Jak przedłużyć żywotność opon

Czy zdajesz sobie sprawę, że opony to jedyny element w naszym samochodzie mający bezpośrednią styczność z podłożem? Od ich dobrego stanu zależy więc nasze bezpieczeństwo. Warto zatem wiedzieć jak przedłużyć żywotność opon w pojeździe.

Zawieszenie

Mało kto zdaje sobie sprawę, ale stan zawieszenia bezpośrednio przekłada się na żywotność opon – nasza pierwsza rada – nie zwlekajmy z ewentualnymi naprawami zawieszenia. Nieodpowiednia praca amortyzatora skutkować będzie częstszymi uderzeniami bieżnika o szosę – właśnie w taki sposób powstają wytarcia bieżnika. Doprowadzi również do wewnętrznych uszkodzeń struktury opony. Wtedy nie pozostaje nic innego jak natychmiastowa wymiana amortyzatorów na inne, co oczywiście powoduje wydatki. Wymiany amortyzatorów zawsze należy wykonywać parami czyli w przypadku wymiany tylnego prawego amortyzatora, wymieńmy także lewy tylny amortyzator.

Uważajcie również na problemy z geometrią ogumienia. Zbyt duża bądź zbyt mała zbieżność wraz z nieprawidłowy kątem pochylenia to gwarancja asymetrycznego zużycia bieżnika. Prawidłowe ustawienie zbieżności to koszt około 150 złotych – uzależniony od typu auta.

Styl jazdy

Styl jazdy ma bardzo ważny wpływ na zużycie opon. Jeżeli preferujemy poruszanie się po drodze niczym Hamilton po torze czy Loeb na rajdach musimy liczyć się z faktem krótszej żywotności opon. Przykładowo, gdy często startujemy z dużą ilością gazu i charakterystycznym „piskiem opon”, a chwilę po tym hamulec pojazdu zostaje mocno wciśnięty, opony szybko powędrują na śmietnisko. Co logiczne, zadowolone nie będzie nasze konto, które odnotuje wcale nie takie małe zmniejszenie zawartości związane z zakupem kolejnego kompletu, naturalnie zależne od marki, segmentu, rodzaju ogumienia. Jeżeli zatem marzymy o przedłużeniu ich żywotności, starajmy się jeździć płynnie: delikatnie przyspieszać, jak najmniej używać hamulca, przewidywać dużo na drodze. Tak, tak dobrze przypuszczasz do czego zmierzamy. Efekt stanowi bowiem nie tylko dłuższe eksploatowanie opon, ale również zdziwienie dlaczego auto tak mało pali. Nie bez przyczyny hasło ekojazda nie ma odniesienia tylko do ekologii, lecz również do ekonomii.

Kontrolujmy regularnie ciśnienie w oponach

Odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach to jeden z najważniejszych elementów mających bezpośrednio wpływ na ich zużycie. Skutkiem złego ciśnienia jest zwiększenie oporu toczenia – nie tylko zwiększa się zużycie paliwa, ale przede wszystkim zużycie opon, w szczególności bieżnika. Nieodpowiednie ciśnienie powietrza w oponach to także pogorszenie właściwości jezdnych pojazdu, a to wpływa na  gorsze prowadzenia i przede wszystkim bezpieczeństwo. Informacje na temat poprawnych wartości ciśnienia w oponach znajdziemy w naszym pojeździe – najczęściej tabliczka z informacja znajduje się pod klapką wlewu paliwa bądź przy drzwiach kierowcy.

Zmieniajmy opony!

O dziwo nadal wielu kierowców nie zmienia opon w czasie roku, mimo że nie posiadają ogumienia całorocznego. Częstym przypadkiem jest jazda na oponach zimowych… przez cały rok. Do jej produkcji wykorzystywane są inne mieszanki gumy – bardziej miękkiej niż do opon letnich. Dlatego, gdy temperatura na termometrach będzie wskazywać ujemne wartości, zimówka zachowa swoją elastyczność. Niestety, podczas wysokich temperatur ta sama opona przyjazna przy chłodzie, ulegnie zdecydowanie szybszemu zużyciu. Zadbajmy również o własny komfort – ogumienie przeznaczone głównie na jazdę w listopadzie, grudniu, styczniu, lutym i marcu jest znacząco głośniejsze niż te używane w miesiącach wiosenno-letnich i wczesną jesienią. Proste wytłumaczenie – inna konstrukcja bieżnika. Polecamy zatem posiadanie dwóch kompletów opon – letnie i zimowe, a co najważniejsze ich regularną wymianę w odpowiednim czasie.

Jak rozpoznać czy opona jest zużyta?

Jedna z najprostszych metod dotyczy jest wysokości bieżnika – im mniejsza, tym gorzej. Przepisowo w Polsce graniczny bieżnik to dla zimówki 4 mm a dla letniej opony 1,6 mm, lecz nie czekajcie tak długo z wymianą. Zmierzyć można specjalnym przyrządem, lecz istnieją także domowe sposoby pomiarów. Dodajmy, że opony wyposażone są w odpowiedni ogranicznik. W momencie, gdy powierzchnia ogumienia zaczyna się do niego zbliżać, należy je wymienić. O zużyciu informują także popękane boki i widoczne pęknięcia na bieżniku. „Pająki” najczęściej idą w parze z wiekiem produktu – im starsza opona tym większe ryzyko ich wystąpienia. Zwróćcie uwagę na nadmierny hałas.

Opony są elementem pojazdu, który należy regularnie kontrolować i sprawdzać jego stan. Jeżeli uważamy inaczej – zdajmy sobie sprawę, że są jedynym elementem w samochodzie mającym styczność z podłożem. Pamiętajmy, wykonując parę prostych rzeczy możemy bezpośrednio wpłynąć na wydłużenie ich żywotności.

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Jak przygotować auto do jesieni?

Następny

Regeneracja części samochodowych. Co warto regenerować?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: