Obsługa okresowa pojazdu

Każdy przyszły kierowca, przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy musi umieć sprawdzić stan oleju w silniku, posiadać wiedzę w jakich warunkach to robimy czy też gdzie,  jak nalać płynu do spryskiwaczy, w którym miejscu znajduję się wlew od płynu do chłodnicy itd.  Zapewne większość podziela moje zdanie, że ponad 50% kierowców przyjęło zasadę „zakuć zdać zapomnieć” w kwestii okresowego przeglądu pojazdu, dlatego postaram się zrobić małą powtórkę w tym temacie.

OLEJ SILNIKOWY

Na początek  wspomniane we wstępie sprawdzenie poziomu oleju w silniku. Powinniśmy wiedzieć, że aby kontrola była wiarygodna musi zostać spełnione parę warunków :

  • Samochód musi stać na płaskim terenie
  • Silnik nie powinien być rozgrzany

Do sprawdzenia poziomu oleju służy specjalna miarka, przez wielu nazywana „ bagnetem”. Mała szybka instrukcja jak sprawdzić stan oleju w silniku. Wyjętą miarkę przecieramy do sucha, aby nie było na nim śladu oleju, należy zwrócić uwagę aby do „bagnetu” nie przyczepił się kawałek papieru czy też materiału ścierki. Miarkę wkładamy z powrotem, do momentu gdy poczujemy opór i  ponownie wyjmujemy aby sprawdzić stan oleju w silniku. Na specjalnym zakończeniu miarki znajdziemy poziom oleju.

obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy,

UZUPEŁNIENIE OLEJU

Po pierwszy musimy znaleźć korek, który znajduję się zazwyczaj w górnej części silnika, a następnie go odkręcić i wlać olej. Trzeba jednak pamiętać żeby nie wlewać „na maxa”, a stopniowo. Powinniśmy nalewać ok 200-300ml i za pomocą „bagnetu pomiarowego” kontrolować ilość oleju w silniku. Na koniec nie zapomnijmy zakręcić wlewu. Jeżeli olej zostanie przypadkowo rozlany należy wytrzeć go suchą szmatką. Najlepiej aby zapobiec rozlaniu oleju powinno używać się lejka.

obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy, obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy,

PŁYN CHŁODNICZY

Za odpowiednia temperaturę naszego silnika odpowiada chłodnica. Do kontroli temperatury służy wskaźnik znajdujący się przy zegarach z prędkością. Optymalna temperatura dla motoru pod maska wynosi 90stopni Celsjusza. Dodatkowo podczas gdy płyn chłodniczy zacznie się przegrzewać zapali się dodatkowa kontrolka.
Aby pomiar płynu chłodniczego w naszym samochodzie był autentyczny muszą zostać spełnione warunki takie jak przy sprawdzaniu oleju. Dodatkowo trzeba pamiętać, żeby nie odkręcać nigdy kurka od wlewu do chłodnicy gdy silnik jest ciepły !!! W układzie chłodniczym przy wysokich temperaturach dochodzi do zwiększenia się ciśnienia wewnątrz układu. Nie posłuchanie tej rady grozi poważnym poparzeniem. Kolejną niebezpieczną częścią od chłodnicy jest wiatrak, pod żadnym pozorem nie powinniśmy go dotykać, ponieważ mimo, że samochód jest wyłączony może on się uruchomić automatycznie.
Poziom płynu chłodniczego powinien znajdować się nad strzałką określającą minimum a pod znacznikiem maksimum.

obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy,

UZUPEŁNIENIE PŁYNU

Wygląda niemal identycznie jak dolewanie oleju. Jednak poziom płynu monitorujemy na miarce zaraz przy wlewie.

obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy, obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy,

PŁYN HAMULCOWY

Pozom płynu powinien znajdować się tak jak w chłodnicy miedzy kreską oznaczając minimum a maksimum. Miarka znajduję się na półprzezroczystym zbiorniku. Gdy znajduję się za mało płynu, w kokpicie przy zegarach powinna zapalić się czerwona kontrolka.

obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy,

UZUPEŁNIANIE PŁYNU

Niemal identycznie jak przy płynie chłodniczym. Pamiętajmy jednak, że płyn hamulcowy jest substancją dojść mocną pod względem chemicznym i przy kontakcie z lakierem samochodu może spowodować odbarwienie lub zniszczenie powłoki.

obsługa okresowa pojazdu, jak sprawdzić olej, jak wymienić olej, poziom oleju, jak dolać olej, jaki olej wybrać, jaki olej najlepszy, sprawdzenie płynów eksploatacyjnych, płyn do spryskiwaczy, jak wymienić płyn chłodniczy, jaki płyn chłodniczy, jak sprawdzić płyn chłodniczy, jaki wymienić płyn hamulcowy, jak sprawdzić płyn hamulcowy, płyn hamulcowy, jaki płyn hamulcowy,

Myślę ze mała powtórka nikomu nie zaszkodzi. Mała ściąga każdemu się przyda 🙂 Za stan urządzeń które opisywałem odpowiadamy tylko i wyłącznie my sami, więc pamiętajmy, żeby przed dalekimi podróżami lub np. co za 2 miesiące zajrzeć pod maskę.

 

Zobacz komentarze (1) Zobacz komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
citroen c4 picasso nowy, c4 2013, c4 2014 picassco, nowy citroen, nowe picasso, c4 2013 picasso c4 2013, citroen c4 2012, citroen c4 picasso 2013

Zupełnie nowy Citroen C4 Picasso. Prezentacja

Następny

GanTrack – skuteczny bat na złodziei - test

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: