Miernik grubości lakieru to narzędzie, które pozwala w szybki i precyzyjny sposób sprawdzić stan powłoki lakierniczej na samochodzie. Jest szczególnie przydatny podczas zakupu używanego auta, ponieważ pomaga wykryć ukryte naprawy blacharsko-lakiernicze, które mogą wskazywać na wcześniejsze uszkodzenia pojazdu. W tym artykule dowiesz się, jak działa miernik grubości lakieru, jak prawidłowo go używać i na co zwracać uwagę podczas pomiarów.
Czym jest miernik grubości lakieru?
Miernik grubości lakieru to urządzenie, które mierzy grubość warstw lakierniczych na karoserii samochodu. Standardowa powłoka lakiernicza składa się z kilku warstw:
- Podkład: Zapewnia przyczepność lakieru do metalu.
- Lakier bazowy: Nadaje kolor.
- Lakier bezbarwny: Chroni kolor przed działaniem czynników zewnętrznych.
W większości samochodów fabryczna grubość powłoki wynosi od 90 do 150 mikrometrów (µm). Odchylenia od tej wartości mogą świadczyć o naprawach blacharsko-lakierniczych.
Jak działa miernik grubości lakieru?
Miernik grubości lakieru wykorzystuje technologie takie jak:
- Metoda magnetyczna: Mierzy zmiany w polu magnetycznym wytwarzanym przez urządzenie, stosowana do karoserii stalowych.
- Metoda ultradźwiękowa: Wykorzystuje fale ultradźwiękowe do pomiaru grubości, stosowana głównie w bardziej zaawansowanych modelach.
- Metoda indukcji elektromagnetycznej: Pozwala na pomiary na powierzchniach aluminiowych i stalowych.
Wynik pomiaru wyświetlany jest na ekranie urządzenia w mikrometrach (µm) lub milsach.
Jak używać miernika grubości lakieru?
- Przygotuj miernik
Włącz urządzenie i skalibruj je zgodnie z instrukcją producenta. Kalibracja zapewnia dokładność pomiarów. - Sprawdź elementy referencyjne
Wybierz elementy karoserii, które z dużym prawdopodobieństwem nie były naprawiane, np. dach lub słupki, i zmierz ich grubość. Wynik posłuży jako punkt odniesienia. - Wykonaj pomiary na całym pojeździe
Przykładaj miernik do różnych elementów karoserii, takich jak maska, drzwi, błotniki i dach. Wyniki zapisuj lub porównuj na bieżąco. - Analizuj wyniki
- Grubość od 90 do 150 µm: Fabryczna powłoka lakiernicza.
- Grubość od 150 do 300 µm: Możliwe dodatkowe warstwy lakieru lub drobne naprawy.
- Grubość powyżej 300 µm: Prawdopodobne szpachlowanie lub większe naprawy blacharskie.
- Zwróć uwagę na spójność pomiarów
Znaczne różnice w grubości lakieru między sąsiednimi elementami mogą świadczyć o naprawach lub wymianie części.
Na co zwracać uwagę podczas pomiarów?
- Materiały karoserii: Upewnij się, że miernik jest odpowiedni do badania karoserii stalowych, aluminiowych lub z tworzyw sztucznych.
- Równomierny nacisk: Przykładaj miernik pod kątem prostym do powierzchni, aby uniknąć błędów pomiarowych.
- Warunki oświetleniowe: Dobre światło pozwala dostrzec potencjalne różnice w kolorze lub strukturze lakieru.
Dlaczego warto używać miernika grubości lakieru?
- Wykrycie ukrytych uszkodzeń
Pozwala na zidentyfikowanie elementów naprawianych, które mogą świadczyć o poważnych kolizjach w przeszłości. - Pewność podczas zakupu auta
Miernik pomaga ocenić stan techniczny samochodu i uniknąć zakupu pojazdu o wątpliwej historii. - Lepsza negocjacja ceny
Wykrycie napraw blacharskich lub lakierniczych daje argumenty do negocjacji ceny. - Ochrona przed oszustwem
Nieuczciwi sprzedawcy często próbują ukryć naprawy powypadkowe, prezentując pojazd jako bezwypadkowy.
Jakie modele mierników warto wybrać?
Na rynku dostępnych jest wiele mierników o różnych funkcjach i cenach. Najpopularniejsze marki to m.in. Blue Technology, Prodig-Tech, Delta czy Etari. Przy wyborze miernika warto zwrócić uwagę na:
- Zakres pomiarowy.
- Rodzaj obsługiwanych materiałów.
- Łatwość obsługi.
- Funkcję pamięci lub zapisu wyników.
Podsumowanie
Miernik grubości lakieru to niezastąpione narzędzie dla osób planujących zakup używanego samochodu. Dzięki niemu możesz szybko i precyzyjnie ocenić stan lakieru, wykryć ewentualne naprawy i uniknąć nieuczciwych transakcji. Warto zainwestować w dobrej jakości miernik i regularnie go używać, aby mieć pewność co do historii pojazdu.