Na początku lat 90-tych w telewizji królowała reklama Vidal Sasson – „dwa w jednym”. Choć minęło kilkadziesiąt lat, hasło pozostaje aktualne, tyle że nie w zastosowaniu do szamponu, tylko urządzenia PRO 8475. Postanowiliśmy się zorientować, co w sobie ma ten dość nietypowy tablet/terminal, który posiada atrakcje dla użytkownika firmowego, lecz indywidualni klienci znajdą również w nim wiele pozytywów.
Urządzeniem PRO 8475 dystrybuowanym przez firmę Webfleet Solutions szczególnie powinni zainteresować się pracownicy i właściciele firm użytkujących auta osobowe, dostawcze i ciężarowe. I nie ma większego znaczenia czy użytkownicy pracują jako handlowcy, serwisanci, wożą towar, zabierają na pokład samochodu ludzi. Prezentowany tablet góruje wszechstronnością zastosowań nad „zwykłymi” urządzeniami jak Lewandowski umiejętnościami w polskiej kadrze piłkarskiej nad pozostałymi kopaczami. Szczególnie jeśli PRO 8475 połączymy z platformą WEBFLEET.
Tablet w samochodzie
Pro 8475 posiada technologię HD Mapping, dzięki której mapy są niezwykle precyzyjne. Ich aktualizacja następuje co trzy miesiące. Opcja TomTom Traffic znacznie ułatwia omijanie korków, do tego dochodzą ostrzeżenia o fotoradarach wpływające na zminimalizowanie zagrożenia mandatami. Jesteśmy gorącymi zwolennikami asystenta pasa ruchu, pozwalającego w odpowiednim momencie zająć właściwy pas do skrętu lub zjazdu z drogi. Dzięki niemu kierowca jedzie płynniej i bezpieczniej.
Jeśli chodzi o podróż, warto wspomnieć o jeszcze jednym zastosowaniu – z punktu widzenia prywatnego. Miałem okazję być użytkownikiem PRO 8475 przez 3 tygodnie. Zabrałem tablet na kilkudniowy wypad z rodziną do miejscowości oddalonej od domu o 4 godziny. Uwierzcie, naprawdę warto spakować go na wierzch torby i podczas podróży dać dziecku, by przestało pytać „kiedy dojedziemy?”. Wypróbowane, sprawdzone, ocena celująca. Tym bardziej że nie trzeba się obawiać uszkodzenia sprzętu, zamoczenia, itp. Nie uprzedzajmy jednak faktów jak to mawiał Bogusław Wołoszański.
Niezniszczalny (?!)
Sprzęt świetnie sprawdza się w terenie – poza autem. Nie chodzi tu wcale zrobienie zdjęcia czy nakręcenie filmu, choć są i takie możliwości, lecz o walory użytkowe. Przykładowo – nie będzie mocno przeszkadzać słońce, wszak ekran wyposażono w powłokę antyrefleksyjną. Można go używać w rękawiczkach, co również sprawdzaliśmy.
Tablet jest wytrzymały, co można zobaczyć na filmie, który przygotowałem dla zaprzyjaźnionego wydawnictwa – Eurologistics. Naprawdę, zniszczyć go niełatwo. W tym miejscu przytoczmy tylko suche dane:
- Odporność na upuszczenie – z wysokości 1,5 m (certyfikat MIL-STD-810G). Próbowałem z 2 metrów i bardziej obawiałem się o płytki podłogowe niż o tablet, zatem śmiało można było go wziąć jeszcze wyżej sprawdzając „czy leci pilot” (nie, pilota PRO 8475 nie ma).
- Hartowane szkło (poziom 6H+).
- Odporność na wstrząsy do 20G (standard SAE-J1455).
- Odporność na promieniowanie UV.
- Ochrona przed zapyleniem – certyfikat IP5x.
- Wodoodporność – certyfikat IPx4.
Zastosowania biznesowe
Do tego dochodzą liczne zastosowania z punktu widzenia osoby zarządzającej firmą, a szczególnie flotą. Polecamy wypróbować m.in. rozwiązanie „Moje trasy”, dzięki któremu można wysłać kierowcy z portalu Webfleet do terminala dokładną trasę jaką ma jechać. Połączenie z usługą zarządzania flotą pojazdów online WEBFLEET za pośrednictwem urządzenia LINK zapewnia rejestrowanie wiarygodnych danych dotyczących liczby przejechanych kilometrów (Karta drogowa). Aczkolwiek jak deklaruje producent „zaprzyjaźni się” również z innymi tego rodzaju systemami flotowymi.
Urządzenie umożliwia dokładny wgląd w czas pracy i przejechany dystans dla każdego kierowcy w czasie rzeczywistym. Do tego dochodzą aktywne wskazówki i porady podczas jazdy dla podniesienia jej wydajności (OptiDrive 360). Narzędzia SDK dostosowują aplikację lub procesy biznesowe i integrują je z funkcjonalnością WEBFLEET. Z kolei MDM (Mobile Device Manager) zarządza urządzeniem w celu zdalnego instalowania aktualizacji i szybkiego wdrażania zawartości.
Całkowity koszt
Bardzo ciekawa jest możliwość dwukierunkowej komunikacji tekstowej między kierowcami a biurem. Dla podwyższenia bezpieczeństwa, technologia pozwala przekształcać tekst na mowę i przesyłane wiadomości do kierowcy są głośno odczytywanie. Po co to? Ano chociażby w celu płynnego zarządzania zleceniami.
I jeszcze finanse, bo to zawsze ważne. Według producenta, tzw. TCO (całkowite koszty użytkowania) w przypadku PRO 8475 wychodzi korzystniej niż tradycyjnych tabletów. Cena zakupu co prawda jest wyższa, lecz urządzenia „przemysłowe” znacznie rzadziej ulegają awarii, co Webfleet Solutions udowadnia wieloma statystykami. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia z tabletami vs Pro 8475, trudno z tym polemizować, bo ja osobiście już załatwiłem jeden ekran przez swoją wrodzoną (bo przecież nie nabytą) nieostrożność.
Dane techniczne
System operacyjny. Android 9 z usługami Google Mobile (GMS).
Procesor. Qualcomm® Snapdragon™, 8 rdzeni, 1,8 GHz, 64-bit.
Połączenia. LTE (6. kategoria prędkości) przez microSIM (opcjonalnie).
Ekran. 7 cali, kąt widzenia 85°, rozdzielczość 1024 × 600.
Wi-Fi. 802.11ac Wave 2, 802.11a/b/g/n, 2,4 GHz i 5 GHz. Obsługa Wi-Fi Direct i MU-MIMO
Bluetooth. Bluetooth 4.2 (w tym Bluetooth Low-Energy).
Aparat. 8 MP (z lampami błyskowymi i dwoma mikrofonami).
Czujniki. Akcelerometr, czujnik oświetlenia i temperatury otoczenia, kompas wibracyjny elektroniczny.
Gniazdo kart pamięci. MicroSDHC/XC, do 128 GB, FAT32.
Gniazdo karty SD z możliwością blokady.
Pamięć. 32 GB ROM/2 GB RAM.
Temperatura przechowywania. -30°C do 70°C.
Temperatura pracy. -20°C do 60°C.
Bateria. 4000 mAh (do 10 godz.) + bateria zapasowa.
Ładowanie. 10 W.
Komunikacja NFC. MiFare i Felica.
Porty (urządzenie). Złącze pogo 18-pinowe, USB typu C (w tym host).
Porty (podstawka). 2 × 3,5 mm (wideo + audio), host USB, USB typu C, port komunikacji z usługą FLEET (kabel zasilający do połączenia z pojazdem).
Wymiary (urządzenie). 213,8 mm (dł.) × 133,4 mm (szer.) × 23,0 mm (wys.), waga 475 g.
Wymiary (podstawka). 74,4 mm (dł.) × 97,6 mm (szer.) × 43,0 mm (wys.), waga 170 g.