Akumulator jest jednym z kluczowych elementów każdego pojazdu. To dzięki jego pracy możliwy jest rozruch silnika oraz jego dalsza praca. Wokół akumulatora powstaje wiele teorii. Które z nich są faktami, a które mitami?
Nowe akumulatory są wytrzymalsze.
Poniekąd prawda. Coraz częściej w naszych pojazdach możemy znaleźć akumulatory wykonane w technologii AGM czyli głębokiego rozładowania. Rozwiązanie to umożliwia wielokrotne ładowanie i rozładowywanie akumulatora bez uszczerbku dla jego parametrów użytkowych. Niestety wytrzymałość nie zawsze przedkłada się na dłuższą żywotność. Dlaczego? Nowoczesne samochody maja zdecydowanie większa ilość elektroniki, która wymaga sporej ilości prądu. Uśredniając możemy stwierdzić, że akumulatory „kiedyś” i „dziś” mają ten sam czas użytkowania.
Wiek akumulatora
Większość użytkowników uważa, że tylko nowe akumulatory są w pełni sprawne. Nic bardziej mylnego! Najważniejszym parametrem jest napięcie spoczynkowe. Nawet kilkuletni akumulator, który działa w odpowiednich warunkach z odpowiednim prądem rozruchowych i napięciem ładowania będzie w pełni sprawną bateria.
Krótkie odcinki, a żywotność akumulatora
Krótkie odcinki zabijają akumulator. Tak to prawda. Proces odpalania pojazdu pobiera bardzo dużą ilość prądu, którego w krótkim czasie nie jesteśmy wstanie odrobić. Trudno określić dokładny czas oraz ilość kilometrów po których strata zostaje odrobiona. Pamiętać należy, że wpływ na to ma ilość uruchomionych odbiorników takich jak klimatyzacja, podgrzewane fotele podgrzewanie szyb oraz wszystkie elementy które pobierają prąd. Efektem krótkich odcinków jest fakt, ze akumulator jest niedoładowany, co w dalszej perspektywie może przyczynić się do jego uszkodzenia. Jeżeli pokonujemy głównie krótkie dystanse koniecznie raz na jakiś czas doładujmy akumulator wykorzystując prostownik.
Rozładowany akumulator = wymiana
Nadal sporo osób tak uważa, że rozładowany akumulator należy wymienić. Nic bardziej mylnego. Jeżeli rozładowanie nastąpiło pierwszy raz, odpowiedni prostownik powinien przywrócić nasza baterie do życia. Po jego naładowaniu i podłączeniu sprawdźmy przyczynę rozładowania – czy prąd pobierany na postoju mieści się w normach. Oczywiście akumulator możemy sprawdzić testerem, który w jasny sposób określi w jakim stanie jest akumulator.
Montowanie akumulatora o większej pojemności
Proces projektowania/produkcji pojazdu jest bardzo skomplikowany i wymaga wielu testów itd., a co za tym idzie podzespoły z którego powstaje samochód nie są dobierane przypadkowo. Jeżeli producent zaleca stosowanie akumulatora o pojemności 50 Ah to właśnie taka bateria powinna być zamontowana. Oczywiście zastosowanie większego akumulatora poprawi rozruch szczególnie w mroźne dni, jednak większy akumulator to również większe zapotrzebowanie na prąd, do jego naładowania.
Prostownik prostownikowi nie równy- ładowanie akumulatora
Czasy kiedy każdy prostownik pasował do każdego akumulatora mamy już dawno za sobą. Coraz częściej w pojazdach montowane są akumulatory AGM, które wymagają specjalnego ładowania. Niestety najtańszy prostownik nie jest wstanie w odpowiedni sposób naładować takiej baterii. Zdecydowanie bardziej uniwersalnym urządzeniem jest elektroniczna ładowarka np. CTEK, która wyposażona jest w specjalne tryby ładowania akumulatora w zależności od jego typu.
Ja jakiś czas temu wymieniałem akumulator. Zawsze inwestuję w części samochodowe dobrej jakości, aby dobrze i długo mi służyły.