Najczęstsze awarie układu hamulcowego

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszym układem naszego pojazdu. Dzięki jego pracy nasz samochód zatrzymuje się wtedy kiedy my tego chcemy, poprzez naduszenie pedału hamulca. Niestety jest też układem, któremu przytrafiają się awarie.

Elementy układu hamulcowego

Głównymi elementami układu hamulcowego pojazdu nie wyposażonego w ABS są tarcze hamulcowe wraz z klockami oraz pompa hamulcowa. W zależności od pojazdu z tyłu pojazdu zamiast zestawu klocki + tarcze możemy znaleźć bębny hamulcowe. Całość układu zamyka pedał hamulca, korektor siły hamowania oraz sieć rurek w której krąży płyn hamulcowy. Jeżeli samochód wyposażony jest w układ ABS w układzie zamontowane są dodatkowe elementy np. sterownik ABS.

Działanie układu hamulcowego

Układ hamulcowy wykorzystuje prawo Pascala – płyn hamulcowy znajdujący się w szczelnym układzie hydraulicznym, utrzymywany w stałym ciśnieniu może zwielokrotnić siłę nacisku na poszczególne elementy. W tym przypadku jest to zacisk hamulcowy. Nacisk w układzie następuje poprzez wduszenie pedału hamulca. Praca układu hamulcowego byłaby niemożliwa bez płynu hamulcowego.

Awarie układu hamulcowego

Układ hamulcowy, pod warunkiem regularnego serwisowania, jest tak naprawdę bezawaryjny. Najczęściej występujące usterki spowodowane są normalnymi eksploatacyjnymi rzeczami. Użytkownicy najczęściej zgłaszają problem z klockami i tarczami hamulcowymi – te elementy należy regularnie kontrolować. W przypadku klocków dochodzi do ich zużycia przez co zaczynają wydawać nieprzyjemne dla ucha dźwięki. Czasem zdarza się, że nawet klocki podczas hamowania piszczą.

Tarcze hamulcowe najczęściej ulegają skrzywieniu co objawia się trzęsieniem kierownicy podczas hamowania szczególnie z wyższych prędkości oscylujących w granicach 100-100 km/h. Większość pojazdów wyposażonych jest w system sygnalizacji zużytych klocków hamulcowych. Dochodzi też do awarii pompy hamulcowej, jednak to bardzo rzadki przypadek. Znacząco częściej psuje się układ ABS – najbardziej kłopotliwe są czujniki ABS. Świecąca kontrolka ABS na desce rozdzielczej oznacza brak funkcjonowania systemu.

O co szczególnie dbajmy?

Pilnujmy i wykonujmy regularne kontrole układu hamulcowego, w szczególności stanu rurek hamulcowych. W wielu pojazdach właśnie ten element podatny jest na rdze. Pamiętajmy o wymianie płynu hamulcowego – według zaleceń producentów wymiana powinna odbywać się w interwałach 2-letnich bądź po pokonaniu 60 000 kilometrów. Kolejna kwestia to sprawdzanie grubości klocków hamulcowych oraz tarczy. Według zaleceń producentów wymiana tarczy hamulcowych powinna się odbywać wraz z drugą wymianą klocków hamulcowych. Jeżeli w odpowiednim czasie nie wymienimy klocków, zniszczą się tarcze i poniesiemy dodatkowe koszty.

Śmiało można powiedzieć, że od sprawności układu hamulcowego zależy nasze życie. Zatem dbajmy o niego.

Zobacz komentarze (1) Zobacz komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

W jakim celu ozonuje się samochód i klimatyzację?

Następny

Lampka przednia do roweru - test Prox Sirius

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: