Jak Ford otworzył przed nami wrota motoryzacji – historia modeli A i T

ford ford

Motoryzacja wciąż żyje i nieustannie dojrzewa; na początku ubiegłego stulecia Henry Ford zachwycił swoich rodaków modelem T, z założenia będącym samochodem dla każdego przeciętnego Amerykanina. 27 września 1908 przez bramę zakładu w Detroit przejechał pierwszy egzemplarz nowo produkowanego auta, które już wkrótce podbiło serca klientów. Tę datę uważa się za symboliczny początek masowej produkcji samochodów.

ford model t, ford, model t, t

Prostota konstrukcji sprawiła, że zyskało miano niezawodnego – bo co takiego może notorycznie psuć się w aucie, którego nadwozie wykonano z blachy, a z pojemności skokowej silnika 2,9 l „wyciśnięto” 22,5 KM. Silnik składał się z czterech cylindrów w układzie rzędowym; był to dolnozaworowy, czterosuwowy motor. Co ciekawe, w modelu T nie zastosowano pompy paliwa – za zasilenie gaźnika odpowiadała siła grawitacji. Henry Ford, korzystając z dobrodziejstw fizyki, stworzył trwały, choć chwilami nieco uciążliwy system poboru paliwa.

ford, fabryka forda
Taśma produkcyjna Forda, 1913

Oczywiście, czasy się zmieniają, a wraz z nimi ludzie oraz ich zapotrzebowania. Dlatego stopniowo odchodzono od idei możliwie najprostszego w budowie pojazdu dla szarych amerykańskich farmerów. W 1927 Henry Ford wycofał z produkcji model T i zastąpił go dużo nowocześniejszym modelem A (nawiązał w ten sposób do pierwszego produkowanego przez siebie auta, montowanego w jego zakładach w latach 1903-1904). Nie dość, że samochód był niczym krok milowy w dziedzinie rozwoju motoryzacji, to w dodatku spełniał ówczesne wymagania modowe – udostępniono go w kilku wersjach nadwoziowych, a karoserię można było zamówić w jednym z kilku oferowanych kolorów (modele A były dostępne niemal tylko z jedną barwą lakieru: możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny).

 

723px-1928_Model_A_Ford ford model a, ford, model a, a, a truck

Ponadto wyposażony został w takie udogodnienia, którymi cieszyć mogli się dotychczas posiadacze aut o segment wyższych: ramieniowe kierunkowskazy, wycieraczkę przedniej szyby, lusterko wsteczne, tylne światło stopu, sygnał dźwiękowy czy ulokowany na desce rozdzielczej wskaźnik poziomu paliwa w zbiorniku (którego pojemność wynosiła od 38 do 42 litrów).
ford model a, ford, model a, interior ford model a, ford, model a, interior
Samochody takie, jak chociażby model A ugruntowały pozycję motoryzacji w amerykańskim przemyśle; odtąd stanowiła ona nieodłączny element tamtejszej gospodarki – bardzo chłonny i przynoszący ogromne zyski. Między innymi dzięki zaangażowaniu projektanta modelu A, synowi Henry’ego Forda, w drugiej połowie lat trzydziestych dwudziestego wieku projektanci pozwolili sobie na ekstrewagancję, tworząc chociażby jakże oryginalnego i zapomnianego Phantoma Corsaira…

 

wikipedia.pl

wikipedia.en

autoguide.com

views-from-north-cecil.blogspot.com

 

Zobacz komentarze (3) Zobacz komentarze (3)
  1. Fajny artykuł przyjemnie się czyta, szkoda że te drzwi otworzone przez Forda są obecnie „zamykane” a Detroit wraz z przemysłem motoryzacyjnym amerykańskim upada.
    Ps. Chętnie poczytałbym artykuł co wg Ciebie przyczyniło się od upadku przyczyniło, nadałoby się na drugą część tego artykułu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Gwiazda wśród kombivanów. Mercedes Benz Citan - TEST

Następny

Maserati Ghibli: inna, lepsza? ścieżka trójzęba

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: