Koncern Skoda prezentuje trzecie wydanie najbardziej cenionego produktu jakim jest model Octavia. Na pierwszy rzut oka bardzo przypomina zupełnie nowy model Rapid tzn. mocno podkreślony „nos” z zupełnie nowym logo, które jest teraz w jednolitym kolorze- srebrnym, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED oraz ostre linie załamujące światło. Efekt? Nowa Octavia jest o 90mm dłuższa, o 45mm szersza (wymiar nie uwzględnia lusterek) względem swojej poprzedniczki. Bagażnik jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić oferuje naprawdę dużo, bardzo dużo, a konkretnie 590 litrów, natomiast po rozłożeniu tylnich oparć aż 1580 litrów! Wszystko to jest zasługą modułowej koncepcji samochodu z silnikiem ustawionym poprzecznie (MQR).
Trzy wersję wyposażenia Active, Ambition i Elegance.
Popularnie nazywana „Octavka” oferuje nam trzy wersje wyposażenia: Active, Ambition oraz Elegance. W najtańszej wersji Active znajdziemy klimatyzację Climatic z chłodzeniem schowka po stronie pasażera z przodu, Radio Blues (bez CD-MP3 natomiast z wejściem USB oraz AUX), elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, komputer pokładowy „Basic” oraz światła do jazdy dziennej „DAY-LIGHT”. Naprawdę sporo jak za tą cenę. Pokuszę się o stwierdzenie, iż najbardziej „rozrywaną” wersją wyposażenia będzie środkowa tzn. Ambition, która w standarcie oferuje m.in. czujniki parkowania z tyłu, wyświetlacz MAXI-Dot, podłokietnik z przodu Jumbo Box, 4-ramienną skórzana wielofunkcyjną kierownicę oraz Radio Swing (CD-MP3, wejścia USB i AUX oraz jednym wejściem na kartę SD). Najdroższa wersja Elegance oferuje nam m.in. klimatyzację Climatronic (2-strefowa), czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz Radio Bolero (CD-MP3, wejścia USB i AUX, 1 wejście na kartę SD oraz zmieniarkę). Ciekawą opcją wyposażenia dodatkowego jest funkcja SWaP, która umożliwia elektroniczne doposażenie po zakończeniu produkcji. Elementy wchodzące w skład tej funkcji to m.in.: tempomat, funkcja wykrywania zmęczenia, obsługa głosowa oraz Bluetooth. Na uwagę zasługuje System wspomagania parkowania 2.0, który zarówno zaparkuje auto w sposób równoległy jak i prostopadły oraz pomoże nam opuścić miejsce parkingowe.
Silniki
Nowa Octavia oprócz nowego wyglądu, oferuje zupełnie nowe silniki- niższa masa oraz mniejszy rozmiar. Silniki benzynowe TSI mają zintegrowaną głowicę z kolektorem wydechowym w efekcie silnik szybciej się nagrzewa. Do wyboru mamy aż sześć silników: cztery benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Podstawowa jednostka benzynowa 1.2 TSI (85KM) według danych producenta zadowoli się średnim zużyciem paliwa na poziomie 5,2litra na 100km przy emisji CO2 na poziomie 119g/km. Kolejne jednostki benzynowe to 1.2TSI (105KM) oraz 1.4TSI (140KM). Ciekawym „motorem” jest 1.8TSI (180KM), który prócz manualnej przekładni dostępny będzie również w automatycznej DSG. Jego spalanie według danych producenta średnio wynosi 6,1litra na 100km w wersji z manualną skrzynią biegów (DSG 5,7 litra na 100km). Jeżeli chodzi o silniki wysokoprężne w ofercie znajdziemy 1.6 TDI (105KM) średnie spalanie według producenta 3,8litra na 100km oraz 2.0TDI (150KM) spalanie średnie 4,5litra na 100km. Oba silniki diesla dostępne są opcjonalnie w automatycznej skrzyni biegów DSG.
Podsumowanie
Mając okazję prowadzić nową Skodę Octavie mogę śmiało powiedzieć, iż godnie zastąpi odchodzącą na emeryturę poprzedniczkę. Prowadzi się pewnie, a miejsca zarówno w bagażniku oraz we wnętrzu na pewno nie zabraknie. Więcej o nowej Octavii już niedługo w teście.
Cennik
Active | AMBITION | ELEGANCE | |
1.2 TSI/63 kW (85 KM) | 59 500 zł | 65 000 zł | – |
1.2 TSI/77 kW (105 KM) | 63 850 zł | 69 350 zł | 73 350 zł |
1.4 TSI/103 kW (140 KM) | 68 850 zł | 74 350 zł | 78 350 zł |
1.8 TSI/132 kW (180 KM) | – | 82 350 zł | 86 350 zł |
1.6 TDI/77 kW (105 KM) | 74 550 zł | 80 050 zł | 84 050 zł |
2.0 TDI/110 kW (150 KM) | – | 88 050 zł | 92 050 zł |
Wybrane opcje dodatkowego wyposażenia | |
Automatyczna przekładnia DSG (nie dotyczy 1.2 TSI/63 kW; dla 1.2 TSI/77 kW i 1.4 TSI/103 kW dostępna w późniejszym terminie) |
8 000 zł |
HHC – system wspomagania ruszania pod wzniesienia1 | 300 zł |
Pakiet serwisowy ŠKODA Life Plus do 60 000 km | 1 250 zł |
Pakiet serwisowy ŠKODA Life Plus do 120 000 km | 2 400 zł |
Wycieraczka Aero tylnej szyby | 300 zł |
Hak holowniczy (demontowany) z adapterem | 1 800 zł |
Boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy | 1 200 zł |