Trafiliśmy idealnie w porę jeżeli chodzi o klimatyzację, temperatura powietrza naprawdę daje się we znaki 😉 Długo nie musieliście czekać z kolejną porcją wiedzy na temat klimatyzatorów w naszych autach 😉 Zapraszamy na część drugą naszego poradnika!
Z poprzedniej „lekcji” dowiedzieliśmy się, że na klimatyzacji powinniśmy jeździć cały rok. W ten sposób zapobiegamy gwałtownym „atakom” bakterii oraz jej uszkodzeniu. Kiedyś części klimatyzatorów składały się głównie ze srebra, a jak wiemy srebro działa antybakteryjnie, dlatego w starych autach trudno odczuć brzydki zapach, przy włączaniu „klimy”. Aktualnie producenci tną koszty i stosują zamienniki. Efekt? Dobrze go znamy J
Jak czyścić klimatyzacje?
W sklepach motoryzacyjnych znajdziemy pianki w sprayu do „odgrzybiania” klimatyzacji. Środek ten sprawi, że przez chwile ładny zapach będzie unosić się po naszym aucie, a świadomość zostanie zaspokojona. Jest to na pewno tańsze rozwiązanie niż profesjonalne odgrzybianie, ale nie koniecznie skuteczne.
Najbardziej popularna metoda to czyszczenie ozonem. Koszt takiego odgrzybiania wynosi ok. 40zł(samochód osobowy). Jest on najmniej inwazyjny dla całego układu klimatyzacji i najbardziej efektywny. Ozon zabija wszystkie zapachy pochodzenia organicznego. Możemy również spotkać się z metodą czyszczenia przy pomocy ultra dźwięków oraz wprowadzeniu środków chemicznych(metanol+etanol) do naszego auta.
Jak dobierać temperaturę w aucie ?
Większość kierowców w dość nieodpowiedzialny sposób korzysta z klimatyzacji w samochodzie. Prawdą jest stwierdzenie, że przez złe użytkowanie „klimy” można doprowadzić się do stanu przez który lekarz będzie musiał nam wystawić „L4”. Panu Piotrowi zadano kiedyś dość zabawne pytanie, czy od klimatyzacji można umrzeć, skwitował je śmiechem, nic takiego nam nie grozi. Wracając do tematu, różnica między temperaturą w aucie, a tą jaka jest na dworze powinna wynosić ok 7 stopni C. Im bliżej celu stopniowo powinno się wyrównywać temperaturę, aby nie dostać tzw. szoku termicznego. Takie praktyki powinny zmniejszyć prawdopodobieństwa jakiegokolwiek przeziębienia.
Serwisowanie klimatyzacji
Tak, jak mogliście przeczytać w pierwszej cześci – producenci zalecają co dwa lata wizytę u specjalisty. W praktyce wiemy ze wszystkie przewody i rurki tracą swoją żywotność z każdym dniem użytkowania, dlatego najlepiej co rok serwisować naszą klimatyzację. Cały proces polega na sprawdzeniu szczelności całego układu, jego wydajności oraz napełnieniu klimatyzacji. W zależności od modelu samochodu koszt napełnienia gazem R134A jest inny. Uśredniona cena napełnienia VW Golfa wynosi 150zł.
Osiągi samochodu
Im mniejszy samochód tym bardziej odczuwamy skutki włączonej klimatyzacji. Samochód wydaje się cięższy i nie ma przysłowiowego „kopa”, a spalanie benzyny rośnie średnio o 1l na każde 100km.
Krótkie podsumowanie
Klimatyzacji w samochodzie trzeba używać z głową! Nie możemy jej stosować jako chłodziarkę w naszym pojeździe. Zapamiętać również trzeba, aby jeździć cały rok na włączonym przycisku A/C, wtedy spada ryzyko awarii. Aby klimatyzacja działała prawidłowo i efektywnie wszystkie okna w aucie powinny być zamknięte.
Na koniec jeszcze raz dziękujemy za pomoc Panu Piotrowi! Jeżeli macie pomysł na artykuł – piszcie, na pewno nie przejdę obok tego obojętny 😉
Pierwsza część tekstu „Jak działa klimatyzacja w aucie?” —> https://strefatestow.pl/jak-dziala-klimatyzacja-w-aucie-cz-1/
[…] Zapraszamy na część drugą —>https://strefatestow.pl/jak-dziala-klimatyzacja-w-aucie-cz-2/ […]
Dziękuję za informację na temat klimatyzacji. Mam jednak prośbę o dodatkową informację dla właścicieli samochodów z tzw. klimatyzacją manualną, w którą coraz częściej wyposaża się nowe, mniejsze auta.
Czy jest wskazane i dopuszczalne jednoczesne załączanie klimatyzacji manualnej i ustawianie dopływu powietrza w pozycji „ogrzewanie”? Czy jednoczesne załączenie klimatyzacji manualnej i ogrzewania nie zaszkodzi mechanizmowi klimatyzatora?
Chodzi o to, że przy niezbyt dużych temperaturach zewnętrznych bez załączonej klimatyzacji jest w aucie za gorąco, a po jej załączeniu za zimno. Załączam więc klimatyzację manualną i jednocześnie nastawiam pokrętło obiegu powietrza na niewielkie ogrzewanie. Czy to jest prawidłowe?
Byłbym wdzięczny za przesłanie odpowiedzi e-mailem na mój adres: twabol@op.pl, za którą z góry dziękuję.
Nie widzimy przeszkód w takim postępowaniu. Jednoczesne włączenie ogrzewania i klimatyzacji spowoduje, że powietrze będzie ciepłe i suche, co zwiększy komfort jazdy, gdyż zapobiegnie parowaniu szyb.