Prawdziwy mieszczuch? Test Renault Clio.
Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI: najlepszy przyjaciel rodziny | TEST
Japoński miejski SUV. Test Hondy HR-V

Citroen C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI: najlepszy przyjaciel rodziny | TEST

Szukając przestronnego minivana o dużych możliwościach załadunkowych nie sposób pominąć oferty Citroena C4 Grand Picasso drugiej generacji, produkowanego od 2013 roku. To rodzinne auto stanowi uosobienie niemalże legendarnej przestronności i nietuzinkowego designu. Czy zatem francuski minivan to auto idealne? Przekonajmy się.

8 6

Fikuśny z każdej perspektywy

Stylistom C4 Grand Picasso trudno odmówić odwagi i futurystycznego podejścia do wykonanej pracy. Nie zawsze jednak efekt spełnia oczekiwania klienta, o czym przypomina na każdym kroku chociażby Fiat Multipla. W tym wypadku trzeba jednak przyznać, że jest inaczej. Picasso wygląda bowiem nowocześnie, ale i elegancko zarazem, dzięki czemu dyskretnie przyciąga wzrok wielu przechodniów oglądających się za przejeżdżającym obok tworem francuskiej wyobraźni. Z dziennikarskiego obowiązku warto dodać, że druga generacja Citroena C4 Picasso przeszła latem ubiegłego roku delikatny facelifting, w skutek którego otrzymała m.in. nowy zderzak przedni, czy lampy tylne z efektem „3D”.

1 3

Ergonomia we francuskim wydaniu

Wnętrze Citroena to również stylistyczny przepych urokliwych, aczkolwiek miejscami zbyt mało ergonomicznych kształtów. Zarządzenie urządzeniami pokładowymi zostało sprowadzone do obsługi dwóch, centralnie umieszczonych ekranów. Większy z nich wyróżnia się przekątną ekranu wielkości 12” i rozdzielczością HD. Pełni on funkcję informacyjną, włączając w to wyświetlanie danych dotyczących prędkości, obrotów, czy spalania. Dolny ekran jest mniejszy, ma bowiem 7” i można obsługiwać nim dotykowo multimedia, klimatyzację, czy nawigację. Konsola środkowa została więc uproszczona do maksimum, a oprócz ekranów znajdziemy na niej niewiele przycisków. Fani ergonomii będą jednak nieco zawiedzeni, gdyż opanowanie obsługi urządzeń pokładowych wymaga wprawy. Taka jest jednak idea francuskich aut, w których forma już od dłuższego czasu zyskała pierwszeństwo nad przekazem.

15 18

Materiały użyte do wykończenia wnętrza robią dobre wrażenie. Ich spasowanie jest nienaganne, a zastosowane plastiki choć dość twarde w dotyku to są jednak przyjazne dla oka. W tym segmencie konkurencja nie oferuje wiele więcej.

Poczuj się, jak u siebie w domu

Prawdziwą kwintesencją Citroena C4 Grand Picasso jest jednak przestrzeń i funkcjonalność, które może mu pozazdrościć niejeden konkurent z segmentu. Już przy pierwszym zetknięciu z wnętrzem Citroena rzuca się w oczy lewarek automatycznej skrzyni biegów, który umieszczony został przy kierownicy, podobnie, jak w wielu autach amerykańskich. Takie rozwiązanie sprawiło, że Citroen zyskał jeszcze więcej miejsca między przednimi fotelami. W zasadzie bez problemu przesiąść można się z miejsca kierowcy na fotel pasażera. Co więcej, tunel środkowy został zabudowany boxem ze schowkami, który w całości można wyjąć jednym ruchem ręki. Sprytne rozwiązanie.

14

Warto również zauważyć, że wersja Grand, choć bardziej pojemna to jednak wcale dłuższa od zwykłego Picasso nie jest. Jak to możliwe? Otóż producent zwiększył o 11cm rozstaw osi i jednocześnie o taką samą wartość skrócił zwis przedni pojazdu. Grand, choć stosunkowo niewielki z wyglądu, w środku zawstydzi każdego konkurenta.

19

Testowana wersja rozpieszczała na każdym kroku elektrycznie regulowanymi, skórzanymi fotelami z funkcją masażu. Ciężko się zmęczyć w ich „objęciach”, jednakże taki luksus to dodatkowy wydatek między 6-8 tys. zł w zależności od wersji wyposażeniowej.

Drugi rząd siedzeń to w praktyce trzy niezależne, składane fotele i oczywiście, sporo miejsca zarówno na nogi, jak i nad głową. W standardzie znajdziemy również stoliki w oparciach przednich foteli oraz cup holdery. Chcąc jeszcze poszerzyć funkcjonalność Grand Picasso, można za kwotę 2000zł dokupić trzeci rząd składanych pod podłogą foteli, dzięki którym przewieziemy nawet 7 osób. Trzeba jednak pamiętać, że są to miejsca o ograniczonej przestrzeni i przeznaczone przede wszystkim dla dzieci.

12

Bagażnik Picasso oferuje 537l pojemności (pod półką), co stanowi wynik bardzo zbliżony do Renault Grand Scenic (533l) i nieco lepszy od Forda Grand C-Max (475l). W testowanej, najbogatszej wersji „Shine” w standardzie znajdziemy automatycznie sterowaną klapę bagażnika z funkcją otwierania bez użycia rąk.

23 22 11

Diesel idealny na długie wyprawy

Testowany egzemplarz został wyposażony w silnik wysokoprężny 2.0 BlueHDI o mocy 150KM i maksymalnym momencie 370Nm. Rozpędza on ważący prawie 1,5 tony samochód do 100km/h w 10,2s. Za przeniesienie napędu odpowiedzialna jest natomiast 6-biegowa skrzynia automatyczna oznaczona nazwą EAT6. Oceniając sam motor, nie powinno się oczekiwać więcej. Dzięki wysokiemu momentowi Citroen jest bardzo elastyczny i dobrze radzi sobie zarówno w mieście, jak i w trasie. Trudno jednak w superlatywach ocenić skrzynię EAT6, która dość ospale reaguje na energiczne wciśnięcie pedału gazu i zawodzi kulturą pracy, często szarpiąc podczas zmiany przełożenia. Oj, przydało by się Citroenowi drugie sprzęgło, które oferuje chociażby Ford Grand C-Max w przypadku skrzyni Powershift. Automatowi EAT6 nie można jednak odmówić wysokiej efektywności, dzięki czemu Picasso może pochwalić się dobrymi wynikami spalania. 7,5l/100km w warunkach miejskich to wartość nietrudna do osiągnięcia, a przebicie dolnej bariery 5,0l/100km w trasie jest jak najbardziej możliwe.

24

Miało być wygodnie i jest wygodnie       

Zawieszenie i układ kierowniczy francuskiego minivana zostały zaprojektowane tak, aby dać kierowcy i pasażerom, jak najwięcej komfortu z jazdy. Podczas jazdy można więc odnieść wrażenie, że nawet największe ubytki w jezdni „wypełniają się” na widok nadjeżdżającego Citroena C4 Picasso.

10

Każdy doświadczony kierowca wie jednak, że w przypadku właściwości jezdnych trudno liczyć na kompromisy. Miękkie zawieszenie, obła bryła i dość wysoko osadzony środek ciężkości sprawia, że Citroen nie przepada za ciasnymi szykanami i ostrymi zakrętami. Dość łatwo poddaje się też bocznym podmuchom wiatru, a w okolicach maksymalnych prędkości autostradowych robi się już głośno w kabinie, gdyż nadwozie stawia powietrzu spory opór.

9

Trzeba jednak pochwalić Citroena za dobrą widoczność. Przednie słupki zostały w przemyślany sposób rozszczepione na dwie części, a między nimi wstawiono oczywiście dodatkową szybę. Układ kierowniczy jest mocno wspomagany, co w połączeniu z krótkim zwisem przednim daje spory komfort w manewrowaniu. Podczas parkowania pomaga kamera dookólna 360 stopni, która stanowi opcję wymagającą dopłaty 1900zł w przypadku najbogatszej wersji „Shine”.

Niezawodny przyjaciel rodziny

Wielu specjalistów uważa Citroena C4 Grand Picasso za najbardziej rodzinnego minivana na rynku i trudno się z tą opinią nie zgodzić. Ilość przeróżnych udogodnień z zakresu komfortu i funkcjonalności sprawia, że zarówno rodzice, jak i dzieci poczują się we wnętrzu Picasso, jak u siebie w domu. Ile jednak kosztuje przyjemność posiadania tego auta?

4

Ceny Grand Picasso zaczynają się od 79 990zł (1.2 Pure Tech 120KM). Dla porównania Ford Grand C-Max (1.0 EcoBoost 125KM) oferuje swoją przestrzeń od 81 150zł, natomiast Renault Grand Scenic (1.2 TCe 115KM) to wydatek 85 400zł. Już na pierwszy rzut oka widać, że ceny Citroena zostały skalkulowane na atrakcyjnym poziomie. Testowany egzemplarz to oczywiście dużo wyższy wydatek, gdyż opcja z silnikiem 2.0 BlueHDI, skrzynią automatyczną i w najbogatszej wersji wyposażeniowej wyniesie 118 990zł. Do tego dochodzą jeszcze dodatki, które mogą wywindować cenę do ok. 150 000zł, tak jak miało to miejsce w przypadku prezentowanego egzemplarza testowego.

Komu przypadnie do gustu Citroen C4 Grand Picasso? Przede wszystkim osobom oczekującym bezkompromisowej przestrzeni, wysokiego poziomu komfortu i wyróżniającego się wyglądu. Kupujący, którzy jednak preferują stonowany design, wysoki poziom ergonomii i dobre właściwości jezdne powinni skierować się ku takim producentom jak Ford, Opel, czy Volkswagen.

Aktualne cenniki Citroena: http://www.citroen.pl/citroen-dla-ciebie/cenniki/citroen.html

Zobacz komentarze (5) Zobacz komentarze (5)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Prawdziwy mieszczuch? Test Renault Clio.

Następny

Japoński miejski SUV. Test Hondy HR-V

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: