W produkowanych aktualnie samochodach przeważnie standardowym wyposażeniem jest klimatyzacja. Jest to urządzenie bardzo przydatne, jednak wymaga od właściciela umiejętnej eksploatacji. W przeciwnym razie może zacząć sprawiać spore problemy, które w dłuższej perspektywie odbiją się na zdrowiu kierowcy i pasażerów. Ozonowanie samochodu i klimatyzacji jest jednym z zabiegów, o których musi pamiętać każdy właściciel auta z klimatyzacją.
Zapominając o tym, można sprokurować zagrożenie zdrowia, takie jak:
- rozwinięcie się alergii,
- nabawienie się lub rozwinięcie objawów astmy,
- zarażenie wirusami i drobnoustrojami.
Są to realne zagrożenia, które wynikają z ogromnej ilości wirusów i bakterii rozwijających się w zaniedbanych kanałach wentylacyjnych podłączonych do klimatyzacji. Efektem ubocznym jest także bardzo nieprzyjemny zapach, który sprawia, że w samochodzie unosi się zapach zgnilizny, pleśni i grzybów. Jest to naturalna konsekwencja rozwijania się grzybów w rurach odprowadzających i doprowadzających powietrze do klimatyzacji.
Dlaczego trzeba regularnie ozonować klimatyzację?
Mechanizm działania klimatyzacji jest taki, że efektem ubocznym jej pracy, jest wydzielanie się dużej ilości wilgoci. Takie warunki w zakamarkach instalacji wentylacyjnych są idealne dla rozwoju grzybów, pleśni i wirusów. W dłuższej perspektywie mnożą się one i zalegają zarówno w samej instalacji klimatyzacyjnej, jak i wydostają się do wnętrza auta przez nawiewy powietrza, co bezpośrednio zagraża osobom podatnym na alergie lub astmatykom. Niestety właściwie nie ma możliwości, aby temu zapobiec, poza regularnym ozonowaniem samochodu i klimatyzacji.
Jak często ozonować klimatyzację?
Ozonowanie samochodu i klimatyzacji należy powtarzać przynajmniej raz w sezonie, najlepiej na początku wiosny. Jest to okres, który powinien wystarczyć, by nie dopuścić do rozwinięcia się na tyle dużej ilości drobnoustrojów, aby były niebezpieczne dla zdrowia lub uciążliwe dla użytkowników. Niekiedy taki okres może być jednak niewystarczający. Ozonowanie należy powtarzać częściej, jeśli tylko wyczuje się specyficzny zapach zgnilizny, który wydobywa się z nawiewów auta. Warto raz na jakiś czas to skontrolować i dokładnie sprawdzić, czy wydobywające się z dmuchawy powietrze nie zawiera w sobie niepokojących zapachów. Nie powinny jednak tego robić osoby wrażliwe, chore lub dzieci i osoby starsze.
Jak przebiega proces ozonowania klimatyzacji?
Samo ozonowanie samochodu i klimatyzacji nie jest procesem skomplikowanym. Trwa ono zaledwie od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Używa się do tego specjalnych ozonatorów, które wprowadzają do samochodu dezynfekujący ozon.
Schemat ozonowania wygląda następująco:
- włożenie do auta generatora ozonu,
- włączenie klimatyzacji na najniższym możliwym poziomie i ustawienie pracy wszystkich nawiewów,
- szczelne pozamykanie wszystkich drzwi i okien,
- włączenie ozonatora i pozostawienie go na 15-45 min.
Po takim czasie można wyłączyć ozonator. Otwierając drzwi samochodu, od razu wyczuje się charakterystyczny zapach ozonu, który może kojarzyć się z zapachem pojawiającym się w powietrzu po burzy. Jest to spowodowane tym, że właśnie wtedy pojawia się w powietrzu dużo tego gazu. Po wyłączeniu ozonatora i zakończeniu całej procedury ozonowania samochodu i klimatyzacji należy dokładnie wywietrzyć wnętrze auta. Bardzo istotne jest, aby pamiętać o tym, że stężenie ozonu musi być odpowiednie, gdyż w przeciwnym razie nie zabije wszystkich drobnoustrojów. Jest to związane z trzymaniem się wszystkich wytycznych i procedur, a także wykorzystanie do ozonowania odpowiedniego sprzętu.
Dlaczego warto ozonować wnętrze samochodu?
Ozonowanie samochodu wykonuje się nie tylko po to, by pozbyć się drobnoustrojów z klimatyzacji. Jest to także powszechnie wykorzystywana metoda do pozbywania się obcych zapachów z tapicerki, dywaników, obić drzwi i podsufitki, które mogą się tam zalęgnąć po długi latach użytkowania i niedbania na bieżąco o czystość. Jest to najskuteczniejsza metoda na pozbycie się wszelkich zapachów obcych. Należy pamiętać, że po ozonowaniu warto natychmiast wymienić filtr kabinowy, na którym zbiera się duża ilość drobnoustrojów.
Dziękujemy najstarszemu polskiemu producentowi ozonatorów – Laboratorium naukowo-wdrożeniowemu Korona za pomoc przy tworzeniu niniejszego artykułu. Należy podkreślić, że firma KoronaOzon produkuje ozonatory oparte na unikatowej, autorskiej technologii lamp szklano-platynowych. Dlatego generatory ozonu produkcji tej firmy nie są szkodliwe dla wnętrz aut – tapicerki, obić i elektroniki. Nie można niestety tego samego napisać o powszechnie sprzedawanych ozonatorach zalewających obecnie nasz rynek.
Więcej informacji na temat ozonowania samochodu i klimatyzacji można znaleźć na stronie producenta:
https://www.koronaozon.pl/ozonowanie/ozonowanie-samochodu/
Warto ozonować samochód, szczególnie teraz. Ja w samochodzie spędzam bardzo dużo czasu ze względu na pracę, więc wolę przebywać w czystym samochodzie.
Ozonowanie to dobra praktyka. Szczególnie jeśli zależy nam na jego odporoności.
Ciekawy poradnik. Ozonowanie zawsze sprawiało mi powazny problem. Uważam, że to jeden z trudniejszych procesów w samochodzie.