Co zrobić kiedy pełen bak paliwa starcza na coraz mniej kilometrów? Zdajemy sobie pytanie dlaczego nasz pojazd więcej pali. Gdzie szukać odpowiedzi na to pytanie?
Zróbmy rachunek sumienia
Zanim zaczniemy mocno zagłębiać się w aspekty techniczne odpowiedzmy sobie na parę podstawowych pytań. Czy dbamy regularnie o samochód? Co kryje się pod słowem regularne dbanie o samochód:
- wymiana oleju silnikowego wykonywana regularnie – co 10 000 – 15 000 kilometrów
- wymiana filtra olejowego wykonywana regularnie podczas wymiany oleju
- wymiana filtra paliwa – zalecana co dwie wymiany oleju silnikowego
- wymiana filtrów powietrza – zalecana co dwie wymiany oleju silnikowego
- w przypadku silnika benzynowego regularna wymiana świec iskrowych zgodnie z zaleceniami producenta
- czyszczenie klimatyzacji i sprawdzanie jej szczelności
- kontrola stanu opon
- sprawdzanie hamulców
Auto za dużo pali. Gdzie szukać problemu. Jeżeli wszystkie punkty skrupulatnie wykonujemy odpowiedzmy sobie na kilka na pytań:
- Czy zawsze tankujemy na tej samej stacji paliwowej? Nie brakuje bowiem wyznawców teorii, że na obiektach różnych marek nalejemy inne paliwo. To oczywiście prawda, różnice powinny być niewielkie, lecz mogą wystąpić.
- Pokonywane trasy są praktycznie takie same, o tej samej porze, w dni powszednie/weekendy?
- Porównania mają miejsce w podobnych warunkach pogodowych? Wiadomo, im niższa temperatura, tym zazwyczaj wyższe spalanie.
- Jeździsz na krótkich czy dłuższych dystansach?
- Czy styl jazdy masz zawsze podobny? Nie musimy nikogo przekonywać, że inny rezultat osiągnie fan eko a inny miłośnik sportowej jazdy.
- Czy porównujemy spalanie do danych katalogowych czy do wcześniejszych tankowań? W przypadku sugerowaniu się danymi fabrycznymi należy do podanych wartości doliczyć 10-25%, ponieważ prezentowane dane osiągane są tylko w warunkach laboratoryjnych.
Jeżeli nadal nie znamy przyczyn zwiększonego spalania, musimy przystąpić do jeszcze głębszej analizy.
Rozpocznijmy od sprawdzenie poprawności funkcjonowania termostatu. Diagnostyka jego działania jest stosunkowa prosta. Jeżeli po porannym rozruchu silnika (silnik musi być zimny) i przejechaniu – benzyniakiem około 5 kilometrów, dieslem około 10 kilometrów – wskazówka temperatury płynu chłodniczego nie osiągnęła optymalnej temperatury, najprawdopodobniej termostat nie działa prawidłowo. Gdy jednak wszystko funkcjonuje poprawnie, najlepiej oddać samochód do mechanika w celu szczegółowej diagnostyki komputerowej.
W wielu przypadkach możemy znaleźć błędy w pracy chociażby sondy lambda. W przypadku silnika wysokoprężnego należy sprawdzić wtryskiwacze paliwa. Kontroli wymaga także sprawdzenie układu hamulcowego – dowiedzmy się czy np. tłoczki bądź szczęki hamulcowe są w pełni sprawne. Nie zapominajmy drożności układu wydechowego. Wszystkie te aspekty mogą wpływać na zwiększone zapotrzebowanie na paliwo.
Znalezienie przyczyny zwiększonego zapotrzebowania może okazać się pracochłonne i wymagać specjalistycznej wiedzy. Jednak, gdy problem zostanie rozwiązany różnice powinniśmy odczuć podczas wizyt na stacjach benzynowych.