Odkrywamy tajemnice opony zimowej

Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego istnieją opony zimowe i letnie? Jak to się dzieje, że opony zimowe tak dobrze radzą sobie na drogach pokrytych śniegiem? Czy wiesz, że opony letnie w pewnych warunkach charakteryzują się lepszą przyczepnością od opon zimowych w minusowych temperaturach? W niniejszym artykule postaramy się odkryć kilka ciekawych informacji o oponach zimowych, o których mogłeś nie wiedzieć.

Opony zimowe, a hamowanie

Zaleca się, aby opony zimowe wymieniać, gdy temperatura otoczenia spada poniżej 5 stopni. Nie wynika to jednak ze zmian przyczepności na suchym asfalcie. Gdy droga jest sucha, opony letnie będą spisywać się lepiej nawet przy ujemnych temperaturach. Jest tak dlatego, że nawet podczas mrozów bieżnik podczas hamowania mocno się nagrzewa. Sytuacja zmienia się w mokrych warunkach w okolicach 5 stopni, ponieważ woda wychładza bieżnik. Przy takiej temperaturze skuteczność hamowania opon letnich i zimowych jest porównywalna. Natomiast gdy temperatura jest jeszcze niższa, opony zimowe wykazują się jeszcze lepszymi rezultatami.

Opony zimowe, a lód na drodze

Choć to może być dla ciebie dziwne, to opony zimowe wcale nie radzą sobie zbyt dobrze na lodzie. Powierzchnia lodu jest bardzo gładka, dlatego o przyczepności decyduje adhezja pomiędzy gumą, z której wykonana jest opona, a lodem pokrywającym jezdnie. Zjawisko to jest tym bardziej skuteczne, im bardziej równomierny jest nacisk w strefie kontaktu opony z pokrytą lodem drogą. W takiej przypadku najlepiej byłoby, aby opona miała jak najmniej nacięć bieżnika, tak jak ma to miejsce w oponach sportowych.

Czym różnią się opony letnie od zimowych?

Opony możemy nazwać zimowymi jeżeli spełniają trzy warunki: nacięcia klocków bieżnika muszą być oddalone od siebie maksymalnie o 10 mm, mieszanka gumy charakteryzuje się sztywnością nie przekraczającą wartości 65 shore oraz bieżnik ma głębokość przynajmniej 4 mm. Odległości pomiędzy krawędziami nacięć w oponach zimowych uzyskuje się poprzez zygzakowate lamele, a odpowiednia plastyczność opony uzyskiwana jest poprzez dodawanie do mieszanki krzemionki.

Szerokość ma znaczenie

Wśród wielu kierowców panuje opinia, że lepsze na zimę są opony wąskie, ponieważ mocniej „wgryzają” się w śnieg. Wiele testów wykazuje jednak zupełnie coś innego. To właśnie szerokie opony skuteczniej hamują na suchej i mokrej jezdni, skracają drogę hamowania na śniegu i gwarantują większą przyczepność podczas wchodzenia w zakręty.

Zobacz komentarze (2) Zobacz komentarze (2)
  1. Tylko raz w życiu nie zmieniłem opon letnich na zimowe i skończyło by się to bardzo źle. Od tego czasu zawsze mam odpowiednie opony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Regeneracja silnika w sposób chemiczny? Czy to możliwe?

Następny

Dlaczego warto kupować oryginalne części samochodowe?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: