Jak zbudowany jest układ chłodniczy?

Układ chłodniczy to jeden z podstawowym układów występujących w Naszych pojazdach. Jego głównym zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury roboczej w silniku, a co za tym idzie dba o nie dopuszcza do przegrzania silnika, jak i nie pozwala na jego ciągłą pracę w niskiej temperaturze. Optymalna temperatura płynu chłodniczego w silniku wynosi w granicach od 85 do 90 stopni Celsjusza. Układ ten odpowiedzialny jest również za ogrzewanie kabiny pasażerskiej.

Układ chłodzenia składa się tak naprawdę z dwóch układów inaczej nazywanymi obiegami. Pierwszy układ wyposażony jest w chłodnice i jego głównym zadaniem jest chłodzenie płynu chłodniczego, natomiast drugi układ wyposażony jest w nagrzewnice i jego zadaniem jest ogrzewanie. Najważniejszym elementem układu jest chłodnica wody odpowiedzialna za obniżanie temperatury płynu chłodniczego wydostającego się z silnika pojazdu. Ruch płynu chłodniczego w układzie wymusza pompa wody. Studzenie cieczy w chłodnicy odbywa się w bardzo prosty sposób – do ostudzenia dochodzi dzięki pędowi powietrza które w nią wpada. W przypadku, gdy samoczynne chłodzenie powietrzem nie jest wstanie ostudzić odpowiednio cieczy z pomocą przychodzi elektryczny wentylator, który zostaje w sposób automatyczny uruchomiony. Po odpowiednim schłodzeniu wraca do silnika, a proces jest cały czas powtarzany. Układ skonstruowany jest w taki sposób, aby w zależności od potrzeb płyn trafiał w odpowiedni układ (z nagrzewnicą bądź z chłodnicą). Płyn trafia do małego bądź dużego obiegu dzięki termostatowi, który dzięki swojej płynnej pracy, rozdziela płyn chłodniczy na dwa układy.

1

Jak działa termostat?
W przypadku, gdy temperatura płynu chłodniczego jest niska termostat zamyka się, a co za tym idzie płyn trafia tylko do małego obiegu czyli tego wyposażonego w nagrzewnice. Oczywiście w momencie pracy tylko małego obiegu część płynu chłodniczego znajduje się nadal w chłodnicy, ale brak ruchu powoduje, że stoi praktycznie w miejscu, natomiast płyn pracujący w małym obiegu bardzo szybko uzyskuje temperaturę roboczą. W momencie osiągnięcia odpowiedniej temperatury termostat otwiera się dzięki czemu płyn zaczyna krążyć również w dużym obiegu. Pamiętajmy, że otwarty termostat kieruje ciecz do dużego obiegu pozostawiając część płynu w małym obiegu. W układzie oprócz termostatu, wentylatora, chłodnicy oraz pompy wody znajdują się gumowe przewody oraz czujnik temperatury wody, który na bieżąco informuje Nas jaką temperaturę ma płyn chłodniczy silnika.

Pamiętajmy, że pojazd wyposażony w układ klimatyzacji może samodzielnie uruchamiać wentylator chłodnicy, niezależnie od temperatury płynu chłodniczego w pojeździe.

Zobacz komentarze (3) Zobacz komentarze (3)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Dacia Duster - ambitny typ o terenowym usposobieniu. Test

Następny

Najczęstsze awarie układu chłodzenia.

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: