Prostota prostota i jeszcze raz prostota. To znak rozpoznawczy nowego Suzuki SX4 S Cross. Model przypadł Nam do gustu właśnie prostymi i sprawdzonymi rozwiązaniami.
Nowy model względem swojego poprzednika jest o 15 centymetrów dłuższy i o prawie … 15 tysięcy droższy. W zamian otrzymujemy lżejsze, bardziej nowoczesne, a przede wszystkim bardziej ekonomiczne auto. Styliści mocno popracowali nad dodaniem nowoczesności. I trzeba przyznać, że zabieg ten się udał. Przód S Cross-a przyciąga wzrok dużymi reflektorami, które sprawiają wrażenie bardzo masywnych. Reflektory zostały wyposażone w światła do jazdy dziennej wykonane w technologi LED oraz ksenonowe światła mijania. Wlot powietrza (grill) dzięki poziomemu użebrowaniu nadaje pojazdowi wyraźnego charakteru. Na duży plus zasługują offroadowe dodatki (czarne ochronne plastiki zabezpieczające dolną cześć karoserii oraz srebrne imitujące płyty zabezpieczające podwozie), które dodają S Cross-owi charakteru. Tył pojazdu dzięki dużym lampą i rozbudowanemu zderzakowi zyskał na masywności. Na uwagę zasługuje fakt, że nowy model nie powstał na bazie poprzedniego, a jest efektem całkowicie nowego projektu i gruntownej modernizacji. Inżynierowie Suzuki nie stworzyli kolejnego auta udającego terenówkę bez napędu na wszystkie koła.
Wnętrze.
Gdy po raz pierwszy usiadłem w SX4 S Cross zostałem pozytywnie zaskoczony. Wnętrze jest zupełnie inne niż u poprzednika. Oczywiście jest „typowo japońskie” więc nie znajdziemy tutaj ekstrawagancji, a raczej stonowane linie. Co ciekawe większość deski rozdzielczej wykonana jest z tworzywa, które jest przyjemne w dotyku. Całość bardzo ładnie wykańczają srebrne obwódki kratek nawiewu oraz konsoli środkowej. Detale te idealnie komponują się z kolorem podsufitki oraz tapicerki. Ilość przełączników została ograniczona praktycznie do minimum, a ich obsługa nawet największemu laikowi nie sprawi problemu. Spoglądając na deskę rozdzielczą Suzuki, można stwierdzić, że jest podobny do młodszego brata – modelu Swift, jednak w lepszym wydaniu.
Na brak miejsca nie będzie narzekać kierowca jak i reszta pasażerów. Podczas testu mieliśmy okazję podróżować w cztery osoby, i nikt z podróżujących nie zgłaszał problemu z brakiem miejsca na nogi czy głowę. Co więcej po pokonaniu 500 kilometrów padały stwierdzenia, że „jak na taką klasę pojazdu jest naprawdę bardzo fajnie”. Fotele z przodu są odpowiednio wyprofilowane- nawet podczas pokonywania ostrzejszych zakrętów zapewniają dobre trzymanie boczne. Bagażnik, którego wielkość według danych producenta wynosi 430 litrów przed rozłożeniem tylnej kanapy, a po jej położeniu 875 litrów, mile zaskoczył Nas swoim kształtem- ponieważ jest on praktycznie prosty, a co za tym idzie jego wypełnienie do przysłowiowego „pełna” nie stanowi większego problemu.
Silnik.
Pod maską testowanego modelu znaleźliśmy benzynową jednostkę o pojemności 1,6 litra o oznaczeniu VVT i mocy 120KM. Maksymalny moment obrotowy 156NM osiągany jest dopiero przy 4400 obr/min co wskazuje, że silnik „lubi” wysokie obroty. Nic bardziej mylnego. Tygodniowy test pokazał, że silnik świetnie sobie radzi w zakresie 1800 – 2300 obr/min, a co za tym idzie jest elastyczny. Średnie spalanie podczas testu w trybie miejskim wynosiło 7,5 litra na 100 kilometrów. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym wskazania komputera oscylowały w granicach 5,5 – 6,0 litrów na 100 kilometrów.
Prowadzenie
Testowany SX4 S Cross wyposażony był w napęd na wszystkie koła (ALLGRIP), który sprawuje się bardzo dobrze. Podczas licznych prób pokonywania lasu czy piaszczystego terenu nawet przez moment nie odczułem problemu z trakcją. Dużym zaskoczeniem była bezproblemowa praca skrzyni biegów, która po prostu jest precyzyjna. Zastanawiając się jakie jest przeznaczenie SX4 Cross doszliśmy do wniosku, że jest to idealne auto odnajdujące się w miejskiej dżungli, którym „raz na jakiś czas” chcemy wyjechać poza miasto. Niestety auto to nie nadaje się na bardzo długie trasy. Wygłuszenie wnętrza jak i dynamika silnika w jeździe pozamiejskiej pozostawia wiele do życzenia. To samo dotyczy systemu multimedialnego, który sprawia wrażenie „chińskiego tabletu”, co gorsza dość często zacinającego się.
Podsumowanie
Suzuki SX4 S Cross to bardzo solidny crossover, który nie tylko umili Nam podróż po miejskiej dżungli, ale nie zawiedzie podczas weekendowego wyjazdu poza miasto. Jest idealnym autem dla osób, które najbardziej lubią proste i solidne wykonanie.
Cennik:
Wersja | Cena detaliczna |
2WD (napęd na oś przednią) | |
1.6 VVT 2WD 5 M/T Comfort | 72900 |
1.6 VVT 2WD 5 M/T Premium | 78900 |
1.6 VVT 2WD 5 M/T XLED | 85900 |
ALLGRIP (4WD) – napęd na 4 koła (dostępne 4 tryby pracy: AUTO – SPORT – SNOW – LOCK) | |
1.6 VVT 4WD 5 M/T Premium | 85900 |
1.6 VVT 4WD 5 M/T XLED | 92900 |
1.6 VVT 4WD CVT Premium | 92900 |
Bardzo ekonomiczne auto jak ta jego gabaryty. Ciekawe jak sprawdziłoby się w terenie? 🙂