Testując flagowe modele marek Premium zawsze stoimy przed dylematem czy większą część testu spędzić za kierownicą czy jednak ubrać garnitur, przywdziać prezesowskie maniery i rozkoszować się przyjemnością z jazdy na tylnej kanapie. W przypadku Audi A8 początkowo górę wzięło zamiłowanie do motoryzacji, później jednak postanowiłem zająć „właściwe swojej pozycji” miejsce pasażera…
Obecna odmiana modelu A8 przeszła lifting w roku 2013. W efekcie przeprojektowane zostały przednie światła, zderzak oraz masywny grill. Właśnie na przednich światłach należy skupić największą uwagę- reflektory LED Audi Matrix, współpracujące z systemem GPS, dopasowują strumień i moc aktywnie do naszej trasy. Poruszając się po zmroku w terenie niezabudowanym oświetlone mamy praktycznie wszystko, a przy mijaniu aut jadących z naprzeciwka chwilowo wyłączany jest tylko ten strumień światła, który może oślepić kierowcę z naprzeciwka.
Naładować laptopa
Już na początku testu zrozumiałem motto marki „Audi- przewaga dzięki technice”. Długość auta w przypadku wersji krótkiej wynosi 514 centymetrów, natomiast wersja Lang jest dłuższa o 14cm. Do wyboru mamy również 12 lakierów nadwozia. Zasiadając we wnętrzu A8 można poczuć się jak prawdziwy „król szos”. Fotele obszyte elegancką skórą dające możliwość ustawienia praktycznie każdej konfiguracji, dodatkowo podgrzewane, wentylowane, a nawet z opcją masażu.
Właśnie na opcji masażu wypadałoby się na chwilę zatrzymać przed przesunięciem dźwigni zmiany biegu, która w tym modelu przypomina przepustnicę używaną w samolotach. Do dyspozycji mamy aż pięć rodzajów masażu (opukujący, falujący, rozciągający, odcinka lędźwiowego i ramion), które umilą nawet bardzo długie trasy. Kokpit zbliżony jest do modelu A6 czy też A7, jednak ma większe rozmiary.
Uroku wnętrzu dodaje analogowy zegarek będący na samym środku kokpitu tuż pod wysuwanym ekranem. Zasiadając na tylnej kanapie możemy cieszyć się sporą ilością miejsca na nogi oraz niezależną klimatyzacją (testowany model wyposażony był w czterostrefową, automatyczną). Nad zapewnieniem jak największego komfortu podczas podróży zadbają rolety szyb bocznych oraz szyby tylnej. Warto również pomyśleć o opcji gniazda zasilającego 230V, które pozwoli nam naładować laptopa/telefon.
Komfortowo lub dynamicznie
Auto pomimo swoich rozmiarów bardzo dobrze trzyma się do drogi. O tryb ustawienia zarówno zawieszenia, skrzyni jak i silnika zadba Audi driver select, który oferuję aż 5 trybów pracy: Comfort, Auto, Dynamic, Individual oraz Efficiency. W przypadku A8 polecamy tryb Comfort. Podczas pokonywania zakrętów bardzo mile zaskoczyły fotele, a raczej ich reakcja. Gdy istniało ryzyko, że ciało kierowcy choć trochę może się przesunąć na fotelu, komputer reagował natychmiast i dopompowywał boczki fotela, dzięki którym z metra na metr użytkownik nabierał pewności siebie, a prawa noga „łatwiej” naciskała pedał gazu.
Różnica pomiędzy trybem Comfort, a trybem Dynamic jest bardzo odczuwalna, zarówno dla kierowcy jak i Pana Prezesa zasiadającego z tyłu. Zawieszenie z miękkiego, tłumiącego praktycznie każde nierówności na drodze, przemienia się w twarde, silnik ze spokojnej, stonowanej pracy przechodzi w tryb wydawania jakże przyjemnego dźwięku (nawet w przypadku wersji wysokoprężnej), a skrzynia biegów nagle potrafi zmienić bieg w ułamku sekundy.
Test ekojazdy
Testowany przez nas model wyposażony był w trzylitrową jednostkę wysokoprężną w układzie V6. Dysponujący 258KM i 550Nm w połączeniu z napędem Quatro oraz 8-biegową automatyczną skrzynią biegów tiptronic ,potrafi rozpędzić A8 do 100 km/h w czasie poniżej 7 sekund. Biorąc pod uwagę sporę wymiary oraz wagę wynik też można uznać za zadowalający. Miłym zaskoczeniem był dla mnie test spalania. Otóż podczas pokonywania odcinka w mieście na dystansie 151kilometrów średnie zużycie paliwa kształtowało się na poziomie 12litrów ropy na 100kilometrów. Podczas jazdy pozamiejskiej z wykorzystaniem zasad ekojazdy(a jakże, prezes też musi dbać o środowisko) osiągnęliśmy wynik 6,9l/100kilometrów (66 km jazdy testowej). Średnie zużycie paliwa podczas naszego testu wyniosło 9,4 litrów na 100kilometrów (672 km).
Prawdziwi gentelmani nie rozmawiają o pieniądzach, jednak jesteśmy pismem flotowym i trzeba odejść od pewnych konwenansów. Podstawowa cena modelu A8 zaczyna się od 360 000 zł. Pamiętajmy proszę, że bez większego problemu i dosłownie dobierając parę „przydatnych rzeczy” cena ta przekroczy pół miliona złotych. Więcej zresztą w ramce.
Kiedyś zostanę prezesem…
Po kilkudniowym teście Audi A8 mogę śmiało powiedzieć – nie ma większej różnicy czy podróż spędzam na przednim czy tylnym fotelu. Mam wrażenie, że zarówno z przodu jak i z tyłu człowiek odpoczywa podróżując. Zanim jednak przyjdzie mi się zastanawiać, na którym miejscu będę podróżować A8 muszę zostać menedżerem bądź prezesem dużej firmy. Zatem czas działać…
Niekoniecznie hipotetyczna sytuacja. Prezes prosi o zakup dla siebie Audi A8, uznając, że to auto lepsze od konkurencji. Jakie wyposażenie można mu skompletować?
Wersja standardowa z silnikiem 3.0 TDI (258 KM)360 000 zł
– Lakier czarny Havanna metalik 6040 zł
– Obręcze kół ze stopu metali lekkich 8Jx18″, 10-ramienne w stylistyce V z oponami 235/55 R 18 – 5310 zł
– Tapicerka skórzana Natur 2240 zł
– Fotele komfortowe z funkcją pamięci ustawień 12 290 zł (choć można też wybrać np. pakiet stylistyczny Audi design selection szary Platan za 81 890 zł…)
– Fotele przednie i siedzenia tylne z funkcją masażu i wentylacji16 870 zł
– Asystent jazdy nocnej – 12 290 zł (pokazuje za pomocą zintegrowanej kamery termowizyjnej obraz otoczenia przed pojazdem, zaznaczając żółtymi konturami sylwetki pieszych lub zwierząt na ekranie komputera pokładowego. Jeśli zakwalifikuje sytuację jako niebezpieczną, kontury pieszych zmienią barwę na czerwoną, pojawi się symbol trójkąta, a kierowca usłyszy sygnał ostrzegawczy
– Asystent parkowania ze wskaźnikiem otoczenia6540 zł
– Dach szklany przesuwny7770 zł
– Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera z przodu340 zł
– Gniazdo zasilające 230V 850 zł
– Kierownica 3-ramienna, wielofunkcyjna, sportowa, obszyta skórą z funkcjązmiany przełożeń960 zł
– Kluczyk komfortowy (advanced key) z funkcją odryglowania zamka bagażnikaza pomocą gestów5870 zł
– Ogrzewanie postojowe sterowane pilotem8580 zł
– Oświetlenie dodatkowe do czytania dla siedzeń tylnych850 zł
– Pakiet systemów wspomagających kierowcę z Audi pre sense plus 21 510 zł(więcej na www.audi.pl)
– Reflektory przednie LED Audi Matrix4470 zł
– Siedzenia pojedyncze z tyłu z elektryczną regulacją27 650 zł
– Stolik składany w oparciu fotela pasażera z manualną regulacją 6160 zł
– System kamer: przednia, tylna oraz dwie kamery boczne w obudowie lusterekzewnętrznych, z funkcją Top View6820 zł
– Wnęka w tylnej kanapie do przewozu długich przedmiotów1410 zł
– Wskaźnik ograniczenia prędkości2800 zł
– Wspomaganie domykania drzwi, elektryczne3580 zł
– Wyświetlacz Head-up (w zależności od potrzeb wyświetla na szybie ważne informacje z systemów asystujących, nawigacji, telefonu czy ostrzeżenia dla kierowcy, umożliwia odbiór informacji bez odwracania wzroku od wydarzeń na drodze) 7700 zł
Do tego oczywiście dochodzi w standardzie nawigacja, asystent podjazdu z funkcją auto hold, auto alarm, itp. Takie udogodnienia jak klimatyzacja czy aktywny tempomat zawarte są w wyżej wymienionych pakietach systemowych. Całość: 528 970 zł. Ale czego się nie robi dla prezesa…
A przeglądy też należy robić:
Robocizna | Cena brutto | Suma robocizny-brutto | Części | Cena brutto | Suma części-brutto |
Przegląd | 535,50 | 637,00 | F.oleju | 87,60 | 976,00 |
F. przeciwpyłkowy | 51,00 | Olej | 620,80 | ||
Adblue | 51,00 | F. przeciwpyłkowy | 201,72 | ||
Adblue | 66,00 | ||||
Przegląd | 612,00 | 1300,50 | F.oleju | 87,60 | 1870,00 |
F. przeciwpyłkowy | 51,00 | Olej | 620,80 | ||
Adblue | 51,00 | ulcowy | 201,72 | ||
F.powietrza | 102,00 | Adblue | 66,00 | ||
F.paliwa | 127,50 | F.paliwa | 129,00 | ||
Plyn hamul. | 127,50 | F.powietrza | 203,00 | ||
Klocki przód | 229,50 | Plyn ham. | 50,00 | ||
Klocki przód | 512,00 | ||||
Przegląd | 535,50 | 918,00 | F.oleju | 87,60 | 1488,00 |
F. przeciwpyłkowy | 51,00 | Olej | 620,80 | ||
Adblue | 51,00 | F. przeciwpyłkowy | 201,72 | ||
Klocki tył | 280,50 | Adblue | 66,00 | ||
Klocki tył | 512,00 | ||||
Przegląd | 612,00 | 1300,50 | F.oleju | 87,60 | 5314,00 |
F. przeciwpyłkowy | 51,00 | Olej | 620,80 | ||
Adblue | 51,00 | F. przeciwpyłkowy | 201,72 | ||
F. powietrza | 102,00 | Adblue | 66,00 | ||
F.paliwa | 127,50 | F. powietrza | 203,00 | ||
Tarcze i klocki przod | 357,00 | F. paliwa | 129,00 | ||
Tarcze przód | 2835,00 | ||||
Klocki przód | 1170,96 | ||||
Przegląd | 612,00 | 1173,00 | F.oleju | 87,60 | 2768,00 |
F. przeciwpyłkowy | 51,00 | Olej | 620,80 | ||
Adblue | 51,00 | F. przeciwpyłkowy | 201,72 | ||
Klocki tył i tarcze tył | 331,50 | Adblue | 66,00 | ||
Płyn hamulcowy | 127,50 | Płyn hamulcowy | 50,00 | ||
Tarcze i klocki tył | 1742,00 |
Cennik wersji podstawowych:
Benzyna
3.0 TFSI | 310 KM | tiptronic | quattro | 389 800 |
4.0 TFSI | 435 KM | tiptronic | Quattro | 449 000 |
Diesel
3.0 TDI | 258 KM | tiptronic | quattro | 360 000 |
4.2 TDI | 385 KM | tiptronic | quattro | 435 000 |
Jakub Nieszporek/FAB
Fot. Motoselekcja.pl
OJ tym to musi być prawdziwa jazda….
PS. świetne foty!
Miałem okazję kilka razy jeździć Audi A8 i muszę przyznać, że to wspaniały samochód. Jedyny mankament to właśnie jego cena i koszty eksploatacji, ale jak zwykło się mówić: jeśli kogoś stać na zakup takiego samochodu to stać go również na wszelkie inne wydatki z pojazdem związane.
Piękna a ósemeczka, w wersji poliftowej jest genialna. I te wnętrze…. 🙂 Oszczedny dieselek i można po bułki jeździć :p
Ajjjj piękna fura… Szkoda że taka tania 😛
Niesamowity samochód , wszystko tip-top
Majstersztyk Audi
Przynajmniej dla mnie ten samochód jest fantastyczny. Jestem dość sporym amatorem marki Audi i pewnie dlatego przychylnie patrzę prawie na wszystko co wypuszczają na rynek, ale pewnie nie tylko ja zachwycam się ich produkcjami.
Francja Elegancja
W zeszłym tygodniu byłem na teście jazdy Q5. Brak mi słów. Warto spróbować.
Robi wrażenie takie auto to już jest luksus za poł miliona to moze i bym się jeszcze zastanowił czy akurat te auto bym wybrał ale luksus oferuje na prawdę wysoki. Takie auto pewnie sprawia wielką przyjemność podczas jazdy. Nigdy nie jechałem takim drogim autem ale kiedy tylko zdarzy się okazja na pewno się przejadę. Te światła mnie ciekawią, dużo ludzi chwali ksenony adaptacyjne a tutaj takie rozwiązanie matrix, ciekawa technologia.
Po prostu cudo, żeby tylko człowieka było stać…
Cena bardzo wygórowana, ale no jest klasa takie auto to jest prestiż nie każdy może sobie na nie pozwolić. Ale zachowali swój design który jest na prawdę piękny.
Ale zdjęcia super, zresztą auto też piękne ! Wygrzeje, wytarmosi, schłodzi i dogodzi:) Średnie spalanie wynoszące 8,3 l/100 km w aucie, które z kierowca waży ponad 2 tony należy uznać za świetne, a minimalne podczas spokojnego przejazdu podmiejską drogą ( 5,6 l/100 km) ociera się o ocenę wybitną.