Nowoczesny design nadwozia, innowacyjne rozwiązania technologiczne i najwyższa jakość wykonania to nowa recepta producenta ze Stuttgartu na sukces w klasie średniej. Kilka miesięcy temu debiutowała czwarta generacja najpopularniejszego Mercedesa – Klasy C. Od 1982 roku na zakup tego kompaktowego auta, sygnowanego trójramienną gwiazdą, zdecydowało się ponad 10 milionów klientów. Najnowsza odsłona niemieckiej limuzyny posiada wszelkie atuty, które pozwolą kontynuować sukces modelu i skutecznie konkurować o względy klientów w segmencie premium.
Wygląd zewnętrzny
Zgodnie z panującymi na rynku trendami nowy model jest większy od poprzednika. Klasa C jest dłuższa o 9.5 cm (468,6 cm), szersza o 4 cm (181 cm) i co najważniejsze dla pasażerów, rozstaw osi zwiększył się aż o 8 cm (284 cm). Dzięki licznym zabiegom redukującym masę karoserii, m.in. zwiększeniu udziału aluminium w konstrukcji pojazdu z 10 do 50% udało się również zmniejszyć wagę pojazdu o ok. 100 kg w stosunku do modelu oferowanego od 2007 roku. Wygląd zewnętrzny nowego Mercedesa to niewątpliwie jego duży atut. Połączenie elegancji ze sportową nutą tworzy spójną i uniwersalną kompozycję, która na tle konkurencji wygląda świeżo i nowocześnie. Testowy egzemplarz wyposażony był w opcjonalny pakiet AMG, dodatkowo podnoszący atrakcyjność jego sylwetki. Duży wlot powietrza z centralnie umieszczoną gwiazdą, sportowy zderzak przedni i smukłe reflektory przednie z listwami LED to wizytówka nowej Klasy C. W profilu zwracają uwagę pięcioramienne 18-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami, przyciemniane szyby tylne, poszerzone nadkola i płynnie poprowadzona linia dachu. Z tyłu przestrzeń bagażową (o pojemności 480 litrów) okalają czerwone klosze świateł tylnych, wykonanych w technologii LED oraz wkomponowane w zderzak podwójne poziome końcówki układu wydechowego.
Wnętrze pojazdu
Uzupełnieniem efektownego nadwozia jest ciekawe wnętrze. Czarna, skórzana tapicerka pokrywająca fotele, drzwi, a nawet deskę rozdzielczą, współgra z czarnym lakierem konsoli centralnej i aluminiowymi dodatkami. W kompaktowej limuzynie komfortowo będą podróżowały cztery dorosłe osoby. Podróż w pełnym, pięcioosobowym składzie ze względu na biegnący środkiem kabiny tunel oraz wyprofilowanie tylnej kanapy, zalecana jest raczej na krótkich dystansach. Elektrycznie sterowany fotel kierowcy zapewnia optymalne podparcie boczne i w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierownicy, pozwala zająć wygodną pozycję, niezależnie od wzrostu prowadzącego. Spłaszczony na dole wieniec trójramiennej kierownicy dobrze leży w dłoniach, a za pomocą kilkunastu przycisków osadzonych na bocznych ramionach możemy sterować systemem audio lub telefonem. Pomiędzy dwoma analogowymi, czytelnymi zegarami prędkościomierza i obrotomierza, osadzono duży kolorowy ekran komputera pokładowego. Opcjonalnie za 5 184 zł możemy doposażyć Mercedesa w wyświetlacz head-up, który na przedniej szybie prezentuje podstawowe parametry jazdy lub wskazówki z nawigacji. W praktyce rozwiązanie to zwiększa bezpieczeństwo jazdy, ponieważ kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby zobaczyć najważniejsze informacje.
Na tunelu i konsoli centralnej dominuje czarny, połyskujący fortepianowy lakier. Dźwignię sterowania automatyczną skrzynią biegów przeniesiono na kolumnę kierownicy, dzięki czemu na tunelu centralnym pozostało dużo miejsca na touchpad i multifunkcyjne pokrętło. Ten innowacyjny zestaw pozwala nie tylko zarządzać wszystkimi multimediami w pojeździe, ale również dzięki dotykowemu panelowi umożliwia ręczne wpisywanie liter i cyfr, co zdecydowanie ułatwia np. obsługę telefonu. Centralnym i najbardziej przykuwającym uwagę elementem w kabinie Mercedesa jest 7-calowy ekran osadzony na szczycie konsoli centralnej. Na kolorowym monitorze prezentowane są informacje z radioodtwarzacza, komputera pokładowego, kamery cofania, podłączonego smartfona lub systemu nawigacji. System nawigacji współpracuje z automatyczną klimatyzacją dzięki czemu np. w tunelach samoczynnie włączany jest zamknięty obieg powietrza. Funkcja ta w połączeniu z aktywnym rozpylaczem zapachów i jonizatorem powietrza gwarantuje odseparowanie podróżujących od nieprzyjemnych zapachów z zewnątrz.
Kompaktowy Mercedes oferowany jest w czterech wersjach stylistycznych, determinujących zarówno wygląd zewnętrzny jak i wykończenie kabiny: Standardowej, Avantgarde, Exclusive oraz AMG. Lista wyposażenia standardowego w każdym wariancie C-Klasy jest bogata, a bardzo długa lista wyposażenia dodatkowego pozwoli każdemu skonfigurować pojazd odpowiadający jego oczekiwaniom.
Silnik i właściwości jezdne
Paleta jednostek napędowych Mercedesa składa się z czterech silników wysokoprężnych, trzech benzynowych i jednej hybrydy. Testowy egzemplarz napędzany był dieslem, który z pojemności 2143 cm3 generuje moc 170 KM i moment 400 Nm. Wartości te pozwalają rozpędzić ważącą 1570 kg limuzynę do pierwszych 100 km/h w 7,8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 233 km/h. Czterocylindrowy diesel zapewnia doskonałą dynamikę i elastyczność przy niskim zapotrzebowaniu na paliwo. W mieście po każdych przejechanych 100 km z niewielkiego 41 litrowego zbiornika paliwa ubywa ok. 7 litrów paliwa, w trasie bez problemu osiągniemy wynik poniżej 6 litrów/ 100 km. Wysokoprężny silnik współpracuje z siedmiostopniową automatyczną przekładnią 7G-Tronic Plus. Skrzynia biegów pracuje płynnie i szybko, a dzięki systemowi Agility Select (modyfikującemu również charakterystykę zawieszenia i układu kierowniczego) może pracować w pięciu trybach: Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual, które spełnią oczekiwania zarówno kierowców lubiących oszczędne i spokojne podróżowanie jak i miłośników dynamicznej jazdy wykorzystującej pełne możliwości pojazdu. W parze ze świetną skrzynią biegów idzie dobrze zestrojone zawieszenie, będące kompromisem pomiędzy komfortem, a dobrą przyczepnością. Pomimo 18-calowych felg i niskoprofilowych opon zawieszenie dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni, a podczas dynamicznej jazdy gwarantuje stabilność i precyzję prowadzenia.
O bezpieczeństwo podróżnych dba siedem poduszek powietrznych oraz zestaw systemów kontroli trakcji. Ponadto każda C-Klasa wyposażona jest w system Attention Assist ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą oraz układ Collision Prevention Assist Plus – który chroni przed kolizjami przy niskich prędkościach (od 7km/h), samodzielnie aktywuje proces hamowania w obliczu zagrożenia i braku reakcji przez kierującego (do 200 km/h) oraz zapobiega najechaniu na poprzedzający pojazd (do 40 km/h).
