Przyciemnianie szyb to bardzo popularna modyfikacja, która poprawia wygląd auta, a także ogranicza nagrzewanie się wnętrza auta, co jest szczególnie przydatne w okresie wysokich temperatur. Wielu kierowców napotyka jednak problemy podczas kontroli drogowej. Dlaczego? Czy służby mundurowe mogą zabrać nam dowód rejestracyjny i nałożyć mandat?
Przyciemnianie szyb vs polskie prawo
Polska norma branżowa nr BN-76/3626-07 jasno określa, że widoczność pola kierowcy powinna być niezakłócona w obrębie 180 stopni. Oznacza to, że wysoka przejrzystość szyby czołowej oraz przednich bocznych są kluczowe dla spełnienia tej normy, dlatego też nie zaleca się ich przyciemnianie. Warto przy tym pamiętać, że szyby fabryczne nie posiadają 100% przejrzystości tylko w granicach 80-85%, co daje bardzo małe pole manewru, bo przypomnijmy: dolna granica dopuszczalnej przenikalności szyby czołowej wynosi 75%, a szyb przednich bocznych 70%. Jeśli chcemy więc uniknąć problemów podczas kontroli, podarujmy sobie tuning przednich szyb.
Skoro nie można przednich, to spróbujmy tylne!
Tak też pomyśli każdy rozsądny tuner i będzie miał racje, gdyż polskie prawo nie normuje granicznego poziomu przepuszczalności dla szyby tylnej i tylnych bocznych. Możemy więc zakleić je nawet najbardziej czarną z czarnych folii. Niestety jest pewien haczyk, o którym należy wspomnieć. Importerzy folii sprzedający swój asortyment na terenie naszego kraju powinni zwrócić się do Instytutu Szkła i Ceramiki, aby ten przebadał ich produkty i dopuścił do użytkowania w Polsce, a więc wydał na nie homologacje, która zapewni, że produkt nie stanowi zagrożenia dla ruchu drogowego. W takim wypadku szyba powinna mieć dodatkowe oznaczenie o wyglądzie R43- OOXXX, gdzie OOXXX oznacza prowadzony przez Instytut numer rejestru firmy świadczącej usługę. Powinniśmy otrzymać także specjalne zaświadczenie od firmy dystrybuującej zakupioną przez nas folię.
Czy mając oklejone szyby tylne możemy stracić dowód rejestracyjny?
Okazuje się, że jak najbardziej tak, gdyż brak dodatkowej homologacji oznacza, że przyciemnione szyby stanowią w teorii zagrożenie dla ruchu drogowego, a to jest już podstawa do wystawienia mandatu i zabrania dowodu rejestracyjnego. Zawsze jednak możemy podczas kontroli po prostu folię zerwać i w taki oto sposób szyba będzie już „bezpieczna”.
Kiedyś miałem problem z szybami, nie mogłem nigdzie znaleźć konkretnych informacji. Teraz już wiem co i jak.
Dziękuje!
Czyli jeżeli nie ma homologacji to tylnych szyb bocznych i tylnej też nie można przyciemniać?
Wystarczy że masz że sobą nr atestu i przejdzie kontrol. Dlatego kupując folie musimy sprawdzić czy ma atest. 😉