Kia Sportage – czy modnym crossoverem można wjechać w teren?
Słownik pojęć: Emergency Brake Asisst (EBA), a Electronic Brakeforce Distribution (EBD)
Poznań Motor Show 2013: Jaguar F-Type

Słownik pojęć: Emergency Brake Asisst (EBA), a Electronic Brakeforce Distribution (EBD)

EBD EBD

 

Pamiętacie jeszcze czym jest ABS ? Dziś dostarczamy kolejna porcję wiedzy
motoryzacyjnej na temat systemów bezpieczeństwa w naszych autkach 😉

 

 

W dzisiejszych czasach, samochody naszpikowane są elektroniką po same brzegi. Elektroniczne systemy bezpieczeństwa dzielnie wspomagają kierowcę, ratują życie osób znajdujących się w pojeździe oraz innych uczestników ruchu drogowego. Niekwestionowanym bohaterem drogowym stał się system EBA (ang. Emergency Brake Asisst), jego działanie ratuje nas w sytuacjach gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty z odpowiednią siłą. Komputer analizuje naszą sytuację na drodze i próbuje się do niej ustosunkować. Przy wciśniętym gwałtownie hamulcu odczytuje to jako sytuacje awaryjną, czyli potrzebującą nagłego zatrzymania. System samoczynnie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym zwiększając siłę hamowania, jeżeli nie wciśniemy hamulca do tzw. „dechy”. EBA współpracując z systemem ABS bezpiecznie zatrzymuje pojazd przed przeszkodą. System może być również połączony z czujnikami monitorującymi sytuację przed pojazdem, w przypadku braku reakcji na zwalniający pojazd znajdujący się przed nami, sam wyhamuje nasz samochód zapobiegając lub zmniejszając skutki ewentualnej kolizji.

Kolejnym systemem, który ma poprawić nasze bezpieczeństwo jest EBD. Zdaję sobie sprawę, że te skróty to czarna magia i łatwo się pogubić, który system jest za co odpowiedzialny.

EBD (ang. Electronic Brakeforce Distribution)- to elektroniczny rozkład siły hamowania. System ściśle współpracuje z wcześniej omawianym ABS’em, a nawet jest jego wersja rozszerzoną. Poprzez zbieranie danych w momencie hamowania komputer rozdziela siłę nacisku klocków hamulcowych na poszczególne koła, każde koło dostaje indywidualną informacje z jaką mocą ma zahamować. W małym skrócie jedno koło hamuje mocniej, a drugie słabiej w zależności od sytuacji jaka spotka nas na drodze. Głowna myślą zastosowania tego systemu jest skrócenie drogi jaką samochód pokonuje w czasie hamowania oraz utrzymanie odpowiedniego toru jazdy naszego pojazdu.

Będę o tym przypominał do skutku !! Nie zapominajmy, że to my prowadzimy samochód i to my jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na drogach !!

Tekst powstał przy współpracy z naszym czytelnikiem. Przypominamy- „Macie pomysł na swój artykuł, interesujące auto, niezliczoną ilość pomysłów” Zapraszamy do współpracy!!

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
Kia Sportage TEST

Kia Sportage – czy modnym crossoverem można wjechać w teren?

Następny

Poznań Motor Show 2013: Jaguar F-Type

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: