O tym, jak Peugeot 205 ocalił PSA

peugeot 205, peugeot, 205 peugeot 205, peugeot, 205

Kto stworzył GTi? Francuzi? Z pewnością pozwolili rozwinąć się segmentowi usportowionych kompaktów, lecz pomysłodawcami małych, a rasowych samochodów byli Niemcy. Bowiem to Volkswagen zapoczątkował erę Gran Turismo Injection, oferując pierwszą generację golfa ze 110-konnym, 1,6-litrowym silnikiem benzynowym. Ta odmiana przyniosła niemieckiemu koncernowi chlubę i jednocześnie stała się inspiracją dla podupadającej spółki PSA.
Lata osiemdziesiąte to okres próby, której poddano Peugeota. Przyczyn kryzysu należy doszukiwać się w różnych aspektach funkcjonowania marki; za ważniejszą uważa się fakt, że koncern przestał wzbudzać zainteresowanie klientów. Mówiąc krótko, i możliwie najprościej, zapomniał o złotej zasadzie działania rynku motoryzacyjnego: najistotniejszym jest oferować możliwie najbogatszą gamę produktów, a z pozoru przestarzałe modele modyfikować lub zastępować nowymi. Stagnacja poskutkowała spadkiem liczby sprzedaży i nie lada problemami. Z perspektywy zarządu Peugeota sprawa prezentowała się fatalnie – VW święcił triumfy dzięki golfowi, a świat zachwycił się Renault 5, więc zarówno rodzimi, jak i zagraniczni producenci – powiem kolokwialnie – trzymali się nieźle.
Na szczęście, Peugeot znalazł lek na marazm…
Oczywiście, nie od razu – zaczęło się przecież od wyprodukowania modelu 205 w zupełnie „cywilnej” wersji. Pierwsze „dwieście piątki” były napędzane silnikami o pojemności 1400 ccm i mocy 80 KM. W przeciwieństwie do golfa, reprezentowały niższy segment (B, nie zaś, jak VW, C), co czyniło je na swój sposób egzotycznymi. Jako że samochód sprzedawał się znakomicie, Peugeot postanowił iść za ciosem i wkrótce pokazał światu mocniejsze odmiany zadziornego maluszka.
Co w tym przypadku oznaczał przymiotnik mocny?… Początkowo jego synonimem było oznaczenie GTi, które świadczyło o 105 koniach mechanicznych. Z czasem ta moc wzrosła do 130 KM; wtedy jednak 1,6-litrowy silnik zastąpiono motorem o pojemności 1900 ccm.

peugeot, peugeot 205 gti, 205 gti peugeot, peugeot 205 gti, 205 gti peugeot, peugeot 205 gti, 205 gti peugeot 205 gti, 205, gtiZ reguły takie odmiany stanowią uwieńczenie historii modelu. Tym razem okazały się fazą przejściową pomiędzy „cywilną” 205 a wersjami Turbo: 16, 16 E1, E2, o mocach od 200 do 450 KM.

Jak mówi stare porzekadło, wszystko płynie i nic nie pozostaje takie samo. To swego rodzaju reguła, która tyczy się wszystkiego – także modelu 205. Z czasem jego popularność malała. Przez piętnaście lat produkcji Peugeot zaoferował nowe samochody, chociażby 106 i 306, które odbierały „dwieście piątce” klientów – lecz taka jest naturalna kolej rzeczy. W 1998 jej miejsce zajął model 206. I tak oto dobiegła końca piękna historia samochodu, który ocalił PSA od bankructwa, równocześnie zmieniając oblicze Peugeota.

motorstown.com

wikipedia.pl

 

Zobacz komentarze (3) Zobacz komentarze (3)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Maserati Ghibli: inna, lepsza? ścieżka trójzęba

Następny

Prędkość w mieście to obciach!

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: