Peugeot 3008 (1.6 THP): klasa sama w sobie | TEST

Druga generacja Peugeota 3008 została zaprezentowana na targach Paris Motor Show w 2016 roku wzbudzając ogromne zainteresowanie, przede wszystkim z uwagi na rewolucję stylistyczno-technologiczną względem odchodzącego do lamusa poprzednika. Francuskiemu crossoverowi przemiana wyszła na dobre do takiego stopnia, że w marcu tego roku ogłoszono go Samochodem Roku 2017. 3008 zostawił za swoimi plecami m.in. Alfa Romeo Giulię i Mercedesa Klasy E. Czy Peugeot jest na prawdę tak dobry, jak o nim piszą?

Crossover pełną gębą

Peugeot 3008 ewoluował z kompaktowego minivana o cechach crossovera w kompaktowego crossovera o funkcjonalnościach minivana. Ta z pozoru zagmatwana zmiana ról sprawiła, że śmiało możemy porównywać to auto z Renault Kadjarem, Volkswagenem Tiguanem, czy Nissanem Quashqaiem, a więc tuzami rynku bijących rekordy popularności SUV-ów. Nowy Peugeot mierzy 4450mm długości, a więc jest o 80mm dłuższy od wspomnianego Quashquaia, ale o 74mm krótszy od nowego Forda Kugi.

DSC09595

Stylistyczna bomba

Styliści francuskiego producenta podeszli do swojej pracy  w sposób bezkompromisowy w efekcie czego powstała bryła, która zewsząd przyciąga spojrzenia. Ogrom krzywizn i przetłoczeń sprawia, że 3008 przypomina nieco rzeźbę odważnego artysty nie bojącego się lawirować między różnymi materiałami i kolorami. Stąd też Peugeot 3008 wykończony został dwukolorowym, kontrastowym lakierem, chromowanymi wstawkami oraz plastikowymi osłonami podwozia i nadkoli, które przypominają o zawadiackim usposobieniu auta. Prawdziwą kwintesencją stanowią jednak tylne reflektory, które zostały sprytnie wkomponowane w część klapy bagażnika polakierowaną na czarno.

DSC09598 DSC09599

Wnętrze korespondujące z nadwoziem

Stylistyczna konsekwencja została zachowana również w przypadku kabiny nowego 3008. Wnętrze jest mocno zabudowane, tak że kierowca po zajęciu miejsca może poczuć się nieco, jak za sterami statku kosmicznego. Deska rozdzielcza została urozmaicona nieregularnymi kształtami i wielopłaszczyznowym osadzeniem jej poszczególnych podzespołów. Przyjemny dla zmysłów efekt domykają bardzo dobrej jakości materiały wykończeniowe, z których najlepsze wrażenie robią materiały tekstylne, którymi obito…tapicerkę drzwi i deskę rozdzielczą. Pieczołowicie wykończone zostały także przyciski konsoli środkowej, które układają się w szereg przypominający nieco klawisze fortepianowe.

DSC09651 DSC09655

Kokpit w innowacyjnym wydaniu

Jednym z najbardziej futurystycznych elementów wnętrza jest kokpit, a dokładnie i-cockpit, jak nazwał go francuski producent. Mowa o elektronicznym wyświetlaczu zastępujących klasyczne, analogowe wskaźniki. Jest niezwykle elastyczny w konfiguracji i pozwala dobrać rodzaj wyświetlanych informacji idealnie do aktualnych potrzeb kierowcy. Można więc ustawić priorytet na nawigację, aktywny tempomat, czy chociażby komputer pokładowy. Jest także opcja wyboru różnych wariantów stylistycznych i kolorystycznych. Słowem ideał dla fanów gadżetów.

I-Cockpit jest standardem już od podstawowej wersji wyposażeniowej „access”, podobnie jak kompaktowa, wielofunkcyjna kierownica. Decydując się na wyższy pakiet „active” otrzymamy także 8 calowy ekran dotykowy górujący nad konsolą środkową, z poziomu którego można zarządzać nawigacją, panelem klimatyzacji, czy multimediami.

DSC09658

Wygodnie, choć niezbyt przestronnie

Wśród designerskich elementów nie zabrakło także miejsca na funkcjonalność. Peugeot nie zapomniał o cupholderach, znajdziemy również miejsce do bezprzewodowego ładowania smartfonów oraz przepastny schowek w podłokietniku.

Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna i zapewnia równie dobrą widoczność. Na długich trasach rozpieszczają dobrze wyprofilowane fotele i świetnie leżąca w dłoniach, mała kierownica, przypominająca nieco swoje rajdowe odpowiedniki. Miejsca na nogi jest wystarczająco, ale nie ma co ukrywać, że miłośnicy przestrzeni lepiej odnajdą się chociażby w Volkswagenie Tiguanie. Wysocy pasażerowie mogą też narzekać na niewielką ilość dzielącą czubki ich głów od podsufitki dachu.

DSC09637 DSC09636

Bagażnik wyróżnia się pojemnością 520 litrów, co stanowi wartość porównywalną do Tiguana i nieco wyższą od Forda Kugi. Co warto zauważyć, kufer posiada podwójną podłogę, pod którą znajdziemy jeszcze nieco miejsca na płaskie przedmioty. Potrzebując więcej przestrzeni bagażowej możemy zdecydować się na złożenie tylnej kanapy, uzyskując w ten sposób idealnie płaską podłogę.

DSC09638

Najmocniejszy motor benzynowy – 1.6 THP 165KM

Testowany egzemplarz został wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 THP o mocy 165KM i 240Nm, który współpracuje z automatyczną, 6 stopniową skrzynią biegów. Ważąc dokładnie 1300kg, Peugeot 3008 przyspiesza do 100km/h w 8.9s i osiąga prędkość maksymalną 206km/h.

DSC09667

Napęd pracuje bardzo płynnie i został zoptymalizowany pod kątem komfortu. Trudno więc liczyć na narowiste i agresywne sprinty, jednakże z drugiej strony nie można odmówić silnikowi THP dobrej elastyczności, o którą dba turbosprężarka. W podobnym tonie  ocenić można automatyczną skrzynię biegów EAT6, w przypadku której najbardziej sportowym charakterem wykazuje się… dźwignia zmiany przełożeń. Biegi są więc zmieniane raczej z dostojnym spokojem, aniżeli rajdowym usposobieniem, co stanowi w części efekt zastosowania tylko jednego sprzęgła.

Silnik 1.6 THP oprócz dobrej elastyczności może pochwalić się niezłymi wynikami spalania. W trasie nieobciążony pojazd zużywa ok. 5.5l/100km, natomiast w pełnym obciążeniu ok. 0,5l więcej (średnia prędkość 90km/h). Ekonomiczna jazda w warunkach miejskich uszczupli natomiast bak o ok. 8,0l/100km.

Warto także w tym miejscu wspomnieć o niskim poziomie hałasu panującym w kabinie, która została dobrze wygłuszona. Peugeot dopracował zarówno wyciszenie silnika, czy świstów powietrza, jak i pracę samego zawieszenia. Nowe 3008 tłumi bowiem każdą nierówność z dużą kulturą akustyczną, godną segmentu premium.

DSC09663

Zaskakująco dobre właściwości jezdne

Zestrojenie zawieszenia i układu kierowniczego w Peugeocie 3008 to przykład udanego kompromisu między komfortem, a właściwościami jezdnymi. Z jednej strony podwozie przyjemnie miękko tłumi wszelkie napotkane niedoskonałości jezdni, a z drugiej nie poddaje się bocznym podmuchom wiatru i dziarsko reaguje na ruchy kierownicą. Układ ten jest bowiem bardzo precyzyjny, co sprawia, że jazda 3008 daje sporo frajdy z jazdy. Warto także pochwalić Peugeota za to, że dobre właściwości jezdne zachował pomimo dużego prześwitu sięgającego 22cm. To o 2cm więcej niż konkurencyjny Tiguan, czy Quashqai. Nie ma więc obaw, że francuski crossover nie poradzi sobie podczas jesiennego wypadu na grzyby do lasu. Gorzej z trakcją może być jednak zimą, gdyż nawet w opcji nie znajdziemy napędu na cztery koła.

DSC09617

Komu, Peugeota 3008, komu?

Nowy Peugeot 3008 przeszedł długą metamorfozę względem poprzednika, dzięki czemu stał się dojrzałym, nowoczesnym i z wielu stron atrakcyjnym crossoverem. Jak jednak skalkulował cenowo swój produkt francuski producent?

Ceny Peugeota 3008 zaczynają się od 89 900zł w podstawowej wersji „access” z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech (130KM). „Access” w praktyce oznacza standard w postaci m.in. manualnej klimatyzacji, tempomatu, skórzanej kierownicy, czy systemu i-Cockpit. Nowy Ford Kuga jest nieco tańszy, gdyż można zakupić go od 85 900zł (wersja „trend”; 1.5 EcoBoost 120KM). Jeszcze korzystniejszy ekonomicznie będzie zakup Renault Kadjara, który w podstawowej konfiguracji (wersja „life”; 1.2 Energy TCe 130KM) kosztuje tylko 77 500zł. Oczywiście cały czas mowa o modelach bazowych.

DSC09623

Cena testowanego egzemplarza nowego Peugeota 3008 (wersja „allure”; 1.6 THP 165KM, EAT6) zaczyna się od 127 400zł + dodatkowe wyposażenie, którego koszt sięgnąć może nawet 20 000zł. Nawet jeśli jednak zaokrąglimy tę sumę do 150 000zł to otrzymujemy kwotę, która może wydać się atrakcyjna, szczególnie jeśli porównamy ją do cen crossoverów segmentu premium, które poza prestiżem i marką, często nie oferują wielu innych profitów.

Aktualny cennik: http://media.peugeot.pl/file/37/2/cennik-klienta-nowy-peugeot-3008-rp2017-04-05-2017.249372.pdf?lcdv16=1PP8SYDCRKB0A0B0#_ga=2.258840842.1818181819.1498168510-1208158766.1498168510

DSC09628 DSC09661 DSC09660

Zobacz komentarze (5) Zobacz komentarze (5)
  1. Właśnie zastanawiam się nad kupnem właśnie tego peugeota , jest naprawdę świetny, ma bardzo dobre osiągi i jest naprawdę pojemny, wnętrze prezentuje się naprawdę świetnie i bogato, czyżby auto idealne? Pewnie jakieś male wady ma ale jak dla mnie pierwsze auto do którego jestem bardzo przekonany. Czekam na więcej podobnych wpisów, pozdrawiam serdecznie.

  2. Pierwszy peugeot od dawna, który mi się naprawdę podoba, widać że jest przestronny , ma też niezłe osiągi co również jest ogromnym plusem, jestem ciekaw jak teraz cenowo wyglądają poszczególne wersje. Wnętrze też prezentuje się jakby było naprawdę bogate, ogólny design nowoczesny i wyrafinowany, solidne auto rodzinne i nie tylko .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Honda Jazz (1.3 i-VTEC CVT): małe, duże auto | TEST

Następny

Koreański atak. Test SsangYong Tivoli

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: