Miernik grubości lakieru – sposób na sprawdzenie auta

Miernik grubości lakieru to narzędzie, które pozwala w szybki i precyzyjny sposób sprawdzić stan powłoki lakierniczej na samochodzie. Jest szczególnie przydatny podczas zakupu używanego auta, ponieważ pomaga wykryć ukryte naprawy blacharsko-lakiernicze, które mogą wskazywać na wcześniejsze uszkodzenia pojazdu. W tym artykule dowiesz się, jak działa miernik grubości lakieru, jak prawidłowo go używać i na co zwracać uwagę podczas pomiarów.

Czym jest miernik grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru to urządzenie, które mierzy grubość warstw lakierniczych na karoserii samochodu. Standardowa powłoka lakiernicza składa się z kilku warstw:

  • Podkład: Zapewnia przyczepność lakieru do metalu.
  • Lakier bazowy: Nadaje kolor.
  • Lakier bezbarwny: Chroni kolor przed działaniem czynników zewnętrznych.

W większości samochodów fabryczna grubość powłoki wynosi od 90 do 150 mikrometrów (µm). Odchylenia od tej wartości mogą świadczyć o naprawach blacharsko-lakierniczych.

Jak działa miernik grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru wykorzystuje technologie takie jak:

  • Metoda magnetyczna: Mierzy zmiany w polu magnetycznym wytwarzanym przez urządzenie, stosowana do karoserii stalowych.
  • Metoda ultradźwiękowa: Wykorzystuje fale ultradźwiękowe do pomiaru grubości, stosowana głównie w bardziej zaawansowanych modelach.
  • Metoda indukcji elektromagnetycznej: Pozwala na pomiary na powierzchniach aluminiowych i stalowych.

Wynik pomiaru wyświetlany jest na ekranie urządzenia w mikrometrach (µm) lub milsach.

Jak używać miernika grubości lakieru?

  1. Przygotuj miernik
    Włącz urządzenie i skalibruj je zgodnie z instrukcją producenta. Kalibracja zapewnia dokładność pomiarów.
  2. Sprawdź elementy referencyjne
    Wybierz elementy karoserii, które z dużym prawdopodobieństwem nie były naprawiane, np. dach lub słupki, i zmierz ich grubość. Wynik posłuży jako punkt odniesienia.
  3. Wykonaj pomiary na całym pojeździe
    Przykładaj miernik do różnych elementów karoserii, takich jak maska, drzwi, błotniki i dach. Wyniki zapisuj lub porównuj na bieżąco.
  4. Analizuj wyniki
  • Grubość od 90 do 150 µm: Fabryczna powłoka lakiernicza.
  • Grubość od 150 do 300 µm: Możliwe dodatkowe warstwy lakieru lub drobne naprawy.
  • Grubość powyżej 300 µm: Prawdopodobne szpachlowanie lub większe naprawy blacharskie.
  1. Zwróć uwagę na spójność pomiarów
    Znaczne różnice w grubości lakieru między sąsiednimi elementami mogą świadczyć o naprawach lub wymianie części.

Na co zwracać uwagę podczas pomiarów?

  • Materiały karoserii: Upewnij się, że miernik jest odpowiedni do badania karoserii stalowych, aluminiowych lub z tworzyw sztucznych.
  • Równomierny nacisk: Przykładaj miernik pod kątem prostym do powierzchni, aby uniknąć błędów pomiarowych.
  • Warunki oświetleniowe: Dobre światło pozwala dostrzec potencjalne różnice w kolorze lub strukturze lakieru.

Dlaczego warto używać miernika grubości lakieru?

  1. Wykrycie ukrytych uszkodzeń
    Pozwala na zidentyfikowanie elementów naprawianych, które mogą świadczyć o poważnych kolizjach w przeszłości.
  2. Pewność podczas zakupu auta
    Miernik pomaga ocenić stan techniczny samochodu i uniknąć zakupu pojazdu o wątpliwej historii.
  3. Lepsza negocjacja ceny
    Wykrycie napraw blacharskich lub lakierniczych daje argumenty do negocjacji ceny.
  4. Ochrona przed oszustwem
    Nieuczciwi sprzedawcy często próbują ukryć naprawy powypadkowe, prezentując pojazd jako bezwypadkowy.

Jakie modele mierników warto wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele mierników o różnych funkcjach i cenach. Najpopularniejsze marki to m.in. Blue Technology, Prodig-Tech, Delta czy Etari. Przy wyborze miernika warto zwrócić uwagę na:

  • Zakres pomiarowy.
  • Rodzaj obsługiwanych materiałów.
  • Łatwość obsługi.
  • Funkcję pamięci lub zapisu wyników.

Podsumowanie

Miernik grubości lakieru to niezastąpione narzędzie dla osób planujących zakup używanego samochodu. Dzięki niemu możesz szybko i precyzyjnie ocenić stan lakieru, wykryć ewentualne naprawy i uniknąć nieuczciwych transakcji. Warto zainwestować w dobrej jakości miernik i regularnie go używać, aby mieć pewność co do historii pojazdu.

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Czy można założyć różne opony na przód i tył? Odpowiadamy!

Następny

Tiptronic – co to za skrzynia biegów i co musisz o niej wiedzieć?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: