Volkswagen Tiguan 2.0 BiTDI (240KM) – na szczycie bez zmian | TEST

Tiguan to od lat jeden z najpopularniejszych crossoverów, który w Polsce rok rocznie znajduje kilka tysięcy nowych nabywców, co plasuje ten model w czołówce sprzedaży w segmencie. Druga generacja Tiguana musi jednak mierzyć się z bardzo silną konkurencją mająca również wiele do zaoferowania. Czym jednak przekonuje do siebie Volkswagen? Jakie są jego największe słabości?

Dojrzała stylistyka

Patrząc na poprzednią generację Tiguana można odnieść wrażenie, że nowy model dojrzał i spoważniał z wyglądu. Jest masywniejszy i wyróżnia się bardziej napompowanym nadwoziem. Kształt świateł oparty został o proste linie z wyłączeniem obłości i krągłości. W przedniej części auta płynnie spasowano przejście między reflektorami, a atrapą chłodnicy. Tył jest natomiast nieco bardziej odważny, dzięki oryginalnemu wzorowi lamp oraz świateł wykonanych w technologii LED. W oczy rzucają się jeszcze mocne przetłoczenia obecne na całej długości i szerokości nadwozia. Taki zabieg dodał karoserii nieco dynamizmu.

DSC09971 DSC09976

Całość sprawia wrażenie bardzo pieczołowicie skomponowanej układanki, w której każdy element precyzyjnie spina się z kolejnym. Wszystko po to, aby wygląd wywołał pozytywne odczucia u jak największej liczbie odbiorców. Krytycy mogliby zarzucić Volkswagenowi stylistyczną powściągliwość, ale taka jest już strategia produktowa niemieckiego producenta. W poszukiwaniu ekstrawagancji udać się trzeba po prostu do salonów innych marek.

Warto również zaznaczyć, że testowana wersja została wyposażona w pełen pakiet R-Line: zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny (łącznie ok. 11 000zł) oraz 20” obręcze aluminiowe, za które również należy dopłacić (1840zł). Stąd też na zdjęciach Tiguan prezentuje się nad wyraz agresywnie.

Wnętrze, które nie zawodzi

Wnętrze Tiguana stanowi stylistyczną kalkę jego nadwozia. Dominują proste kształty i wszechobecne uporządkowanie przekładające się na nienaganną ergonomię użytkowania. Plastiki miękkie i urozmaicone, choć bez designerskich fajerwerków. Przyciski i pokrętła wykonane z należytą starannością i wskazujące na to, że po latach użytkowania będą wyglądały tak, jak po opuszczeniu taśmy montażowej.

DSC09998

Nasz egzemplarz testowy został wyposażony w komplet ekranów ciekłokrystalicznych na czele z systemem Active Info Display, który niejako zastępuje analogowe zegary wykorzystując wyświetlacz o przekątnej 12,3” i wysokiej rozdzielczości wynoszącej 1440x540px. Elektroniczny kokpit wręcz powala szerokimi możliwościami konfiguracji i personalizacji, w które zagłębiać się można długimi godzinami. Wszystko po to, aby kierowca mógł jak najlepiej dobrać wyświetlanie informacji, które są mu najbardziej potrzebne. Niezwykle przejrzyście zaprojektowany został widok nawigacji, który prezentowany może być w rozmiarze zwykłym i powiększonym, w przypadku którego jednocześnie zmniejszona zostaje wielkość zegarów. Słowem, prawdziwa gratka dla fanów użytecznej technologii. System Active Info Display w standardzie znajdziemy w najbogatszej wersji Highline oraz za dopłatą (2720 zł) w wersjach Tour i Comfortline.

DSC00004

Drugi ekran we wnętrzu Tiguana wpasowany został w konsolę środkową i stanowi centrum obsługi multimediów, konfiguracji auta oraz nawigacji. Jego przekątna ma rozmiar 8” i oprócz sterowania dotykowego posiada także przyciski szybkiej nawigacji, które znacznie ułatwiają korzystanie z wbudowanych funkcjonalności. Podobnie, jak w przypadku Active Info Display, tak i system Composition Media z 8” ekranem stanowi standard jedynie w najbogatszej wersji Highline. Na szczęście nawet w podstawowym wyposażeniu otrzymamy ekran LCD o przekątnej 6,5”.

DSC00009

Przestrzeń XL

Nowy Tiguan legitymuje się nadwoziem o długości 4486mm, co stanowi wartość o 38mm mniejszą w porównaniu do Forda Kugi i o 39mm większą od Peugeota 3008. W środku przestrzeni jest dużo i to po trzykroć, zarówno na przednich fotelach, tylnej kanapie, jak i w obszernym bagażniku o pojemności aż 615 l. Tiguan został zaprojektowany tak, że nikt narzekać na ilość miejsca nie będzie.

DSC00017 DSC09986

Dynamika w owczej skórze

Pod maską testowanego egzemplarza znajdziemy popularną jednostkę wysokoprężną 2.0 TDI, której nazwa dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek została nieco zmodyfikowana do postaci 2.0 BiTDI.
W ostatecznym rozrachunku podwójne doładowanie wpłynęło na wyciśnięcie aż 240KM i 500Nm, sprawiając jednocześnie, że jest to najmocniejsza jednostka w gamie. Osiągi? 6.5s do „setki” oraz prędkość maksymalna 228 km/h. Decydując się na konfigurację z motorem 2.0 BiTDI otrzymujemy także napęd na wszystkie koła 4Motion oraz 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DSG.

