Koenigsegg CCR: demon prędkości

 

W ostatnich dniach na ustach niemalże całej Polski znajdował się tylko jeden temat: niedzielny wypadek podczas Gran Turismo Polonia, w którym kilkanaście osób zostało rannych. Kierowcą, który spowodował to fatalne w skutkach zdarzenie, był 40-letni Norweg, który kierował supersamochodem niezwykle rzadkiej marki, jaką jest Koenigsegg.

Koenigsegg-CC8SKoenigsegg CC8S

Ten szwedzki producent aut sportowych został założony w 1994 roku przez Christiana von Koenigsegg’a, ale dopiero w 2002 roku zadebiutował jego pierwszy seryjny model – CC8S, który w teorii mógł osiągnąć ogromną prędkość maksymalną wynoszącą 388 km/h. I właśnie takie jest przeznaczenie wszystkich aut Koenigsegg’a – bycie najszybszym na prostej i bicie światowych rekordów prędkości aut seryjnych. Następcą CC8S został model CCR (produkowany w latach 2004-2006) i to jemu przyjrzymy się najbliżej, gdyż to właśnie takie auto brało udział w niedzielnym wypadku w Poznaniu.

 Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek

Serce CCR stanowi podobnie jak w CC8S silnik V8 o pojemności 4.7 litra, który dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów takich jak: aluminium, tytan, czy karbon waży jedynie 210 kg! Bazowo osiąga on 655 KM i 750 Nm. Do pobicia rekordu świata prędkości było to jednak za mało, dlatego postanowiono w modelu CCR zastosować doładowanie mechaniczne w postaci kompresora, który zwiększył moc do budzących olbrzymi respekt 806 KM i 920 Nm. A to wszystko przy wadze całkowitej auta wynoszącej zaledwie 1180kg! To oznacza 1KM na każde 1,5 kg wagi samochodu. Niesamowite proporcje. Za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiada 6-biegowa, manualna skrzynia biegów. Dla poprawy trakcji zastosowano na tylnej osi opony Michelin o kosmicznym rozmiarze 335/30R20! Warto dodać jeszcze, że samochód został tak obniżony, że odległość między płytą auta, a ziemią wynosi… 10cm. Podjazd pod jakikolwiek krawężnik jest więc surowo wzbroniony…

 Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek

Osiągi i bicie rekordu

CCR przyspiesza do 100km/h w 3.2 sekundy, a osiąga maksymalnie… no właśnie, w 2005 roku na torze Nardo Ring we Włoszech przeprowadzono oficjalne testy podczas których CCR osiągnął prędkość 387,8 km/h bijąc rekord świata aut seryjnych należący wcześniej do McLarena F1. Aktulanie Koenigsegg w tej klasyfikacji zajmuje 4 miejsce za dwoma wersjami Bugatti Veyron’a i  autem o nazwie SSC Ultimate Aero TT, produkowanym przez amerykańskie Shelby.

 Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadekKoenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek

Ciekawostki

W ciągu dwóch lat produkcji z taśm montażowych w szwedzkim Angelholm zjechało tylko 14 egzemplarzy Koenigsegg’a CCR, a każdy z nich wart był bazowo 595.000$, a więc prawie 2 mln zł!

Kupując Koenigsegg’a, każdy z nabywców przechodzi 3-dniowy kurs, który zapoznać ma z kwestiami bezpieczeństwa i techniki w odniesieniu do auta.

Koenigsegg umożliwia wyposażenie aut w system nadajników GPS, które wysyłają informacje na temat pracy silnika do centrum serwisowego, dzięki czemu jego praca jest pod stałą kontrolą obsługi serwisowej.

Szwedzki producent dysponuje także grupą mechaników, która w przypadku awarii Koenigsegg’a jest w stanie dotrzeć drogą lotniczą do każdego krańca świata, aby usunąć awarię w miejscu zamieszkania klienta.

 Koenigsegg CC8S, Koenigsegg CCR, Koenigsegg Poznan, Koenigsegg gran turismo, gran turismo polonia 2013 wypadek

Biorąc pod uwagę moc, wagę auta i tylny napęd, za bezsprzeczny można uznać fakt, że Koenigsegg CCR to prawdziwy potwór, do okiełznania którego potrzebny jest kierowca o najwyższym poziomie umiejętności, których to prowadzącemu feralnego CCR-a ewidentnie zabrakło podczas Gran Turismo Polonia 2013 w Poznaniu.

Dla przypomnienia:

 

 

 O tym jak trudny w prowadzeniu jest Koenigsegg przekonał się także słynny Stig – kierowca testowy programu Top Gear (od 8:15) ;- )

Fot.: Koenigsegg / Roger Gorączniak

 

 

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Megane R.S. Red Bull Racing RB8 - namiastka F1?

Następny

Gadżet, gokart czy zabawka? Opel Adam - test

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: