Układ chłodzenia ma za zadanie utrzymywać optymalna pracę silnika. W momencie jego awarii pojazdem nie należy poruszać się dalej, co więcej jazda bez jego sprawnego działania skutkować może poważnymi konsekwencjami.
Awaria termostatu.
Najczęściej występująca awarią układu chłodzenia jest awaria termostatu, która dzieli się na dwa typy. Pierwszym z nich jest sytuacja w której termostat pozostał w pozycji otwartej, a co za tym idzie ruch płynu chłodniczego odbywa się cały czas przy użyciu dużego obiegu. Efekt? Proces uzyskania temperatury roboczej znacznie się wydłuża, a w wielu przypadkach jest wręcz niemożliwy. Awaria tego typu jest stosunkowo bezpieczna dla silnika, ponieważ nie realne jest jego przegrzanie. Drugim typem awarii termostatu jest jego zamknięcie, a co za tym idzie płyn chłodniczy stale będzie pracować w obiegu zamkniętym, czego efektem będzie szybkie doprowadzenie do przegrzania silnika, które ma wiele konsekwencji np. awaria uszczelki pod głowica.
Awaria chłodnicy
Stosunkowo często dochodzi również do uszkodzenia chłodnicy, a co za tym idzie wycieku płynu chłodniczego. W wielu przypadkach powodem uszkodzenia jest rdza, która doprowadza do jej rozszczelnienia. Chłodnice można regenerować, jednak zdecydowanie polecam zakup nowej. Przy zakupie unikajmy chińskich produktów, które może i kuszą ceną ale ich jakość jest bardzo słaba.
Awaria pompy wody
W wielu przypadkach pompa wody zasilana jest paskiem rozrządu, a co za tym idzie jej wymiana zalecana jest podczas zmiany paska. Według producentów pompa wody powinna bez większego problemu wytrzymać 100 000 kilometrów. Niestety niekiedy dystans ten wydaje się zbyt duży, a efektem tego jest znaczące obniżenie wydajności całego układu chłodniczego.
Złe wskazania temperatury
Jeżeli Nasza wskazówka zachowuje się dziwnie np. pokazuje cały czas 90 stopni Celsjusza, albo przed pierwsze 10 minut jazdy 90 stopni po czym opada i po jakimś czasie znów się podnosi najprawdopodobniej uszkodzeniu uległ czujnik temperatury płynu chłodniczego. Jego wymiana jest bardzo prosta i nie powinna sprawić problemów.
Wyciek płynu
Nie zapominajmy, że układ chłodzenia to przede wszystkim spora ilość gumowych węży, które odpowiedzialne są za przepływ płynu chłodniczego. Przyczyn problemów z układem chłodzenia możemy poszukajmy w ich szczelności. Na początek proponowałbym sprawdzenie czy wyciek nie występuje w miejscu łączenia np. połączenie wąż- chłodnica.
Pamiętajmy, aby regularnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby go uzupełnić i jak najszybciej znaleźć przyczynę jego ubywania.
Bardzo przydatne wskazówki, szczególnie co do awarii pompy wody w aucie.
Fajnie i na temat!