Multivan powstał na bazie najpopularniejszego użytkowego modelu Volkswagena – Transportera. Specjalna wersja Edition 25 zaprezentowana została 4 lata temu z okazji 25-lecia obecności Multivana na rynku. Ten wszechstronny pojazd oferuje 7 komfortowych miejsc, przestrzeń bagażową o maksymalnej kubaturze 4300 litrów oraz napęd na cztery koła i w zależności od potrzeb może pełnić rolę rodzinnego vana, samochodu dostawczego, a nawet SUV’a.
Wygląd zewnętrzny
Pomimo tego, że bryła nadwozia Volkswagena przypomina prostopadłościan na kołach, nie można odmówić mu atrakcyjnego designu zewnętrznego. Połączenie białego lakieru z kontrastowymi czarnymi 18 – calowymi obręczami kół, czarnym dachem, ozdobnymi naklejkami, przyciemnianymi szybami tylnymi czy wreszcie obniżonym zawieszeniem nadaje mu dynamicznego, sportowego wręcz wyglądu. LEDowe światła dzienne, reflektory biksenonowe, chromowane elementy ozdobne i oznaczenie 4MOTION na pokrywie bagażnika dodatkowo podkreślają fakt, że nie mamy do czynienia z budżetową wersją Transportera. Efektowne nadwozie o wymiarach – długość 4892 mm, szerokość – 1904 mm, wysokość – 1970 mm kryje nieszablonową kabinę.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze Volkswagena zaskakuje wielofunkcyjnością. Trzy rzędy siedzeń, opcjonalny stolik i pakiet „Dobranoc” dają użytkownikom możliwość dowolnej konfiguracji wnętrza. Na czterech kapitańskich fotelach i trzyosobowej kanapie bez problemu przewieziemy 7 dorosłych osób. Dzięki wielofunkcyjnemu stolikowi i obrotowym fotelom w drugim rzędzie możemy zmienić niemieckie kombi w komfortowe biuro lub wygodną jadalnię podczas przerwy w podróży. Możliwość rozłożenia tylnej kanapy i foteli w drugim rzędzie w połączeniu z zasłonkami szyb tylnych pozwoli nam zaoszczędzić na hotelu i spędzić noc w Multivanie. Natomiast funkcja demontażu drugiego i trzeciego rzędu siedzisk zmienia rodzinnego vana w pojemny furgon. Maksymalna kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi 4300 litrów – to więcej niż siedmiokrotność pojemności bagażnika nowego Passata kombi. Dodatkowym atutem Multivana jest mnogość praktycznych schowków, półeczek i szuflad ułatwiających codzienne użytkowanie pojazdu.
W parze z funkcjonalnością wnętrza idzie bogate wyposażenie Volkswagena. Do dyspozycji użytkowników oddano podgrzewane fotele przednie, trzystrefową klimatyzację, dobrej jakości system audio, nawigację, zestaw głośnomówiący, wielofunkcyjną kierownicę czy tapicerkę łączącą skórę z alcantarą.
Silnik i właściwości jezdne
Konsekwencją dużego nadwozia i przestronnej kabiny z bogatym wyposażeniem jest wysoka masa Multivana wynosząca w zależności od konfiguracji od 2284 do 2625 kg. Aby zapewnić optymalną dynamikę 2.5-tonowemu Volkswagenowi w testowym egzemplarzu zastosowano duet składający się z 180-konnego silnika wysokoprężnego współpracującego z 7-stopniową automatyczną przekładnią DSG. Jednostka Bi Turbo generująca maksymalny moment obrotowy 400 Nm w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią pozwalają na rozpędzenie niemieckiego vana do pierwszych 100 km/h w 12,1 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 188 km/h. Wartości te są więcej niż wystarczające i w codziennej eksploatacji nie odczuwamy braku mocy ani momentu obrotowego. Dzięki obniżonemu i utwardzonemu zawieszeniu nadwozie Multivana nie przechyla się nadmiernie w szybko pokonywanych zakrętach, a promień skrętu wynoszący 11.9 metra (tylko 1 metr więcej niż w VW Golfie) sprawia, że jazda dużym Volkswagenem nie sprawia problemów nawet w ciasnych, miejskich uliczkach. Podczas parkowania z pomocą przychodzą przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania, a po zjechaniu z utwardzonych szlaków nieoceniony okazuje się napęd 4MOTION. Po każdych 100 kilometrach przejechanych Multivanem w 80-litrowym zbiorniku paliwa ubywa 10 litrów oleju napędowego. Poza aglomeracją miejską zapotrzebowanie na paliwo zmniejsza się o ok. 1.5 litra na każde 100 kilometrów. Na trasach szybkiego ruchu do prędkości 120 km/h w kabinie panuje względna cisza i nie musimy znacznie podnosić głosu, aby kontynuować rozmowę, jednak powyżej tej wartości daje o sobie znać duże nadwozie i ze względu na znaczny wzrost hałasu jazda robi się mniej komfortowa.
Podsumowanie
Multivan Edition 25 oferowany jest z jednostkami benzynowymi i wysokoprężnymi o mocach od 102 do 204 KM, które w zależności od wersji współpracują z piecio lub sześciobiegową skrzynią manualną. Za dopłatą możemy doposażyć Volkswagena w 7-stopniową przekładnię automatyczną, napęd 4MOTION oraz liczne opcje m.in. z zakresu bezpieczeństwa, funkcjonalności czy komfortu. Podstawowa wersja Multivana w wariancie Edition 25 kosztuje 143 tys. zł, zakup modelu w testowej konfiguracji to wydatek 303 tys. zł.
Tekst i zdjęcia:Dariusz Wołoszka
Dane techniczne
Silnik – wysokoprężny
– Pojemność skokowa – 1968 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 132 (180) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1500 – 2000
Pojemność zbiornika paliwa: 80l
Wymiary
– Długość (mm) – 4892
– Wysokość (mm) – 1970
– Szerokość bez lusterek (mm) –1904
Napęd
– 4MOTION
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 255/45 R18
– Obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – od 2284 do 2625 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 3080
Pojemność bagażnika: max 4300 l
Kompletacja wyposażenia standardowego i opcjonalnego:
• ABS/EDS/ASR/ESP
• Alarm antywłamaniowy
• Blokada tylnego mechanizmu różnicowego, manualna
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Chlapacze
• Chromowana listwa osłony wlotu powietrza do chłodnicy
• Cyfrowy system nagłaśniający DYNAUDIO
• Cztery rolety przeciwsłoneczne na bocznych oknach
• Czujniki parkowania w przednim i tylnym zderzaku oraz asystent parkowania (kamera)
• Drzwi przesuwne po lewej stronie ze wspomaganiem domykania
• Drzwi przesuwne z lewej strony
• Dwa pojedyncze fotele obrotowe w II rzędzie siedzeń
• Dwa pojedyncze fotele w kabinie kierowcy z regulacją wysokości,
podparciem odcinka lędźwiowego i podłokietnikami
• Dwie listwy w podsufitce przestrzeni pasażerskiej z lampkami oświetlenia wewnętrznego
i lampkami do czytania
• Hak holowniczy zdejmowany ze stabilizacja przyczepy
• Immobiliser
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą
• Kierownica wielofunkcyjna, umożliwiająca obsługę radia i telefonu komórkowego
• Klapa tylna z oknem (ogrzewanym) i wycieraczką
• Klimatyzacja trzystrefowa Climatronic z elektroniczną regulacją
• Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane
• Nawigacja satelitarna RNS 510 z DAB
• Obręcze kół ze stopu metali lekkich 18″ AZEV „R” (czarne) dla EDITION 25
• Obudowy lusterek zewnętrznych oraz klamki drzwi i uchwyt tylnej klapy w kolorze nadwozia
• Ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera
• Okna w przestrzeni pasażerskiej po lewej stronie: przesuwne (II rząd) i stałe (III rząd)
• Okna w przestrzeni pasażerskiej po prawej stronie przesuwne (II rząd) i stałe (III rząd)
• Oświetlenie stopni wejściowych z listwą ozdobną MULTIVAN
• Otwieranie tylnej klapy za pomocą pilota lub przycisku wewnątrz
• Pakiet „dobranoc”: zasłony szyb, pokrowiec na 3-os siedzenie, szuflady, pojemnik na śmieci
• Pakiet „Edition 25”
• Pakiet BlueMotion Technology
• Pakiet szyb przyciemnianych z izolacją akustyczną
• Poduszki powietrzne: przednie, boczne, kurtyny
• Przygotowanie do telefonu komórkowego Premium
• Reflektory bixenonowe ze światłami do jazdy dziennej LED
• Stolik środkowy, wielofunkcyjny
• Stopień wejściowy z oświetleniem i oznaczeniem Multivan
• System komunikacji wewnętrznej
• Szyny na dachu do mocowania bagażnika
• Śruby zabezpieczające dla obręczy aluminiowych
• Tapicerka siedzeń Skóra/Alcantara
• Trzyosobowe siedzenie ze składanym oparciem, trzema zintegrowanymi pasami bezpieczeństwa
i mocowaniami Isofix przy zewnętrznych fotelach w III rzędzie
• Wspomaganie ruszania pod górę
• Wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości (servotronic)
• Wyświetlacz wielofunkcyjny Premium
• Zabezpieczenie drzwi i klapy przed otwarciem przez dzieci
• Zagłówki z regulacją wysokości i pochylenia
• Zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia
VW Multivan – bardzo przestronny, udany model.
Mnie również ten model VW się podoba. Kolega kupił i bardzo sobie chwali, ale jeśli sam miałbym kupić samochód z tego segmentu to raczej zdecydowałbym się na Transportera.