Marka spod znaku gwiazdy pozazdrościła konkurentom posiadania w gamie kombivana i postanowiła również do swojej oferty wprowadzić pojazd z tego segmentu. Niemcy nie skonstruowali jednak pojazdu od podstaw i przez to od początku wejścia na rynek Citana muszą się zmagać z etykietą pochodzenia od francuskiego Renault Kangoo. Spróbujmy jednak na moment zapomnieć o tym fakcie oceniając auto po prostu jako Mercedesa.
Testowy model ma pod maską silnik Diesla o pojemności skokowej 1.5 litra i mocy 90 KM. Pierwsze co mnie uderza po szybkim obejrzeniu deski rozdzielczej to obrotomierz, którego górna granica sięga 5000 obr./min. Jak w każdym dobrym kombivanie nie brakuje schowków, szczególnie przydatna jest górna półka na dokumenty. Podobać się mogą estetyczne wloty powietrza, trochę mniej elementy służące do sterowania klimatyzacją. Tylne drzwi otwieramy wzdłuż linii pojazdu a nie do siebie, co stanowi zaletę tego typu samochodów. W ten sam sposób otworzymy również okna z tyłu.
Jedzie jak po maśle
Kombivany to nie są w większości samochody, które należy podziwiać za design, ale w przypadku Citana auto może się podobać. Ale w sumie to przecież Mercedes. Sam byłem adresatem pytania jednego z przechodniów, przedsiębiorców jak się potem okazało, czy marka spod znaku gwiazdy wprowadziła małego dostawczaka, jak jeździ, itp. I po moich (obiektywnych) odpowiedziach usłyszałem: no to raczej trzeba będzie kupić.
Kolejne zalety Citana łatwo dostrzec już podczas jazdy. Przede wszystkim doskonała widoczność. Jadąc małym dostawczakiem miałem wrażenie, jakby znacznie ograniczono ilość martwych punktów. Odczucie potęgują duże lusterka pozwalające na swobodne manewrowanie. Prowadząc tego Mercedesa mam wrażenie jakby to nie był kombivan. Niemal nie występuje brak trzymania drogi, samochód jest zwrotny, dynamiczny. Trudno sformułować poważniejsze uwagi co do działania manualnej skrzyni biegów.
Klucz do sukcesu
I wszystko byłoby wspaniałe, już miałem w głowie formułkę „kierowanie nowym produktem spod znaku gwiazdy to czysta przyjemność”, gdyby nie małe „ale”. Mimo zastosowania pod maską wygłuszającej maty, przyspieszając powyżej 100, 110 km/h robi się w samochodzie dość głośno. Zupełnie jak w… No, ale miałem oceniać tylko Mercedesa. A skoro tak, to tradycyjnie napiszę o sterowaniu wycieraczkami i migaczami w jednym przełączniku, do czego można się przyzwyczaić, lecz nie każdy to lubi.
Podczas naszych testów ulicznych w mieście samochód spożywał na dystansie 48 kilometrów średnio 6,1 l/100 km, zaś na trasie 4,4 l/100 km (odcinek pomiarowy 160 km).
Citan ma wiele zalet i z pewnością niejedna firma sięgnie po tego kombivana. Taka marka jak Mercedes powinna mieć małego dostawczaka w gamie, a jedyne pytanie dotyczy elastyczności cenowej handlowców. To może być klucz do sukcesu tego samochodu.
To nie „kangur”
Andrzej Florek, ekspert ds. sprzedaży samochodów użytkowych Duda Cars z Poznania
– Wiele osób patrzy na Citana przez pryzmat współpracy Mercedesa z Renault przy tworzeniu naszego małego auta dostawczego. Tymczasem, choć nie odżegnujemy się od podobieństw z poprzednią wersją Kangoo, to naprawdę inne auta. Okres międzyprzeglądowy pojazdu z gwiazdą wynosi aż 40 000 kilometrów. Samochód ma grubszy lakier, dzięki macie wygłuszającej pod matą jest wyciszony w środku, zastosowano lepsze materiały wykończenia deski rozdzielczej. Całkowite ocynkowanie nadwozia, lakierowanie komory silnika i plastikowe nadkola wpłynęły na podwyższenie właściwości antykorozyjnych. W kwestii układu napędowego zastosowano inny układ wtryskowy – w zależności od silnika – firm Bosch i Conti zamiast Delphi. Poza tym inne są takie elementy jak rozrusznik, alternator, kompresor, zoptymalizowana turbosprężarka, regulowana pompa oleju. Katalizator umieszczono bliżej turbiny, co pozwala na szybsze jej nagrzewanie. Wiele zmian wprowadzono również w konstrukcji zawieszenia. Co bardzo istotne, kupując Citana można skorzystać z ekologicznego i ekonomicznego układ BlueEfficiency. No i klient stawia jednocześnie na serwis Mercedes-Benz, który jest bardzo wysoko oceniany.
Wersja | Silnik | Skrzynia biegów | Moc | Paliwo | Długość | Cena netto Furgon | Cena netto Mixto (5 miejscowa) | Cena netto Kombi* |
Citan 108 CDI | 1.5 | 5 -b., man. | 75 KM | ON | Kompakt | 51 320 | 61 570 | |
Długi | 54 400 | |||||||
Citan 109 CDI | 90 KM | Kompakt | 52 670 | 62 920 | ||||
Długi | 55 750 | |||||||
Ekstra długi | 61 490 | 66 160 | ||||||
Citan 111 CDI | 6-b., man. | 110 KM | Długi | 59 440 | 66 610 | |||
Ekstra długi | 65 180 | 69 850 | ||||||
Citan 112 | 1.2 | 6-b., man. | 114 KM | PB | Długi | 53 290 | 60 460 |
Tekst: FlotaAutoBiznes
Foto: Strefatestow.pl