Drgania kierownicy podczas hamowania? Auto pomimo mocnego naciśnięcia pedału hamulca bardzo powoli zbiera się do hamowania? Gdzie leży problem?
Bijące tarcze. Czym są?
Efekt bijących tarczy czyli drgania kierownicy podczas hamowania pojazdu to nic innego jak skutek uboczny krzywych tarczy hamulcowych. W większości przypadków do drgań dochodzi podczas wykonywania hamowania pojazdu z dużych prędkości. Niestety jest to coraz częstsza przypadłość naszych pojazdów- niezależnie od wieku oraz wielkości. Dlaczego? Jakość oferowanych części zamiennych jest na coraz niższym poziomie, jednak są jeszcze wyjątki.
Bijące tarcze. Jak rozwiązać problem?
Problem bijących tarcz można rozwiązać na dwa sposoby – dużym bądź małym kosztem. Decydując się na mały koszt należy zdawać sobie sprawę, że może się to obrócić przeciwko nam, ponieważ na przełomie np. roku będziemy musieli ponieść dwa wydatki – mały i duży. Na czym polega mały koszt w eliminacji bijących tarcz? Na toczeniu krzywych tarcz hamulcowych w celu ich wyprostowania. Jeszcze parę lat temu był to bardzo popularny sposób na rozwiązanie problemu, jednak teraz bywa on bardzo krótko czasowy. Proces toczenia to obróbką wióra czyli usuwanie nadmiaru materiału narzędziami skrawającymi. Efektem tego jest w przypadku tarczy hamulcowych ich naprostowanie, ale też pomniejszenie grubości przez co ich wytrzymałość zostaje obniżona. Najbardziej popularnymi metodami jest przetoczenie tarczy samochodowych na pojeździe oraz ich demontaż i toczenie na tokarce. Większość warsztatów specjalizujących się w toczeniu tarczy samochodowych zaleca toczenie na samochodzie. W wielu przypadkach koszt toczenia tarczy hamulcowych to polowa kosztów zakupu nowych, dlatego warto zastanowić się które rozwiązanie jest lepsze.
Bijące tarcze – najlepsze rozwiązanie
Najlepszym rozwiązaniem w przypadku bijących tarczy jest rozwiązanie droższe czyli ich wymiana na nowe. Pamiętajmy, aby podczas dobierania tarczy hamulcowych do naszego pojazdu szczególną uwagę zwrócić na firmę (unikajmy nieznanych marek) oraz informacje czy będą pasować do naszego modelu. Co ważne – nie wystarczy przynależność do modelu i marki. W przypadku tarczy hamulcowych liczy się także silnik oraz jego moc, o roku produkcji nie wspominając.
Wymiana tarczy hamulcowych na nowe. Co dalej?
Decydując się na wymianę tarczy hamulcowych w celu eliminacji bicia nie zapomnijmy o wymianie klocków hamulcowych. Pozostawienie starych klocków hamulcowych może przyczynić się do uszkodzenia nowych tarczy hamulcowych! Po założeniu nowego kompletu tarczy i klocków hamulcowych konieczne jest wykonanie procesu docierania, który zapewni odpowiednie ułożenie tarczy hamulcowej na piaście oraz klocków hamulcowych na tarczy. Wielu producentów tarczy hamulcowych przekazuje klientom odpowiedni proces docierania hamulców. Co ciekawe procedury te różnią się miedzy sobą.
Bijące tarcze- podsumowanie
Jeżeli w naszym pojeździe zaobserwowaliśmy bijące tarcze nie zwlekajmy z rozwiązaniem problemu, ponieważ automatycznie problem się nie rozwiąże. W wielu przypadkach możemy zauważyć, że podczas spokojnej jazdy bicie tarcz nie występuje, jednak gdy ich temperatura zaczyna rosnąć (im większe użycie pedału hamulca tym wyższa temperatura tarczy) bicie jest coraz większe. Po ich ostudzeniu bicie najprawdopodobniej ustąpi. Nie zaklejajmy! Pojawienie się pierwszego bicia to czas, aby rozwiązać problem- najlepiej decydując się na zakup nowych tarczy hamulcowych. Dla zachęcenia informacja: jazda na bijących tarczach przyczynia się także do większych obciążeń na zawieszenie samochodu, a co za tym idzie na jego szybsze zużycie.
Rzeczowy poradnik – zgadzam się, że przy biciu tarcz najlepiej jest je wymienić. Koniecznie w sprawdzonym warsztacie – bo niestaranne zamocowanie nowych tarcz może doprowadzić do ich deformacji – i problem bicia znowu wróci.