę powietrzną poświęconą pieszemu. System ma ochronić pieszego od uderzenia głową w maskę samochodu lub w szybę pojazdu. Poduszka otwiera się w przedziale prędkości od 20 do 50 km/h

Policzmy więc: airbag kierowcy, pasażera, dwa airbagi boczne z przodu i dwa z tyłu, dwie kurtyny powietrzne, dwie poduszki kolanowe i na koniec poduszka pieszego. Łącznie: 11 sztuk!Airbag,historia poduszki powietrznej,poduszka powietrzna,zasada działania poduszek powietrznych,ilość poduszek powietrznych w aucie,poduszka powietrzna dla pieszych,kurtyna powietrza,poduszka boczna,poduszka kolanowa.

Statystyki mówią jasno: poduszka powietrzna ratuje życie w wielu przypadkach, dlatego też jest standardowym wyposażeniem współczesnych samochodów. Owszem, ma też swoje minusy. Podczas uderzenia twarzą w balon napełniony gazem może dojść do uszkodzenia oczu. Ponadto groźny dla ucha jest huk jaki towarzyszy wybuchowi poduszki powietrznej.

Airbag,historia poduszki powietrznej,poduszka powietrzna,zasada działania poduszek powietrznych,ilość poduszek powietrznych w aucie,poduszka powietrzna dla pieszych,kurtyna powietrza,poduszka boczna,poduszka kolanowa.

Jednak system Air Bag to kolejny dowód na to, że naukowcy starają się pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, ale z doświadczenia wiemy, że brawurze i prędkości nic nie zatrzyma i żaden system w 100% nas nie ochroni.

 

 

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Lifting Audi A8: nowe, ale... (2014)

Następny

Solidne auto? Test BMW 320d xDrive Touring

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: