Turbodoładowana jednostka TwinAir to jeden z najbardziej znanych „patentów” Fiata. Dwucylindrowy silnik trafiał do najmniejszych modeli koncernu i generował początkowo 85 KM, co miało gwarantować zadowalające osiągi przy jednoczesnym niskim spalaniu. Wkrótce okazało się, że Fiatowi nie udało się ominąć tego, co jest zmorą doładowanych motorów – ich apetyt rośnie wraz z obrotami silnika i jedynie względnie delikatna eksploatacja nie przyprawi o zawrót głowy podczas wizyty na stacji paliw. Nie zniechęcało to jednak do zakupu Fiata 500L z zaledwie 0,9-litrowym silnikiem benzynowym pod maską.
Ów jakże skromny silnik zyskał nie lada popularność – tym bardziej, że żyjemy w czasach „powszechnej ekologii”. A generowana moc wystarczyła do napędzania chociażby malutkiej „pięćsetki”. Gorzej było z modelem 500L (pomimo że moc 0,9-litrowego motoru zwiększono do 105 koni mechanicznych). W tym przypadku silnik, który sprawdzał się w małym aucie nie do końca podołał rzuconemu wyzwaniu. Zarząd Fiata spasował.
Dlatego koncern urozmaicił gamę jednostek napędowych 500L o 1,4-litrowy, doładowany silnik odpowiadający za 120 KM. Różnica wydaje się niewielka (120 zamiast 105 koni mechanicznych…), ale ośmielę się przypuszczać, że turbosprężarka należycie wypełni powierzone zadanie i – mówiąc kolokwialnie – „zrobi robotę”. Od 0 do 100 km/h ma rozpędzać auto w ciągu 10,2 sekundy. Przyzwoicie?
Decyzja producenta wydaje się właściwa, zważywszy na fakt, że Fiat nie traktuje 500L wyłącznie jako taniego substytutu. Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje chociaż systemy ERM (powiem krótko: zapobiega dachowaniu) czy DST (lekką siłą oddziałuje na koło kierownicy, doradzając odpowiedni manewr). Fiat nie zrezygnował również z jeszcze bardziej wyczuwalnego wspomagania kierownicy – także w 500L zagościła funkcja City, przydatna podczas manewrowania na zatłoczonych parkingach.
Zresztą, pamiętajmy, jakim hasłem koncern reklamuje 500L:
Fajnie jest dorastać!
geekweek.pl
moto.pl
moto.wp.pl
A te twin airy nie są produkowane w Polsce??
W 2010 ich produkcja ruszyła w Bielsku Białej. Ale niedawno Fiat wprowadził sporo zmian i nie mam pojęcia, czy nie przeniesiono produkcji do Włoch.