Ford Focus Kombi – ideał dla firm?

Gdy wszyscy mówią, że coś jest dobre, ja, nieco z dziennikarskiej przekory, staram się szukać dowodów na nieprawdziwość tego stwierdzenia. Ford Focus to, nie waham się tego stwierdzenia użyć, legendarny model jeśli chodzi o przeznaczenie dla firm. W 2011 roku w celu opanowania rynku wystartowała jego kolejna generacja.

Auto zostało nam udostępnione przez poznańskiego dealera Auto Watin, którego przedstawicielka oczywiście zachwalała samochód jako idealny do firmy. Wierzyłem w to, lecz… Focus, jak zapewne niemal każdy Czytelnik tego artykułu wie, to reprezentant segmentu C, nazywanego również dużymi kompaktami. Groźnych rywali do zdobycia portfela klienta ma aż nadto, żeby wymienić tylko Opla Astrę, Kie cee’da, Renault Megane, czy Škodę Octavię.

AllNewFordFocus-001

ESP w standardzie

Już od pierwszego wrażenia widać, że Fordowi bardzo zależy na bezpieczeństwie. W najbardziej ubogiej wersji standardowego wyposażenia dla kombi (Ambiente) klient może liczyć na poduszki powietrzne czołowe, poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. To, że jest także ABS to żaden powód do chwały, lecz ESP bez dopłat, które zwykle wynoszą kilka tysięcy złotych trzeba zauważyć koniecznie. O działaniu tego systemu nie muszę chyba opiekunów aut służbowych przekonywać – jeśli weźmiemy pod uwagę dynamiczny charakter pracy handlowców – jego zalety będą odczuwalne od samego początku. Do tego dochodzi układ kontroli trakcji (TA), wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) i poprawiający stabilność jazdy na zakrętach TVC. Podczas gwałtownego zatrzymywania samochodu mogę także liczyć, że światła awaryjne ulegną automatycznej aktywacji, bez mojego działania. Z kolei w skład Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) wchodzą wysoko elastyczne belki nadwozia, wspomniane poduszki powietrzne, bezpieczna kolumna kierownicza oraz pedały gazu, hamulca i sprzęgła, które odsuwają się od kierowcy w przypadku zderzenia.

IMG_0166poprSpalanie zadowalające

Czując się bezpiecznie zerkam na komputer pokładowy z wyświetlaczem temperatury zewnętrznej – czytelny i prosty w obsłudze. Złącze USB pozwala między innymi na podłączenie pendriva z nagraną muzyką w formacie MP3. Sprzęt audio, mimo że w testowanej opcji auta był w wersji standardowej, gra czysto i nawet przy większych prędkościach muzyka w sposób łatwy trafia do naszych uszu. Auto Watin przekazał nam samochód z silnikiem o pojemności skokowej 1.6 TDCi i mocy 95 KM oraz 230 NM i bezproblemową w obsłudze (biegi wchodzą płynnie) sześciobiegową manualną skrzynią biegów. W moim odczuciu ta jednostka napędowa stanowi idealny kompromis pomiędzy dynamiką, a zapotrzebowaniem na paliwo. Czyli w sam raz na użytek firmy. Żeby nie być gołosłownym, w naszym teście komputer w mieście pokazywał spalanie na poziomie 7,5 l/100km (48 kilometrów), natomiast na trasie na poziomie 5,0 l/100km (215 testowych kilometrów), co moim zdaniem stanowi wynik co najmniej zadowalający. Przy pełnym zbiorniku paliwa jesteśmy w stanie pokonać około 1000 km w cyklu pozamiejskim. Za 1000 złotych nabędziemy system Auto-Start-Stop, który zwykle nie budzi zachwytu na mojej twarzy, ale tutaj wyjątkowo mi nie przeszkadzał. Bagażnik oferuje 476 litrów pojemności, natomiast po złożeniu wartość ta zmienia się do 1502 litrów (dla przykładu Astra oferuje 1550 litrów). Klimatyzacja manualna w dwóch najniższych poziomach wyposażenia to niestety dodatkowy wydatek 4500 zł, którego unikamy dopiero w wersji Trend. Może więc od razu po nią sięgnąć? Z testowanym najmniejszym silnikiem Diesla kosztuje ona 76 700 zł, a w porównaniu do Ambiente dodatkowo posiada między innymi funkcję Ford Eco Mode informującą kierowcę o ekonomice jazdy, która może pozwolić na obniżenie spalania, naturalnie przy rozsądnym użytkowaniu przez kierowcę.

Wygłuszone auto

We wnętrzu auta nie brakuje miejsca, to zasługa dobrze wyprofilowanej konsoli środkowej. Wszystko mamy pod ręką, zarówno radio jak i panel sterowania klimatyzacji. W fotelu nowego Focusa można poczuć się naprawdę komfortowo. Odpowiednio rozmieszczony podłokietnik, funkcjonalne schowki i co najważniejsze fotele, pozwalające na wygodne podróżowanie – nawet po pokonaniu dłuższej trasy moje plecy nadal były w dobrej kondycji. Jeżeli mowa o wnętrzu należy napomnieć o odpowiednim wygłuszeniu auta, nawet przy „prędkościach autostradowych”, co pozwala na bezproblemową komunikację za pomocą zestawu głośnomówiącego. To wbrew pozorom ważny argument dla pojazdu przeznaczonego ku potrzebom przedstawiciela handlowego. Oświetlenie wnętrza diodami LED w standardowym zestawie pozwala wybrać między siedmioma kolorami oraz ustawić stopień intensywności światła dostosowany do potrzeb kierowcy. Jeśli wybraliśmy wersję wyposażenia Trend, przy wyborze dodatkowych opcji dla menedżera polecałbym Pakiet Winter 1 (dopłata 3000 zł), w którego skład wchodzą: podgrzewana szyba przednia, podgrzewane przednie fotele, podgrzewane lusterka – idealne rozwiązanie na zimę. Pisząc o Focusie nie mogę nie wspomnieć o jego jeszcze jednym wielkim atucie. Niezależne wielowahaczowe tylnie zawieszenie. Zapewnia ono płynną jazdę, a przede wszystkim pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie pojazdem. Jeździłem większością samochodów segmentu C i z Focusem nikt pod tym względem nie może się równać. Choć oczywiście z niecierpliwością czekam na modele mogące zmienić moją opinię…

Zamierzałem podczas testu zaprzeczyć tezie o znakomitych właściwościach Focusa, ale tym razem misja nie została zakończona powodzeniem. Oczywiście, cena wyjściowa przy silniku benzynowym o pojemności skokowej 1.6 l (105 KM), wynosząca 65 200 zł nie powala na kolana, zresztą firmy kupujące Focusy na pewno pokuszą się o bogatsze opcje. Na rynku możemy znaleźć tańsze modele lub będące w porównywalnej cenie. Ale tutaj powstaje wielokrotnie zadawane pytanie – stawiamy na jakość czy cenę?

AllNewFordFocus-Wagon-008

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Premiera nowego Golfa GTD w Genewie

Następny

Fiat Punto – mieszczuch pełną parą

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: