Ich obecność w pojeździe jest wręcz podstawą – mowa tutaj o płynach eksploatacyjnych. Jak często dokonywać ich wymiany i jakie pełnią zadanie w pojeździe.
Olej silnikowy
Dzięki jego obecności silnik jest odpowiednio smarowany. Jego regularna wymiana jak i kontrola zaoszczędzi Nam sporo problemów oraz nieprzewidzianych wydatków. Podczas wymiany pamiętajmy również o zmianie filtra oleju. Najlepszym rozwiązaniem jest jego wymiana po pokonaniu 10 000 – 15 000 kilometrów bądź raz w roku. Oleje typu „Long Life” traktujmy z dużym przymrużeniem oka. Stosujmy olej zalecany przez producenta pojazdu. Pamiętajmy, również o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju silnikowego- raz w miesiącu, bądź przed wyjazdem w dłuższa trasę.
Olej w skrzyni biegów
Idealnym stwierdzeniem w przypadku oleju w skrzyni biegów jest: „Ile osób tyle opinii”, jednak według zaleceń producentów wymianę oleju w manualnej skrzyni biegów powinniśmy dokonywać pomiędzy 40 000, a 60 000 kilometrów. W przypadku automatycznej skrzyni biegów pierwsza wymiana oleju powinna odbyć się w przedziale 60 000 do 120 000 kilometrów- dokładna informacje znajdziemy w książce serwisowej pojazdu. Następne wymiany będą obdywać się znacznie częściej. Dlaczego? Ponieważ w większości przypadków wymiana nie jest wstanie doprowadzić do całkowitego spuszczenia oleju, a co za tym idzie spora część starego oleju pozostaje we wnętrzu, a nowy olej zostanie zmieszany ze starym.
Płyn chłodniczy
Płyn chłodniczy nie ma łatwego żywotu w układzie. Dlaczego? Ponieważ jego praca to ciągłe skoki temperatury. Według zaleceń producentów płynów chłodniczych dobrym zwyczajem jest ich wymiana niezależnie od pokonanego dystansu, ale co dwa lata, ponieważ mniej więcej po takich czasie płyn zaczyna powoli tracić swoje właściwości.
Płyn hamulcowy
Aby zrozumieć dlaczego regularna wymiana płynu hamulcowego jest ważna, musimy zdać sobie sprawę ze płyn hamulcowy jest higroskopijny, a co za tym idzie wchłania wilgoć z otoczenia, czego efektem jest utrata swoich właściwości. Producenci płynów hamulcowych zalecają wymianę płynu co 60 000 kilometrów bądź po upływie dwóch lat. Pamiętajmy, płyn hamulcowy bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo.
Płyn do wspomagania kierownicy
Płyn do układu wspomagania kierownicy jest płynem, który znajduje zastosowanie również w hydrokinetycznych automatycznych skrzyniach biegów. Jego okres wymiany wynosi mniej więcej około 60 000 kilometrów.
Płyn do spryskiwaczy
Płyn do spryskiwaczy przez wielu kierowców pomijany, jednak jego obecność często bywa nieoceniona, w szczególności w okresie zimowym kiedy na ulicy znajduje się duża ilość błota pośniegowego, które trafia na nasza szybę. Pamiętajmy, aby okresie zimowym korzystać tylko z płynu zimowego, który nie zamarza. Unikajmy tanich produktów, szczególnie w wydaniu zimowym, ponieważ charakteryzują się one bardzo nieprzyjemnych zapachem.
Pamiętajmy, aby regularnie wymieniać oraz sprawdzać poziom płynów eksploatacyjnych w Naszych pojazdach.
Fajnie, rzeczowo i już wszystko wiem!
Rzetelny artykuł o płynach eksploatacyjnych w aucie – kompendium dla każdego, kto chce zdać prawo jazdy.
spoko krotko i na temat
Niby rzeczy oczywiste, ale dobrze opisane i podsumowane 🙂 Dzięki!
Bardzo ciekawy wpis. Córka niebawem zdaje egzamin na prawo jazdy, powiem aby też się z tym zapoznała 🙂
Artykuł przydatny dla każdego kierowcy! 🙂