Niestabilna sytuacja ekonomiczna, spadające marże, ograniczenia związane z pandemią sprawiły, że dla wielu firm w branży przewozowej, szczególnie tych małych i średnich, jest to czas ogromnych wyzwań i walki o przetrwanie. Co zrobić, aby utrzymać się na rynku? Dla firmy transportowej Mat-Pol, która na rynku przewozów działa już ponad 14 lat, kluczowym wsparciem w rozwoju biznesu jest system telematyczny.Flota Mat-Pol liczy obecnie 60 ciągników siodłowych oraz 75 naczep. Firma realizuje transport ładunków krajowych i międzynarodowych (cało-pojazdowych oraz drobnicowych) na terenie Unii Europejskiej, choć jej główną specjalizacją jest rynek krajowy generujący blisko 80% przychodów. Przewoźnik realizuje dziennie ponad 150 zleceń FTL, a w sezonie letnim w związku z sezonowością biznesu kluczowych klientów, poziom ten wzrasta do 250 zleceń.
– Długoletnia współpraca z klientami to nasz wielki atut i powód do dumy – mówi Mateusz Wenda, właściciel Mat-Pol Transport Spedycja. – Budowa zaufania wymaga zapewnienia wiarygodnej i rzetelnej informacji oraz natychmiastowej reakcji na potrzeby klientów, co oznacza elastyczne dostosowanie się do ich potrzeb. Nie byłoby to możliwe bez telematyki od Webfleet Solutions.
Niższe spalanie
Praca działu transportu odbywa się 24 godziny przez 7 dni w tygodniu i wymaga wiarygodnych danych, aktualizowanych w czasie rzeczywistym oraz bezawaryjnych urządzeń, które można elastycznie rozbudowywać o nowe funkcje wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Wymogi te spełniają świetnie urządzenia do monitorowania pojazdów LINK 710 oraz LINK 740 Webfleet Solutions, które w połączeniu z funkcjonalnościami platformy WEBFLEET pozwalają na pełen wgląd i analizę danych z pojazdów.
– Rozwiązanie WEBFLEET pozwala nam pozycjonować pojazdy w czasie rzeczywistym i zdecydowanie ogranicza czas reakcji planisty, co w konsekwencji minimalizuje czas podejmowania decyzji w kluczowych momentach. Analiza danych i raporty generowane za pomocą platformy telematycznej bardzo istotnie wpłynęły na redukcję kosztów zużycia paliwa i lepsze wykorzystanie czasu pracy naszych pracowników – dodaje Mateusz Wenda.
Lepsza komunikacja z kierowcami
Utrzymanie konkurencyjnej pozycji na rynku transportowym wymaga ciągłego podnoszenia jakości świadczonych usług i transparentności na każdym etapie łańcucha dostaw. Począwszy od dostaw surowcowych poprzez magazynowanie, składowanie oraz efekt końcowy, jakim jest realizacja dostaw, gdzie kierowcy stanowią pierwsze ogniowo kontaktu oraz reprezentację klientów. Kluczowe znaczenie odrywa wierzytelność przekazywanych danych. Rozwiązanie telematyczne WEBFLEET dostarcza pełnych danych o lokalizacji i statusie realizacji zamówień, co zapewnia przejrzystość, widoczność dla klienta i szybką reakcję w przypadku jakichkolwiek sytuacji nadzwyczajnych.
– Poza identyfikacją kierowców i urządzeniami do monitoringu pojazdów, chcemy także zwiększać bezpieczeństwo w trakcie realizacji dostaw poprzez montaż niezależnych urządzeń do monitoringu naczep oraz zapewnić lepszą komunikację z kierowcami poprzez terminale kierowców. Webfleet Solutions jest w stanie szybko i sprawnie dostarczyć te urządzenia i rozbudować nasz system o potrzebne funkcje – mówi Mateusz Wenda.
Polityka ekologiczna
W związku z daleko idącymi obostrzeniami związanymi z ograniczaniem emisji spalin firma Mat-Pol poczyniła już pierwsze kroki i jest obecnie na etapie wdrażania pojazdów napędzanych LNG. Zakup nowoczesnych ultralekkich naczep zwiększa możliwość przewożenia większych ilości ładunków, co pozwala także zredukować poziom emisji CO2.
– Jednym z kluczowych warunków konkurencyjności w naszej branży będzie polityka ekologiczna oraz optymalne wykorzystywanie floty. Współpracując z globalnym liderem w obszarze rozwiązań do zarządzania flotą, jakim jest Webfleet Solutions, mamy pewność, że korzystamy z najbardziej innowacyjnych rozwiązań wspierających nasze wysiłki na rzecz bardziej zielonej floty – podsumowuje właściciel Mat-Pol.
Warto wspomnieć, że Webfleet Solutions jako jeden z pierwszych dostawców telematyki wprowadził funkcjonalności do zarządzania pojazdami elektrycznymi i prowadzi program Green Your Fleet umożliwiający firmom szacowanie swoich poziomów emisji i zachęcający do podejmowania działań równoważących.
Ciekawy wpis, nie wiedziałem wcześniej czym jest webfleet