Już niedługo, bo jesienią 2013 roku, zadebiutuje nowa Mazda 3, czyli kolejny model, którego design zostanie oparty na unikalnym stylu „KODO: dusza ruszu”, który szturmem zdobywa serca motoryzacyjnych fanów.
Nowa Mazda startuje z dwiema wersjami nadwozia: hatchback i sedan. Przód nowej „3” to gratka dla fanów „KODO”, a więc dynamizm w pełnej klasie na czele z charakterystycznymi, agresywnymi reflektorami. Kolejnym stylistycznym składnikiem mikstury KODO jest linia nowej Mazdy, poprowadzona odważnie z bardzo krótkimi zwisami nadwozia zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Całość układanki uzupełniają wyraźnie zarysowane nadkola, przetłoczenia i zwężające się ku tyłowi szyby boczne. Nowa „trójka” wygląda jak sprinter z mocno wyrzeźbionym ciałem.
Wnętrze, podobnie jak w innych modelach Mazdy z cyklu KODO, zostało podzielone na dwie strefy: kierowcy, która ma być przede wszystkim ergonomiczna, oraz pasażerów, która skupia się na komforcie. W opcji dostępne będą dwa kolory skóry: beżowy oraz czarny. Do tego aluminiowe obwódki zegarów, inne wstawki w metalicznym kolorze, a także czerwone przeszycia, trzeba przyznać, wygląda naprawdę rasowo! W porównaniu do poprzedniego modelu nastąpił spory przełom, jest dużo przestronniej i przede wszystkim, ładniej. Po raz pierwszy w segmencie C, Mazda wprowadza także możliwość doposażenia auta w wyświetlacz typu head-up, który w polu widzenia kierowcy wyświetla wszystkie najistotniejsze informacje dotyczące auta. Mazda solidnie popracowała także nad systemem łączności między autem, a kierowcą, co znajduje swój wyraz m.in. w połączeniu z internetem, integracją z portalami społecznościowymi: Facebookiem i Twitterem, współpracą z telefonem, którą oparto także na odczycie SMS i e-mail. Wszystkie te funkcje łączy jeden element wyposażenia: 7-calowy, centralnie ulokowany ekran, którego interfejsem steruje się przy pomocy obrotowego pokrętła.
Nowa Mazda to także nowe silniki, a więc i nowe technologie. Zarówno dla silników benzynowych jak i diesla zastosowano taki sam stopień sprężania 14:1. Z tym, że dla benzyny jest to rekordowo wysoka wartość, a dla diesla, dla odmiany, najniższa spośród wszystkich silników dostępnych na rynku. Mazda zrezygnowała więc z idei downsizingu i dopracowała sprawność termiczną swoich silników, w efekcie czego lepiej wykorzystują one energię zawartą w paliwie, a co za tym idzie są bardziej efektywne, czyli oszczędniejsze, jak wylicza Mazda, o około 20%. Do wyboru kupującego pozostają więc silniki benzynowe: 1.5 o mocy 100KM, oraz większy 2.0 – 120KM lub 165KM, a także diesel 2.2 litra o mocy 150KM. Średnie spalanie motorów benzynowych waha się między 5, a 6 litrów paliwa na 100km w zależności od danej wersji mocowej, a diesel wg producenta zadowoli się średnio 4 litrami ropy na 100km.
Obniżenie zużycia paliwa uzyskane zostało także dzięki unikalnemu podwoziu i nadwoziu SKYACTIV-Chasis oraz SKYACTIV-body, które są w porównaniu do poprzedniego modelu: sztywniejsze, lepiej wytłumione, a przede wszystkim lżejsze. Nowa Mazda 3 legitymuje się także jednym z najlepszych właściwości aerodynamicznych na rynku.
Mazda uzbroiła swój nowy model w szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, które potrafią naprawdę wiele: np. zmierzyć odległość do zbliżającego się auta/przeszkody i ostrzec kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi o możliwej kolizji, a także w skrajnym przypadku, wyręczyć kierowcę, wykonując za niego manewr hamowania. Wszystko po to, aby przypadkiem nie zadrapać lakieru w naszej nowej Maździe 3…
Ceny nowej „trójki” na razie nie są na razie znane, ale znając… życie, do najniższych należeć nie będą. Z drugiej jednak strony nie ucierpi na tym splendor płynący z posiadania Mazdy, bowiem Mazda wciąż będzie samochodem rzadkim, a tym razem, co do tej pory nie było wcale tak oczywiste, także pięknym ; -)
|
SKYACTIV-G 1.5 |
SKYACTIV-G 2.0 |
SKYACTIV-G 2.0 |
SKYACTIV-D 2.2 |
||
Skrzynia biegów |
6-bieg. man. |
6-bieg. man. |
6-bieg. aut. |
6-bieg. man. |
6-bieg. man. |
|
Osiągi | ||||||
Prędkość maks. (z ogranicznikiem) |
km/h |
182 |
195 |
194 |
210 |
210 |
Przyspieszenie (0-100km/h)* |
s |
10,8 |
8,9 |
10,4 |
8,2 |
8,1 |
Zużycie paliwa | ||||||
Miejskie |
L/100 km |
6,5 |
6,5 |
7,0 |
7,5 |
4,9 |
Pozamiejskie |
L/100 km |
4,3 |
4,3 |
4,8 |
4,8 |
3,6 |
Średnie |
L/100 km |
5,1 |
5,1 |
5,6 |
5,8 |
4,1 |
Emisja CO2 (średnia) |
g/km |
119 |
119 |
129 |
135 |
107 |
Norma emisyjna |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 5 |
Euro 6 |
oczywiscie auto/a/ grupy VW
odnosnie Mazdy 3 uwazam ze Japonczycy obrali wlasciwa droge budowy samochodow czli brak turbin,to ogromna korzysc dla klienta i gwarancja dlugowiecznosci bezawaryjnosci auta.Mazda i jej system Skayactiv to swietny pomysl i jak widac da sie spelnic wszystkie normy ekologii w Europie pod dyktando VW wszyscy wsadzaja turbiny,komplikujac max silnik,zmniejszajac jego zywotnosc podnoszac cene a i tak efektow oszczednosciowych w zuzyciu paliwa nie ma bo juz nieco dynamiczniejsza jazda pochlania sporo paliwa i okazuje sie ze per saldo wychodzi na to samo,tylko ze Azjaci osiagneli to bez turbiny i komplikowania i zayzania cen dodajac jeszcze bezawaryjnosc.pozdrawiam
VW ma ogromne problemy z awaryjnością swoich nowych silników, prosty przykład motorów TSI, które z jednej strony zdobywały wyróżnienia Engine Of The Year, z drugiej masowo pękały w nich tłoki i pierścienie. Pojemności silników stają się coraz mniejsze, a moce coraz większe. Najlepszym przykładem są fordowskie silniki Ecoboost – pojemność 995cm3, 3 cylindry, a moc 125KM… Inżynierowie Mazdy mają dużo trudniejsze zadanie – stworzyć silnik nowoczesny, oszczędny, ale też taki który nie zniszczy legendy bezawaryjności…
Myślę, że jeśli KODO i Skyactiv będą przez Mazdę dalej rozwijane na wysokim poziomie, to marka ma szansę zdobyć naprawdę sporą popularność w Europie. Jak na razie CX-5 i 6-tka, a teraz jeszcze 3-ka robią naprawdę dobre wrażenie i mają zdecydowanie dobre osiągi. Nie wiem jakie są dalsze plany Mazdy, ale jakby wypuścili 2-kę w tym stylu, to mógłby to być hit na miarę Corsy czy Golfa.