BMW X5 to bez wątpienia najbardziej rozpoznawalny SUV monachijskiej marki, którego pierwsza generacja debiutowała 14 lat temu, w 1999 roku. Aktualnie w sprzedaży oferowany jest model E70, produkowany od 7 lat. Dla fanów marki mamy dobre wieści, bowiem jesienią pojawi się zupełnie nowa X5-ka, a więc jej trzecia generacja, którą wyczekuje ze zniecierpliwieniem cały motoryzacyjny świat.
W wyglądzie zewnętrznym nie mogło dojść do rewolucji, ale nie trzeba mieć wprawnego oka, aby dostrzec wiele różnic w porównaniu do poprzedniego modelu. Nadwozie zyskało na dynamizmie, a w szczególności, jego przednia część. Wyraźnie zaznaczone zostały podwójne, okrągłe reflektory, oraz klasyk, czyli ogromne osłony chłodnicy zaprojektowane na kształt nerki, które podkreślają masywny, mimo wszystko, charakter samochodu. Nowe BMW X5 zyskało sporo przetłoczeń karoserii, w szczególności zwraca uwagę dynamicznie pociągnięta linia pod klamkami drzwi. Było już dynamicznie, masywnie, a jest też terenowo, o czym przypominają charakterystyczne wykończenia progów i zderzaków.
Zajrzyjmy do wnętrza. Siedzi się wyżej, jest też bardziej przejrzyście i luksusowo. Poziome linie deski rozdzielczej i tablicy rozdzielczej przechodzą płynie aż do tapicerki drzwi.
Wnętrze oświetla zestaw diód LED, które mogą przyjmować różną kolorystykę, zobaczcie zresztą sami:
Pojemność bagażnika – 650 litrów, a jego pokrywa – elektrycznie sterowana. Tylne kanapy będą dzielone/składane w proporcjach 40:20:40.
Pod maskę nowego BMW X5 trafi sześć jednostek napędowych. W momencie premiery będą dostępne trzy silniki – znany z poprzedniej wersji diesel M50d, o mocy 381KM i dwa nowej generacji – drugi diesel, xDrive30d – 258KM (o 13KM więcej niż w E70) oraz benzynowy xDrive50i, czyli V8 o mocy 450KM (43KM więcej). W grudniu pojawią się kolejne trzy jednostki: xDrive40d, xDrive35i oraz dwa warianty 25d: xDrive i ekologiczny sDrive, który jako jedyny nie będzie posiadał napędu 4×4.
W nowym BMW X5 poprawiono aerodynamikę, popracowano nad zmniejszeniem masy, oraz zastosowano 8-biegową przekładnię automatyczna, a wszystko to, aby obniżyć spalanie i emisję CO2.
Do nowej X5-ki trafi także sporo technicznych nowinek m.in. system BMW Night Vision z możliwością rozpoznawania ludzi i zwierząt oraz funkcją dynamicznego oświetlenia punktowego Dynamic Light Spot, czy asystent jazdy Driving Assistant z funkcją ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu Lane Departure Warning oraz ostrzeganiem o kolizji i ostrzeganiem o kolizji z pieszym z funkcją hamowania. Na pokładzie nowego BMW będzie można skorzystać także z internetu, a maila napiszemy szybko i sprawnie dzięki funkcji dyktowania wiadomości z systemem rozpoznawania mowy. System iDrive, którym steruje się wszystkimi urządzeniami pokładowymi został zintegrowany z ekranem dotykowym o przekątnej aż do 10,25 cala.
Oczywiście BMW nie zapomniało o entuzjastach sportowych wrażeń i przygotowało wersję z pakietem „M Sport” wyposażoną m.in. w adaptacyjne zawieszenie typu M.
Poniżej prezentujemy jeszcze szczegółowe dane techniczne trzech jednostek napędowych, które będą oferowane od początku sprzedaży nowej generacji X5-ki:
BMW X5 xDrive50i: silnik benzynowy V8 z technologią BMW TwinPower Turbo (dwie turbosprężarki, bezpośredni wtrysk paliwa, układ płynnej regulacji skoku zaworów VALVETRONIC),
Pojemność skokowa: 4395 cm3, moc: 330 kW/450 KM przy 5500 obr./min.,
maks. moment obr.: 650 Nm przy 2000 – 4500 obr./min.
Przyspieszenie [0 – 100 km/h]: 5,0 sekund,
Prędkość maks.: 250 km/h.
Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE:
10,4 – 10,5 litra/100 kilometrów,
Emisja CO2 w cyklu pomiarowym UE: 242 – 244 g/km (w zależności od wybranych opon), standard emisji: EU6.
BMW X5 xDrive30d: sześciocylindrowy rzędowy silnik Diesla z technologią BMW TwinPower Turbo (turbosprężarka o zmiennej geometrii, bezpośredni wtrysk paliwa common rail),
Pojemność skokowa: 2993 cm3, moc: 190 kW/258 KM przy 4000 obr./min.,
maks. moment obr.: 560 Nm przy 1500 – 3000 obr./min.
Przyspieszenie [0 – 100 km/h]: 6,9 sekundy,
Prędkość maks.: 230 km/h.
Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE:
6,2 litra/100 kilometrów,
Emisja CO2 w cyklu pomiarowym UE: 162 – 164 g/km (w zależności od wybranych opon), standard emisji: EU6.
BMW X5 M50d: sześciocylindrowy rzędowy silnik Diesla z technologią M Performance TwinPower Turbo (trzy turbosprężarki o zmiennej geometrii, bezpośredni wtrysk paliwa common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, maksymalne ciśnienie wtrysku 2200 barów).
Pojemność skokowa: 2993 cm3, moc: 280 kW/381 KM przy 4000 – 4400 obr./min.,
maks. moment obr.: 740 Nm przy 2000 – 3000 obr./min.
Przyspieszenie [0 – 100 km/h]: 5,3 sekundy,
Prędkość maks.: 250 km/h
Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE:
6,7 litra/100 kilometrów,
Emisja CO2 w cyklu pomiarowym UE: 177 g/km, standard emisji: EU6.