Opony Run Flat – jak działają i kiedy warto je wybrać?

Opony Run Flat są wyposażone w dodatkowy system, który pozwala jechać dalej nawet po przebiciu bieżnika. Jazda bez powietrza nie jest oczywiście możliwa w nieskończoność. Opona Run Flat może zwykle pokonać po utracie ciśnienia około 80 kilometrów. Dopuszczalna prędkość jazdy również jest ograniczona przeważnie do 80 km/h. Dzięki temu nie trzeba jednak zatrzymywać się przy ruchliwej ulicy, aby zmienić przebitą oponę – można bezpiecznie dotrzeć na parking lub od razu skierować się do serwisu. Co należy wiedzieć o technologii Run Flat, jeżeli chcemy z niej skorzystać?

Opony Run Flat – dla wyższego bezpieczeństwa

Pomysł stworzenia opon pozwalających jechać nawet po przebiciu pojawił się w latach 30. XX wieku. Przez lata producenci opon eksperymentowali z różnymi rozwiązaniami, aż w latach 80. udało się wprowadzić na rynek pierwszy model opon z system Run Flat. Największe marki opracowały swoje systemy Run Flat jeszcze przed końcem XX wieku. Opony Run Flat można kupić pod adresem sklepopon.com/opony/runflat, gdzie są dostępne w korzystnych cenach.

A co to właściwie jest ten cały Run Flat w oponie? To rozwiązanie wykorzystujące wzmocnienia ścian bocznych, na których w miarę utraty ciśnienia opiera się ciężar pojazdu. Oprócz tego opony Run Flat mają wzmocnioną stopkę, która przylegając do felgi, zapobiega zsunięciu się opony z obręczy. Niektóre opony z tym systemem wymagają również odpowiednich felg z oznaczeniem EH (Extended Hump) – to rozszerzony garb w przekroju felgi, który także chroni przed zsunięciem się opony.

Oprócz tego opony Run Flat potrzebują czujników wykrywających spadek ciśnienia. Zazwyczaj są to czujniki TPMS, ale niektórzy producenci samochodów stosują swoje własne rozwiązania do monitoringu ciśnienia w ogumieniu. Gdy system wykryje, że powietrze ucieka z opony, na desce rozdzielczej pojawia się odpowiedni komunikat – przebicie nie zawsze jest odczuwalne dla kierowcy od razu. Dzięki informacji może on dotrzeć w bezpieczne miejsce, jeszcze zanim da się zauważyć objawy przebitej opony Run Flat.

opona-run-flat

Jakie objawy daje przebita opona Run Flat?

Przebicie opony Run Flat powoduje zwykle stopniową ucieczkę powietrza. W takiej sytuacji jeszcze przez jakiś czas jedynym objawem jest komunikat czujników ciśnienia. W miarę utraty powietrza pojawiają się kolejne objawy. Podczas jazdy z przebitą oponą Run Flat da się odczuć bicie koła lub wibracje, jeżeli przekroczymy maksymalną prędkość jazdy dopuszczoną przez producenta. Zwykle ten objaw pojawia się przy prędkości około 90 km/h. Jeżeli przebiciu uległo przednie koło, to obracanie kierownicy może wymagać nieco więcej siły. Samochód może też nieznacznie ściągać w stronę z przebitą oponą. Zwiększy się również hałas generowany podczas jazdy.

Czy warto wybrać opony Run Flat?

Zastanawiając się nad zakupem opon Run Flat, warto porównać zalety i wady tego rozwiązania. Korzyści, które zapewnia ta technologia to:

  • wzrost bezpieczeństwa podróżowania – m.in. brak ryzyka utraty kontroli nad kierownicą w przypadku nagłego przebicia podczas jazdy z wyższą prędkością, czy brak potrzeby natychmiastowej wymiany koła na niebezpiecznym odcinku drogi,
  • możliwość pozostawienia zapasówki w garażu i uzyskanie dodatkowego miejsca w bagażniku,
  • wyższa odporność opon na uszkodzenia – wzmocnienia pozwalają nie tylko kontynuować jazdę po przebiciu. Dzięki nim opona nie jest również tak podatna na zniszczenie przez uderzenie w krawężnik czy przejazd przez głęboką dziurę.

Przed zakupem opon Run Flat warto również znać ich wady:

  • wyższy koszt zakupu,
  • niższy komfort jazdy,
  • nie każdy model z systemem Run Flat można naprawić po przebiciu – niektóre wymagają wymiany,
  • nie każdy warsztat wulkanizacyjny serwisuje opony Run Flat.

Podstawowe zasady użytkowania opon Run Flat

Opony Run Flat mogą być użytkowane wyłącznie w modelach samochodów dostosowanych do ich użycia. Konieczne są sprawne czujniki ciśnienia, które należy programować podczas wymiany opon. Oprócz tego do wymiany opon niezbędna jest odpowiednia montażownica. Dlatego serwis opon z tym systemem należy wykonywać wyłącznie w profesjonalnych warsztatach wulkanizacyjnych oferujących obsługę opon Run Flat. Należy także pamiętać o tym, aby dopompować oponę jak najszybciej po jej przebiciu i dopiero wówczas skierować się do wulkanizatora.

Zobacz komentarze (1) Zobacz komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Interfejs OBD – co to jest i czy warto w niego zainwestować?

Następny

Nie lekceważ kontrolki silnika! Co oznacza zapalenie się check engine?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: