Codzienna jazda na motocyklu daje niesamowitą frajdę i dawkę adrenaliny. Niemniej jednak często dochodzi do zdarzeń drogowych, w których pojazd może ulec poważnym uszkodzeniom. Jakie działania podjąć w przypadku poważnego uszkodzenia sprzętu? Naprawiać samodzielnie czy w serwisie? Sprawdź, jakie rozwiązanie będzie najlepsze!
Wielu miłośników jazdy na dwóch kołach podejmuje się samodzielnych napraw sprzętu, niezależnie od stopnia skomplikowania usterki. To jednak zajmuje sporo czasu i nie zawsze kończy się powodzeniem. Czy naprawa na własną rękę ma sens po poważnej kolizji drogowej? W takich sytuacjach warto wykorzystać naprawy powypadkowe z OC sprawcy.
Jakie podzespoły motocyklowe najczęściej ulegają uszkodzeniu?
W wyniku kolizji lub wypadków drogowych w motocyklach najczęściej dochodzi
do uszkodzenia układu kierowniczego, felg i opon, bloku silnika lub bocznych plastików. Najpoważniejsze usterki to takie, które dotyczą pękniętych osłon silnikowych lub zerwanej miski olejowej. Wtedy występuje też ryzyko, że silnik mógł ulec zatarciu.
Przed podjęciem decyzji o samodzielnej naprawie lub oddaniu motocykla na naprawę bezgotówkową, warto ocenić jego stan techniczny po zdarzeniu drogowym. Czasem okazuje się, że wykonanie naprawy na własną rękę byłoby wyjątkowo problematyczne.
Samodzielna naprawa motocykla po kolizji lub wypadku – krok po kroku
Przepisy w Polsce nie zabraniają właścicielom pojazdów dwukołowych samodzielnej naprawy. To jednak spore poświęcenie, chociażby ze względu na:
- zaangażowanie swojego czasu wolnego w naprawę,
- zakup niezbędnych narzędzi serwisowych,
- poszukiwanie nowych części zamiennych do motocykla.
Uszkodzony pojazd trzeba rozebrać, ocenić stopień uszkodzeń i wymienić poszczególne podzespoły na nowe. Procedurę naprawy motocykla po kolizji lub wypadku drogowym można przedstawić w kilku krokach.
- Transport pojazdu do prywatnego garażu.
- Wstępne oględziny i ocena uszkodzeń.
- Rozbiórka motocykla z demontażem uszkodzonych części.
- Naprawa lub wymiana poszczególnych elementów wyposażenia.
- Weryfikacja poprawności działania pojazdu.
- Przegląd techniczny.
Po samodzielnie zrealizowanej naprawie zawsze trzeba wykonać przegląd pojazdu na stacji diagnostycznej. To podstawa w celu ponownego dopuszczenia motocykla do ruchu drogowego. Samodzielna naprawa zawsze wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu lub poważniejszego uszkodzenia motocykla, co często wynika z niewiedzy właściciela.
Naprawa bezgotówkowa w serwisie – czy to dobra alternatywa?
W razie występowania poważnych uszkodzeń motocykla, których naprawa na własną rękę mogłaby zająć wiele miesięcy, warto zdecydować się na kompleksowe naprawy powypadkowe. Takie czynności są realizowane przez certyfikowaną sieć serwisów Compet.pl.
Po uszkodzeniu motocykla wystarczy zadzwonić na całodobowy numer alarmowy, poczekać na zorganizowaną przez sieć pomoc drogową i przekazać pojazd do profesjonalnego serwisu celem naprawy. To dobre rozwiązanie, gdzie koszty remontu można pokryć w 100% z OC sprawcy zdarzenia drogowego.