Kanony Piękna – Ferrari 365 Daytona

Czasy się zmieniają, ale pewne kanony pozostają nienaruszone.

         Są takie samochody o których, mimo upływu lat, trudno zapomnieć. Charakteryzują się ponadczasową linią nadwozia, niebanalnym charakterem i znakomitymi osiągami. Są po prostu wyjątkowe. Taką maszyną jest Ferrari Daytona produkowana w latach 1968 – 1973. Daytona to nazwa nieoficjalna. W latach 60-tych światło dzienne ujrzało Ferrari 275 GTB. Samochód szybko poddano licznym modyfikacjom. Największym problemem był „lekki” przód przy prędkościach powyżej 200 km/h. Wymagało to ciągłej korekty kierunku jazdy. Sytuacji tej nie można było tolerować. Wydłużono przód, co poprawiło wygląd i właściwości jezdne.

1

Zbudowano kilka wersji, jednak najbardziej spektakularną była ekstremalna wersja NART. W 1967 miał miejsce wspaniały sukces. W wyścigu w Daytona Beach na Florydzie w czołówce na metę dojechały aż trzy Ferrari. To zainspirowało konstruktorów do budowy samochodu wyścigowego, ale przeznaczonego na drogi publiczne. By upamiętnić wygraną zaproponowano nazwę Daytona, ale Enzo Ferrari na wieść o tym miał dostać ataku złości i kazał nadać opis 365 GTB. Przydomek wdarł się jednak na stałe do świadomości pasjonatów motoryzacji.

            Daytona to auto konserwatywne ze względu na umieszczony z przodu silnik i napęd na tylną oś. W tylnej części usytuowano skrzynię biegów, którą połączono z silnikiem rurą osłaniającą wał napędowy. Kolejną podobną konstrukcją było wyprodukowane w latach 90 – tych Ferrari 550 Maranello. Mimo staroświeckiego układu, do dziś jest to samochód o wspaniałych osiągach. Pod maską takiego auta nie mógł się znaleźć inny silnik niż mocarne V12.  Oficjalna nazwa 365 GTB odnosi się do pojemności pojedynczego cylindra mającego właśnie 365 cm3.

            Konstruktorzy z Maranello przy projektowaniu tego samochodu nie szli na kompromisy. Przeznaczeniem była szybka jazda pod ręką kierowcy, któremu nie brak pewności siebie. Układ kierowniczy pozbawiono wspomagania, a to w połączeniu ze sporą długością nadwozia sprawiało, że parkowanie w mieście było tak łatwe jak zacumowanie tankowca w małym porcie rybackim. Przy dużych prędkościach kierowanie jest znacznie lżejsze. Mimo sporych rozmiarów i masy, podczas szybkiej jazdy jest zwinny i posłuszny kierowcy.

3

            Stylistyka, za którą odpowiada Pininfarina, znacznie odbiega od wyglądu ówczesnych Ferrari, bardziej przesuwając akcent w kierunku modeli Lamborghini. lat 60 – tych. W 1971 podnoszone przednie reflektory zastąpiono konwencjonalnymi, osłoniętymi pleksiglasem. Zrobiono tak ze względu na nowe przepisy jakie wprowadzone zostały w kodeksie ruchu drogowego Stanów Zjednoczonych.

            Wspaniały samochód może poszczycić się niemałymi osiągnięciami w sporcie. Wyczynowa Daytona rozpędzająca się do 290 km/h wygrała w swojej klasie wyścig Le Mans w latach 1973 i 1974. Ostatni wielki sukces przyszedł w roku 1979 – pięć lat po zakończeniu produkcji. Ferrari Daytona po raz kolejny wygrała wyścig na słynnej amerykańskiej arenie sportu samochodowego.

4

            Najrzadszym modelem jest 365 Spider. Zbudowano jedynie 100 egzemplarzy, choć istnieje sporo nieorginałów przerobionych z wersji coupe. Zarówno dla fabryki jak i fałszerzy przeróbka nie stanowiła kłopotu ze względu na mocne i samodzielne podwozie, które nie potrzebowało dachu dla utrzymania sztywności.

            Prestiżowy magazyn Motor Trend Classics ogłosił Ferrari 365 Daytona najwspanialszym Ferrari wszech czasów. Ceny tych klasyków? Nawet 3-4 mln złotych. Czasy i trendy zmieniają się jednak pewne wartości i kanony motoryzacyjnego piękna wciąż pozostają nienaruszone.

Zobacz komentarze (7) Zobacz komentarze (7)
  1. Piękno z dawnych lat, które nie jest widoczne obecnie. Kiedyś sylwetka była naturalnie estetyczna i przyciągająca wzrok, dziś trzeba się na to silić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Przewóz osób, czyli co musisz wiedzieć o Uberze

Następny
Silnik benzynowy o zapłonie iskrowym

Diesel czy benzyna – jakie auto kupić i co bardziej się opłaca?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: