Rowerzysta kontra kierowca auta

Rower z roku na rok staje się w Polsce coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Wykorzystanie roweru w mieście lub poza nim niesie ze sobą wiele korzyści, jednak wymaga od wszystkich uczestników ruchu zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Eksperci Skody podpowiadają kierowcom i cyklistom, na co należy zwrócić uwagę, aby unikać potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń na trasie i harmonijnie współpracować na drodze.

Wyprzedzanie

Choć wyprzedzanie to czynność powszechna na drogach, według statystyk Skody aż 40 proc. rowerzystów uważa je za niebezpieczny manewr. W przypadku wyprzedzania przez ciężarówkę lub autobus, wynik ten wzrasta aż do 61 proc. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że wyprzedzając cyklistów sprawia, że nie czują się oni bezpiecznie.

– W ruchu drogowym staram się nie podejmować zbędnego ryzyka. Jako rowerzystka, nigdy nie mogę stracić czujności i założyć z góry, że kierowca samochodu mnie widzi. W moim przypadku, kiedy jeżdżę rowerem szosowym, jestem narażona na szczególne ryzyko, ponieważ przeważnie poruszam się znacznie szybciej, niż spodziewają się tego kierowcy – mówi Isabelle Beckers, belgijska rowerzystka zawodowa.

Wielu kierowców jednakże coraz częściej podróżuje rowerem, dlatego coraz bardziej rozumieją oni potrzeby cyklistów. – Wszystkich rowerzystów zawsze traktuję jako pełnoprawnych uczestników ruchu drogowego. Zawsze upewniam się, że nie narażam ich na niebezpieczeństwo. Lepiej jest dłuższą chwilę jechać za rowerzystą, by bezpiecznie go wyprzedzić, niż radzić sobie ze skutkami nieprzewidzianego zdarzenia – tłumaczy Jan Kopecký, rajdowy mistrz świata z zespołem Škoda Motorsport w kategorii WRC 2.

Kierowcy nie powinni wyprzedzać, jeśli zagraża to bezpieczeństwu ich oraz innych użytkowników drogi. Niektóre kraje, takie jak Hiszpania, Belgia, Francja i Australia, wprowadzają nawet przepisy prawne, określające minimalną odległość, którą należy zachować podczas wyprzedzania. Według Roberta Štastnego, członka Škoda Traffic Safety Research wyprzedzając rowerzystów, kierowcy powinni zachowywać się tak, jakby wyprzedzali samochód, czyli zmieniając pas ruchu. Zaleca on szczególną ostrożność w przypadku, gdy samochód holuje przyczepę szerszą niż sam pojazd – taką jak przyczepa kempingowa.

Wypadki i kolizje

Według analiz Centrum Badawczego Bezpieczeństwa Ruchu ŠKODA, wypadki z udziałem kierowców i rowerzystów, do których dochodzi z powodu słabej widoczności, mają najpoważniejsze skutki. – Kolizje występują głównie na prostych drogach poza miastami. Zwykle przyczyną jest zbyt duża prędkość, jednak kolejnym ważnym czynnikiem jest niska widoczność świateł rowerowych – mówi Jiří Polomis z czeskiej agencji BESIP, która dąży do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Radzi on także, aby zawsze, nawet w ciągu dnia, mieć aktywne obydwa światła rowerowe. Tylne światło powinno posiadać moc co najmniej 100 lumenów, a przednie światło powinno być jeszcze jaśniejsze. Dodatkowo w ciągu dnia zaleca się stosowanie trybu migania dla światła przedniego, co pozwala kierowcom samochodowym szybko odróżnić rowerzystę od otoczenia. Kluczowe znaczenie ma także ubiór rowerzysty. W świetle dziennym kolory fluorescencyjne są najlepszym wyborem, natomiast nocą warto wybierać elementy stroju o wysokiej widoczności. Dobrym wyborem są odblaskowe opaski na kostkach, które przyciągają uwagę kierowcy.

Otwieranie drzwi pojazdu

Szczególną ostrożność powinien zachować rowerzysta w trakcie omijania rzędu zaparkowanych samochodów. Kierowcy, którzy mają zamiar wysiąść z auta często nie sprawdzając lusterka otwierają drzwi i stwarzają tym samym zagrożenie trudne do przewidzenia dla rowerzystów.

– Warto stosować tzw. „Dutch Reach”, czyli praktykowaną w Niderlandach metodę otwierania drzwi ręką bardziej od drzwi oddaloną. Ruch ten zmusza kierowców do odwrócenia głowy i sprawdzenia czy bezpośrednio za samochodem nie znajduje się inny uczestnik ruchu lub obiekt. Kierowca powinien poinformować o tej zasadzie również współpasażerów – radzi Jiří Polomis z BESIP.

Skręt w prawo

Bardzo niebezpieczną i niestety wciąż zbyt często spotykaną sytuacją na drodze, jest moment, w którym rowerzysta jadący ścieżką rowerową lub jezdnią zostaje wyprzedzony przez samochód, zamierzający skręcić w prawo zaraz po wykonaniu manewru. Dlatego kierowcy samochodowi zawsze przed manewrem skrętu w prawo powinni upewniać się, czy nie zagrażają innym uczestnikom ruchu, a w szczególności rowerzystom jadącym prosto przez skrzyżowanie.

 

Zobacz komentarze (2) Zobacz komentarze (2)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Niebezpieczna mikrodrzemka

Następny

Gra planszowa Tajniacy - recenzja

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: