20 lat seryjnej produkcji, ponad 800 000 sprzedanych egzemplarzy. Już te liczby świadczą o tym, jak bardzo cenionym modelem jest Sharan. W Europie postrzegany jako samochód rodzinny, zaś w Azji jako elegancka limuzyna służbowa. Być może jednak tendencja ze Wschodu wkroczy i na Stary Kontynent.Na pierwszy rzut oka Sharan odmłodniał. To wszystko dzięki nowym tylnym lampom wykonanym w technologii LED, które ułożone są w charakterystyczny sposób znany chociażby z nowego Passata. W ofercie znajdziemy o wiele więcej obręczy kół, które są przysłowiową „wisienką na torcie”. Auto oferowane jest w trzech wersjach: 5-,6- i 7-miejscowej. Każda posiada przesuwane boczne drzwi po obu stronach, dzięki czemu opuszczenie pojazdu nawet z ostatniego rzędu foteli nie stanowi większego problemu. Fotele znajdujące się w drugim rzędzie można przesuwać, a kąt ich nachylenia regulować w zakresie 20 stopni. We wnętrzu pojazdu znajdziemy 9 poduszek powietrznych, 33 schowki i półki. Przy takim bogactwie musimy pamiętać, w którym schowku co umieściliśmy. Przedział bagażowy to „jedna wielka przestrzeń”, oferująca maksymalnie 2430 litrów.
A co z systemami?
Nowy Sharan został wyposażony w nowe systemy wspomagające kierowcę. Najbardziej ciekawą nowością jest system automatycznie hamujący samochód po kolizji. Nowego vana warto doposażyć w Front Assist, mający za zadanie informować kierowcę o zbyt małej odległości względem auta poprzedzającego. Elementem tego systemu jest funkcja hamowania awaryjnego przy prędkości do 30km/h – auto może ulec zatrzymaniu w przypadku, gdy prowadzący przegapił moment rozpoczęcia hamowania. Bardzo przydatny może być asystent parkowania trzeciej generacji, odpowiedzialny za pomoc podczas wjeżdżania w lukę parkingowa i wyjeżdżania z miejsca parkingowego.
Multimedia w pojeździe.
We wnętrzu Sharana znajdziemy modułowy system informacyjno-rozrywkowy drugiej generacji (MIB II). W skład systemy wchodzą: seryjnie montowany system Composition Colour z 5-calowym ekranem dotykowym. Opcjonalnie ekran możemy zamienić na Composition Media i Discover Media (fabryczna nawigacja) z ekranem o przekątnej 6,5 cala. Wykorzystując te systemy będziemy mieli szansę na stałe połączenie z internetem i wykorzystanie chociażby usługi Guide & Inform, która oferuje aktualne informacje o utrudnieniach drogowych, o wolnych miejscach parkingowym czy o najkorzystniejszych cenach na stacjach znajdujących się w pobliżu.
Sharan oferowany jest w trzech modelach wyposażenia: Trendline (podstawowa), Comfortline oraz Highline. W przypadku wersji 6-miejscowej w drugim i trzecim rzędzie znajdziemy po dwa fotele z podłokietnikami, w wersji 7-osobowej w drugim rzędzie są trzy miejsca, natomiast w ostatnim dwa. Niezależnie od wyboru wersji 6- czy 7-miejscowej oraz od wyposażenia, w standardzie znajdziemy trzystrefową klimatyzację automatyczną oraz system EasyEntry odpowiedzialny za ułatwianie zajmowania miejsc w trzecim rzędzie siedzeń.
Czy Sharan może być autem na wyjazdy służbowe? Zdecydowanie tak. Na pokładzie znajdziemy wieszaki na ubrania oraz haczyki. W obecnych czasach podstawę podczas wyjazdów służbowych stanowi sprawna komunikacja ze światem a system CarStick umożliwia utworzenie hotspotu wewnątrz pojazdu. Podczas podróży po terenie, gdy znika zasięg, naprzeciw oczekiwaniom wychodzi system LinkKit. To stabilne mocowanie, wyposażone w wyjście antenowe, umożliwiające połączenie z anteną przytwierdzaną do szyby lub z anteną zewnętrzną. Dzięki temu zasięg w naszym telefonie nie traci stabilności.
Pięć silników
Nowy Sharan dostępny jest w pięciu wersjach silnikowych: dwóch benzynowych oraz trzech wysokoprężnych. Silniki benzynowe to: 1.4 TSI BMT o mocy 150 KM (średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 6,4 l/100 km*) oraz 2.0TSI BMT, 220 KM (7,2 l/100km). Wśród silników Diesla znajdziemy 2.0 TDI BMT o mocy 115 KM i 150 KM (w obu silnikach 5,0l/100km), 2.0TDI 4Motion, 150 KM (5,6l/100km) oraz 2.0TDI BMT, 184KM (5,3l/100km). Silniki oferowane są w 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów oraz 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów DSG.
Nowy Sharan w podstawowej wersji wyposażenia wyceniany jest na 114 190 złotych. Naszym zdanie pojazd powtórzy sukces swoich poprzedników, a co więcej ma szanse stać się dzielnym kompanem do długich służbowych wyjazdów.
* Spalanie wg danych producenta
Jakub Nieszporek
Sharan jest jedna z lepszych opcji jeżeli chodzi o auto rodzinne. Przestronny z licznymi schowkami, jest tylko jedno ale …. Tym „ale” jest cena….
Nie rozumiem fragmentu o silnikach..
mianowicie jest 5 różnych wersji tego samochodu, każdy z innym silnikiem, czy też wpakowali aż 5 silników do tego auta? pytanie może i głupie, ale byłbym wdzieczny za wyjaśnienie :>
Nowy Sharan dostępny jest w pięciu wersjach silnikowych: dwóch benzynowych oraz trzech wysokoprężnych.
Czyli możliwe jest wybranie spośród 5 jednostek napędowych, w myśl zasady „dla każdego coś fajnego”
Sharan to wspaniałe rozwiązanie dla każdej rodziny.