Kanony Piękna - Ferrari 365 Daytona
Diesel czy benzyna – jakie auto kupić i co bardziej się opłaca?
11 przydatnych gadżetów zimowych dla kierowców

Diesel czy benzyna – jakie auto kupić i co bardziej się opłaca?

Silnik benzynowy o zapłonie iskrowym Silnik benzynowy o zapłonie iskrowym

Silnik w dieslu czy benzyna – odwieczne pytanie, nieustanny dylemat? Nie. Odpowiedź brzmi tak dla diesla i tak dla benzyny. Trzeba jednak na początku uświadomić sobie kilka kwestii. Wybór silnika i paliwa wpływa na jakość doświadczeń z użytkowania auta, a przede wszystkim – koszty eksploatacji. A w ostatnich latach dużo się zmieniło w technologiach silników.

Roczne przebiegi/przeznaczenie auta

Diesle dają oszczędności przy dłuższych trasach pozamiejskich i dużych rocznych przebiegach, a silniki zasilane benzyną – w ruchu miejskim i przebiegach do około 20 tys. km. Czynnikiem przemawiającym za dieslem jest mniejszy apetyt na paliwo. Jednak by można było mówić o szybkim zwrocie inwestycji, trzeba po prostu dużo jeździć, najlepiej w warunkach trasowych. Samochody z dieslem są znacznie droższe niż ich benzynowe wersje.
Z drugiej strony – nowoczesne niewielkie jednostki benzynowe, dzięki zastosowaniu bezpośredniego wtrysku, mogą pochwalić się zmniejszonym spalaniem i przyzwoitą mocą. Popularny jest również downsizing, polegający na maksymalnym wykorzystaniu potencjału silników przy zmniejszeniu objętości, poprzez np. zastosowanie turbosprężarki. Jednak dużo tu zależy od egzemplarza. Zdarzają się silniki 1.4 turbo, które w cyklu miejskim zużyją nawet do 10 l benzyny. Trudno więc mówić o generalnej zasadzie, raczej o panującym trendzie.
Niektórzy producenci proponują fabryczne instalacje, jednak w większości przypadków montaż LPG w nowoczesnym silniku oznacza duże koszty. Poza tym rozwiązania LPG dla silników z bezpośrednim wtryskiem są wciąż w fazie rozwojowej. Z kolei w dieslach problemem jest filtr cząstek stałych, który przy jeździe miejskiej często zapycha się i dochodzi do wypalenia sadzy.
Miasto, krótkie trasy, mały przebiegi: benzyna

Poza miastem, długie trasy, duże przebiegi: diesel

Jakie auto kupić - diesel czy benzyna

Naprawy, wymiany, eksploatacja

Auta z dieslem są częściej serwisowane chociażby ze względu na intensywniejszą eksploatację , a łączne koszty napraw i wymiany części – wyższe niż przy benzynie. Dokładne sprawdzenie samochodu przed zakupem jest wręcz koniecznością przy używanych autach. Regeneracja turbosprężarki, naprawa wtrysków paliwa, dwumasowego koła zamachowego, kłopotliwy filtr DPF – to wszystko pochłania czas i pieniądze. Poza tym – ogólne zużycie auta. Nikt nie kupuje samochodu w dieslu, żeby dojeżdżać nim 5 km do pracy.
Z drugiej strony serwis i naprawa nowoczesnych jednostek benzynowych też nie należą do tanich. Auta takie również posiadają turbiny (modele downsizingowe), koła zamachowe, delikatne wtryski. Jeśli więc mowa o autach nowych – to główną przewagą benzyny w kwestii kosztów napraw i eksploatacji będzie brak filtra cząstek stałych (DPF).
Stare silniki diesla były proste w konstrukcji i niezwykle żywotne, ale ceną za to była niska kultura pracy. Nowoczesne są delikatne i skomplikowane oraz podatne na awarie. Ale dzięki zastosowaniu w nich technologii opartej na systemie Common Rail, w której ciśnienie dostarczanego paliwa jest utrzymywane na stałym poziomie, posiadają porównywalną z benzyną kulturę pracy
Aby zrównać osiągi z benzyną, stosuje się dziś wiele rozwiązań, a im więcej układów, tym więcej napraw i kosztów. Dodatkowo delikatne wtryski w dieslu źle znoszą słabej jakości paliwo, które gęsto leje się z dystrybutorów na polskich stacjach. Warto znów powtórzyć: by zrekompensować koszty, trzeba dieslem dużo jeździć i nauczyć się odpowiedniej kultury jazdy.
Mam firmę, w której auta są intensywnie eksploatowane, jeżdżę bardzo dużo: diesel

Chcę oszczędzić na eksploatacji, robię przeciętny kilometraż rocznie: benzyna

Polecamy również artykuł pod tytułem „Diesel czy benzyna? Odwieczny dylemat”

Sprawdzenie samochodu przed zakupem

Jak jest dzisiaj? Czy diesel rzeczywiście się opłaca?

Jeśli zastanawiamy się nad wyborem pomiędzy silnikiem benzynowym a jednostką wysokoprężną i rozważamy stosunkowo nowe auta, diesel może być nieodpowiednim wyborem, gdy poszukujemy auta dla przeciętnego statystycznie kierowcy. Z kolei jako auto firmowe, robiące duże dystanse, może okazać się źródłem sporych oszczędności.
Technicznie współczesne silniki obu typów oferują zbliżone parametry i dynamikę jazdy (chociaż diesle mają większy moment obrotowy, co pozytywnie wpływa na wrażenia z jazdy). Ceny ON i Pb są praktycznie identyczne, przy czym diesle są bardzo wrażliwe na złej jakości paliwo. Wymagają częstszych serwisów i drogich napraw. Ale… Na pewno (o ile wybierzemy właściwy model) sprawdzą się jako pojazdy flotowe w firmach, w których auta służbowe pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie.
Do rozważenia jest jeszcze napęd hybrydowy, idealny w użytku czysto miejskim, lub benzyna + LPG, jednak zimą taka instalacja wymaga uzupełniania baku i poprawnej eksploatacji. Najważniejszą czynnością przed wyborem musi być koniecznie podliczenie kilometrów. Jeśli potrzebujemy pomocy, zawsze możemy zwrócić się do zaufanego eksperta samochodowego.

Artykuł opracowany przy pomocy specjalistów z firmy EkspertCar.

Zobacz komentarze (4) Zobacz komentarze (4)
  1. Ale nikt nigdy nie porównał aut używanych 4-6 letnich. Różnicy w cenie zakupu auta wtedy w ogóle nie ma. Wtedy diesel przynosi bardzo duże oszczędności od razu bo pali 6.5l a nie 10l. Mowa oczywiście o klasie średniej. Wycinam FAP/DPF za 600zł i pozamiatane.

  2. Wytniesz DPF i masz auto nie sprawne, na chwile obecną za 1200zł można kupić nowy DPF do większości aut. Wystarczy na kolejne 200tys. km. więc po co januszować?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Kanony Piękna - Ferrari 365 Daytona

Następny

11 przydatnych gadżetów zimowych dla kierowców

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: