Przegląd klimatyzacji. Na czym polega?

Nadal nie każdy użytkownik pojazdu zdaje sobie sprawę jak ważną czynnością zarówno dla naszego zdrowia jak i portfela jest regularny przegląd klimatyzacji. Na czym polega?

Przegląd klimatyzacji- samodzielnie czy w warsztacie?

W przypadku przeglądu klimatyzacji najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z profesjonalnego warsztatu specjalizującego się w serwisowaniu klimatyzacji. Dlaczego? Ponieważ posiada on niezbędne do tego narzędzia.

Przegląd klimatyzacji w warsztacie

Decydując się na przegląd w profesjonalnym zakładzie możemy być pewni, że nasz układ klimatyzacji zostanie odpowiednio skontrolowany. Proces przeglądu możemy podzielić na dwa typy: mały oraz duży. Mały przegląd klimatyzacji to wymiana filtra kabinowego oraz odgrzybienie/ozonowanie wnętrza pojazdu w celu dezynfekcji. Niestety układ klimatyzacji jest siedliskiem kurzu, pyłu oraz grzybów. Do poprawnego przeprowadzenie procesu odgrzybiania wymagane jest urządzenie – ozonator. Czas trwania procesu to około 20 minut, po jego zakończeniu konieczne jest gruntowne wywietrzenie pojazdu. Każdy przegląd klimatyzacji powinien być zakończony wymiana filtra kabinowego na nowy. Niedopuszczalne jest czyszczenie filtra wraz z jego ponownym montażem. W przypadku wyboru filtra sensowniejszym rozwiązaniem jest zakup opcji droższej- filtra kabinowego z węglem aktywnym. Gąbczasta struktura węgla, wytwarzana ze spalonych skorupek orzecha kokosowego, potrafi zatrzymać cząsteczki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego włosa! Te dwie czynności to mały przegląd klimatyzacji, który należy wykonywać przynajmniej raz w roku.

Duży przegląd klimatyzacji

Duży przegląd klimatyzacji to nie tylko proces odgrzybiania i wymiana filtra. To przede wszystkim sprawdzenie stanu technicznego układu klimatyzacji. W początkowej fazie z układu klimatyzacji przy użyciu maszyny przystosowanej do obsługi klimatyzacji z układu spuszczany jest czynnik chłodniczy oraz olej. Po skończonym procesie operator maszyny powinien wiedzieć czy i w jakim stanie jest układ klimatyzacji. Dlaczego? Ponieważ odsysanie czynnik chłodniczy jest ważony przez co w bardzo łatwy sposób można sprawdzić jaki był ubytek od ostatniej jego wymiany. Dodatkowo ważnym elementem jest kolor oleju. Jeżeli jest on koloru żółto-jaskrawego oznacza, to że najprawdopodobniej nasz układ jest w idealnym stanie. W przypadku, gdy olej przechodzi w barwę ciemną istnieje obawa o zły stan techniczny całego układu. Kolejnym etapem jest wpuszczenie azotu do układu w celu sprawdzenie jego szczególności. Jeżeli przez około 10 minut od wyrównania ciśnienia w układzie odczyt wskazuje taka samą wartość możemy przyjąć, że układ jest szczelny. Kolejnym krokiem jest stworzenie próżni w układzie – średnio proces ten trwa około 20 minut. Po zakończonym procesie wytarzania próżni do układu wpuszczana jest odpowiednia ilość czynnika chłodniczego wraz z olejem. Ostatnim etapem dużego przeglądu klimatyzacji jest sprawdzenie ciśnienia w układzie po jego uruchomieniu. Duży przegląd klimatyzacji należy wykonywać raz na 2 lata.

Czy mogę wykonać przegląd klimatyzacji samodzielnie?

Tak zdecydowanie tak, jednak należy liczyć się z tym, że będzie to tak naprawdę połowicznie wykonany mały przegląd. Dlaczego? Oczywiście możemy wymienić filtr kabinowy oraz wykonać czyszczenie układu klimatyzacji wykorzystując do tego ogólnodostępne środki. Najbardziej popularnym jest pianka dezynfekująca występująca w formie aerozolu, do którego dołączona jest elastyczna rurka. Aby osiągnąć jak najlepszy rezultat zastosowania środka należy dogłębnie zapoznać się z instrukcja jego użytkowania. Należy zdawać sobie sprawę, że dokładność czyszczenia jest o wiele mniejsza, przez co nie pozbędziemy się bakterii w układzie.

Pamiętajmy, że bakterie i grzyby znajdujące się w układzie klimatyzacji trafiają do naszego organizmu, dlatego musimy o niego regularnie dbać. Nie warto oszczędzać i podejmować samodzielne próby czyszczenia układu klimatyzacji- wyznajmy zasadę stać nas na luksus w postaci klimatyzacji – stać nas na utrzymanie – dbajmy o nią!

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Problem z odpalaniem pojazdu. Gdzie szukać przyczyny?

Następny

Bijące tarcze hamulcowe. Jak rozwiązać problem?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: