Właściwy silnik we właściwym aucie – Fiat 500L

Turbodoładowana jednostka TwinAir to jeden z najbardziej znanych „patentów” Fiata. Dwucylindrowy silnik trafiał do najmniejszych modeli koncernu i generował początkowo 85 KM, co miało gwarantować zadowalające osiągi przy jednoczesnym niskim spalaniu. Wkrótce okazało się, że Fiatowi nie udało się ominąć tego, co jest zmorą doładowanych motorów – ich apetyt rośnie wraz z obrotami silnika i jedynie względnie delikatna eksploatacja nie przyprawi o zawrót głowy podczas wizyty na stacji paliw. Nie zniechęcało to jednak do zakupu Fiata 500L z zaledwie 0,9-litrowym silnikiem benzynowym pod maską.

fiat 500 l, 500, fiat, 0,9, 1,4, nowość, turbodoładowanie

 Ów jakże skromny silnik zyskał nie lada popularność – tym bardziej, że żyjemy w czasach „powszechnej ekologii”. A generowana moc wystarczyła do napędzania chociażby malutkiej „pięćsetki”. Gorzej było z modelem 500L (pomimo że moc 0,9-litrowego motoru zwiększono do 105 koni mechanicznych). W tym przypadku silnik, który sprawdzał się w małym aucie nie do końca podołał rzuconemu wyzwaniu. Zarząd Fiata spasował.

Dlatego koncern urozmaicił gamę jednostek napędowych 500L o 1,4-litrowy, doładowany silnik odpowiadający za 120 KM. Różnica wydaje się niewielka (120 zamiast 105 koni mechanicznych…), ale ośmielę się przypuszczać, że turbosprężarka należycie wypełni powierzone zadanie i – mówiąc kolokwialnie – „zrobi robotę”. Od 0 do 100 km/h ma rozpędzać auto w ciągu 10,2 sekundy. Przyzwoicie?

fiat 500 l, 500, fiat, 0,9, 1,4, nowość, turbodoładowanie

Decyzja producenta wydaje się właściwa, zważywszy na fakt, że Fiat nie traktuje 500L wyłącznie jako taniego substytutu. Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje chociaż systemy ERM (powiem krótko: zapobiega dachowaniu) czy DST (lekką siłą oddziałuje na koło kierownicy, doradzając odpowiedni manewr). Fiat nie zrezygnował również z jeszcze bardziej wyczuwalnego wspomagania kierownicy – także w 500L zagościła funkcja City, przydatna podczas manewrowania na zatłoczonych parkingach.

Zresztą, pamiętajmy, jakim hasłem koncern reklamuje 500L:

 

Fajnie jest dorastać!

 

 

geekweek.pl

moto.pl

moto.wp.pl

 

 

 

Zobacz komentarze (2) Zobacz komentarze (2)
  1. W 2010 ich produkcja ruszyła w Bielsku Białej. Ale niedawno Fiat wprowadził sporo zmian i nie mam pojęcia, czy nie przeniesiono produkcji do Włoch.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
dacia duster, dacia, duster, rumunia, 1 grudnia, święto, zjednoczenie siedmiogrodu i rumunii, tuning, tuner, parada, wóz bojowy

Kuloodporny Duster

Następny
alfa romeo 33 tipo stradale, alfa romeo, 33, tipo stradale, 1967, 1971, aukcja, Szwajcaria

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale - włoska piękność trafiła na aukcję

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: