Za napędzanie wałka rozrządu i innych elementów osprzętu odpowiedzialny jest potocznie nazywany rozrząd, który wykonany jest z łańcucha bądź paska. Które rozwiązanie jest lepsze?
Trwałość
Już na samym początku należy sobie jasno powiedzieć, że czasy w których zastosowanie łańcucha rozrządu dawało ogromną ilość kilometrów do pokonania bez ingerencji w układ rozrządu są już za nami i nie zanosi się, aby miały powrócić. Producenci pojazdów wraz z rozwojem technologii zmienili podejście do układu rozrządu i coraz częściej stosują pasek rozrządu, który nie jest już tak trwały jak dawniej stosowane łańcuchy.
Pasek rozrządu – zasada działania
Pasek rozrządu ma stałe napięcie niezależnie od stanu silnika – czy jest uruchomiony czy nie. Dzięki zastosowanym materiałom pasek jest bardzo elastyczny przez co można go obciążać. Niestety właściwości te wpływają na jego żywotność, która jest o wiele mniejsza niż w przypadku łańcucha. Co najważniejsze wymiana pasku rozrządu w większości przypadków nie jest skomplikowana, a co za tym idzie nie generuje wysokiego kosztu. Jeżeli nasz pojazd wyposażony jest w dużą moc wielce prawdopodobne jest, ze w naszym silniku znajdują się dwa paski rozrządu, a to wszystko, aby znacząco nie obciążać całego układu. Podczas wymiany pasku rozrządu nie zapominajmy o wymianie innych podzespołów – o ile napędzane są układem rozrządu np. pompa wody. Według danych producenta wymiana paska rozrządu powinna odbywać się między 80 000 – 120 000 kilometrów (w zależności od producenta).
Łańcuch rozrządu – zasada działania
Z reguły łańcuch rozrządu jest znacząco bardziej wytrzymały niż pasek rozrządu i jest bardziej odporny na większe przeciążenia. W przeciwieństwie do paska rozrządu – łańcuch nie jest elastyczny przez co wymaga użycia napinaczy – które odpowiedzialne są za minimalizacje luzów w układzie. W sytuacji w której silnik pojazdu jest zimny łańcuch jest luźniejszy – wtedy do „akcji” wkraczają napinacze. Niestety praca napinacza nie zawsze odbywa się w sposób idealny przez co łańcuch narażony jest na pracę w niesprzyjających warunkach, co przekłada się na jego trwałość. Idąc dalej mało, który producent podaje interwał wymiany łańcucha rozrządu- w większości przypadków wymiana odbywa się dopiero w sytuacji, w której łańcuch zaczyna wydawać niepokojące dźwięki – szczególnie podczas rozruchu silnika i krótko po. Niestety koszt wymiany łańcucha rozrządu jest znacznie większy niż paska i wymaga znacząco większych umiejętności mechanika. W przypadku nowszych pojazdów wymiana łańcucha rozrządu występuje przy około 150 000 – 200 000 kilometrów. Jeżeli jesteśmy posiadaczami starszego pojazdu żywotność jest znacząco większa niż w nowszych pojazdach.
Pasek rozrządu czy łańcuch rozrządu co lepsze?
Trudno w jednoznaczny wskazać, które rozwiązanie jest lepsze. W przypadku jeżeli liczą się koszty lepszym rozwiązaniem będzie pasek rozrządu, którego wymiana należy do zdecydowanie tańszych i co najważniejsze jest regularnym stałym kosztem. Łańcuch rozrządu możemy określić mianem tykającej bomby, ponieważ może być bezobsługowy przez 200 000 kilometrów, ale może też zdarzyć się konieczność jego wymiany co 120 000 kilometrów. Wymiana ta z racji większej trudności oraz kosztów części będzie o wiele droższa niż wymiana paska rozrządu.