Z dopłatą możemy doposażyć niemiecką limuzynę w system Stop&Go z Distronic Plus i Sterring Assist czyli układ utrzymujący zaprogramowaną odległość od poprzedzającego pojazdu i pomagający pozostać na środku pasa ruchu lub BAS Plus Brake Assist system, który nie tylko zapobiega najechaniu na poprzedzający pojazd, ale również wykrywa i pomaga uniknąć kolizji z pojazdem poruszającym się po drodze poprzecznej. Codzienną eksploatację Mercedesa ułatwi również Active Parking Assist – pomagający w parkowaniu równoległym i prostopadłym, kamera 360° umożliwiająca obserwację otoczenia pojazdu z lotu ptaka, system Traffic Sign Assist rozpoznający znaki drogowe lub System Pre-Safe Brake wykrywający pojazdy i pieszych znajdujących się przed naszym samochodem
Podsumowanie
Ceny nowego Mercedesa zaczynają się od 125 900 zł. Za 170-konnego diesela z automatyczną skrzynią biegów zapłacimy 175 000 zł. Nowa klasa C posiada atrakcyjne wnętrze, szeroką gamę oszczędnych silników oraz uniwersalną stylistykę zewnętrzną, która przypadnie do gustu zarówno młodszym jak i starszym miłośnikom marki. Na tle rywali w segmencie – Audi A4 lub BMW serii 3 to konkurencyjna oferta, którą warto rozważyć poszukując kompaktowej limuzyny.
Dane techniczne
Silnik –diesel
– Pojemność skokowa – 2143 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 125 (170) przy 6300
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 w zakresie 1400 – 2800
Pojemność zbiornika paliwa: 41l
Wymiary
– Długość (mm) – 4686
– Wysokość (mm) – 1442
– Szerokość bez lusterek (mm) –1810
Napęd
– Tylny
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/60 R16
– Standardowe obręcze kół – 16” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1570
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2135
Pojemność bagażnika: 480 l
Kompletacja wyposażenia standardowego
• ABS
• ADAPTIVE BRAKE – adaptacyjny układ hamulcowy
• Alarm antywłamaniowy (EDW)
• Asystent świateł przednich
• Attention Assist – asystent wspomagania koncentracji
• Boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
• Centralny zamek z blokadą od wewnątrz
• Elektrycznie sterowane szyby z funkcją komfortowego domykania
• ESP
• Hamulec postojowy elektr.
• Interfejs Bluetooth z funkcją wolnych rąk
• ISOFIX na tylnej kanapie
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy ozdobne na progach z logo Mercedes-Benz
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i elek. regulowane
• Mechaniczna regulacja kierownicy w pionie
• Ogrzewanie szyby tylnej z przełącznikiem czasowym
• Osłony przeciwsłoneczne
• Podłokietnik ze schowkiem
• Podusza powietrzna kierowcy i pasażera
• Poduszka powietrzna chroniąca kolana
• Przednie fotele regulowane elektrycznie
• Radio i komunikacja
• Schowek podświetlany i zamykany
• Schowek z gniazdem 12V
• Siatka bagażowa z boku przestrzeni bagażowej
• System aktywnego serwisowania pojazdu – Assyst
• System głośników z FrontBass
• System monitorowania ciśnienia w oponach
• Szyby izotermiczne
• Światło dodatkowe stop w technologii LED
• THERMATIC – klimatyzacja automatyczna
• Tylne światła stop i przeciwmgielne w technologii LED
• Układ kierowniczy i mechanizm
• Wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą
• Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych
• Wskaźniki ostrzegawcze poziomu płynów
• Zabezpieczenie wnętrza pojazdu
• Zdalne otwieranie klapy bagażnika
Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalik
• 7G-TRONIC PLUS – 7-biegowa, automatyczna skrzynia biegów
• Pakiet AMG – elementy zewnętrzne
• Pakiet AMG – elementy wewnętrzne
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka
Mam poprzednia generacje i jestem bardzo zadowolony. C220CDI w automacie naprawdę potrafi wywoływać uśmiech na twarzy, a podczas wizyt na stacji zaskakuje… oczywiście małym apetytem na ropkę.
Widzę że wrzucacie dużo testów aut, które znajduja sie w orbicie moich zainteresowan jesli chodzi o kupno 🙂
Jestem od lat zakochany w mercedesach i mimo, że bardzo lubię stare dobre „klasyki” to nowe modele także bardzo mile mnie zaskakują. Ta C klasa zasługuję na uznanie na pewno.
Piękny wóz! Sam mam już trzeciego Mercedesa i następne auto jakie kupie to także będzie Mesiek! Brat jeździ GLK, a ja mam poczciwego W203 2.0 🙂