DSC00025

Ten tryplet robi sporo zamieszania po wciśnięciu gazu do przysłowiowej „dechy”. W zakresie 1750-2500 obr./min. otrzymujemy pełny moment i wtenczas dwie turbiny pokazują pełnię swoich zdolności z impetem wprawiając ruch ważący prawie 1800kg pojazd. Jazda najmocniejszym Tiguanem nie raz potrafi przysporzyć gęsiej skórki na ciele, zarówno w przypadku sprintu spod świateł, jak i dynamicznego wyprzedzania.

DSC09972

Cały jednak czas mówimy o silniku wysokoprężnym o pojemności dwóch litrów, co przekłada się na zoptymalizowanie zużycia paliwa. W trasie minimalnie udało się osiągnąć wynik ok. 5,2l/100km. W trybie miejskim (średnia prędkość 28km/h) Tiguan spalił natomiast jedynie 6,9l/100km. Są to oczywiście wyniki wsparte znajomością technik ecodrivingu. Przy prędkości 140km/h Tiguan spala ok. 7l/100km, natomiast normalna jazda w mieście to wynik ok. 8,5l/100km. Można i więcej, gdyż warto przypomnieć, że pod maską drzemie 240KM.

DSC00008

Konserwatywnie sztywne zawieszenie

Kierowca, nawet długonogi, po zajęciu miejsca na swoim fotelu z łatwością znajdzie pozycję odpowiadającą jego wymaganiom. Podłokietniki tapicerki drzwi oraz tunelu środkowego zostały dobrze usadowione i stanowią wygodne podparcie dla rąk. Trudno mieć również zastrzeżenia do widoczności, a w manewrowaniu pomagają oczywiście czujniki parkowania oraz kamera cofania. To akurat opcje dostępne praktycznie u każdego konkurenta Tiguana.

DSC09990

Już pierwsze kilometry pokonane niemieckim crossoverem pokazują, że zawieszenie zostało zestrojone sztywno. Tylko taki układ pozwala bowiem na osiągnięcie dobrych właściwości jezdnych przy wysokim prześwicie (189mm) i sporej masie własnej (ok. 1800kg). Warto także zwrócić uwagę na wysokość auta (1632mm), która dla zobrazowania jest aż o 57mm mniejsza od Forda Kugi. W kontekście prowadzenia oznacza to niżej osadzony środek ciężkości i lepsze zachowanie w zakrętach. Testowany egzemplarz został ponadto wyposażony w 20” koła (dopłata 1840zł do wersji highline) oraz regulację siły tłumienia amortyzatorów (4290zł), którą zmienia się przy pomocy pokrętła umieszczonego w tunelu środkowym. W ostatecznym rozrachunku otrzymujemy mieszankę, która po nastawieniu auta w tryb „sport” zmienia Tiguana w świetnie prowadzący się pojazd, który nie boi się dynamicznego pokonywania ciasnych zakrętów.

DSC09977

W przypadku zawieszenia nigdy nie można mieć jednak wszystkiego. Komfort jazdy Tiguanem na 20” obręczach aluminiowych jest co najwyżej zadowalający, dlatego trudno polecić dopłacanie do ich zakupu. Kuleje nieco także kultura pracy zawieszenia na nierównościach, która w przypadku konkurencyjnych aut (chociażby Ford Kuga) jest na wyraźnie wyższym poziomie.

DSC00006

Długoterminowo rozsądny wybór

Testowany egzemplarz wyceniony został wg katalogu na ok. 215 000zł wliczając w to całość wyposażenia, którego wylistowanie zmieściło się na 3 stronach A4.

Przechodząc jednak do rozsądnych kalkulacji warto nadmienić, że ceny Tiguana startują od 96 590zł za podstawową wersję Trendline i silnik 1.4 TSI o mocy 125KM. W standardzie otrzymamy m.in. manualną klimatyzację, podłokietnik, kierownicę obszytą skórą, pełną elektrykę szyb i lusterek, system multimedialny z 8 głośnikami i 6,5” ekranem dotykowym, czy systemy bezpieczeństwa aktywnego: Lane Assist i Front Assist.

Dla porównania ceny Forda Kugi z silnikiem 1.5 Ecoboost (120KM) startują od 85 900zł, a Peugeota 3008 od 89 900zł (1.2 PureTech 130KM).

DSC09967

Szukając większej dynamiki warto w przypadku Tiguana postawić na sprawdzony silnik 2.0 TDI (150KM) wraz ze świetną skrzynią automatyczną DSG. W bogatszej wersji wyposażeniowej Comfortline zapłacimy za auto ok. 133 000zł. W standardzie otrzymamy dodatkowo m.in. tempomat, wielofunkcyjną kierownicę, czujniki parkowania, 3-strefową klimatyzację automatyczną, czy 17” felgi aluminiowe. Wciąż jednak nie będziemy mieć na pokładzie chociażby reflektorów LED,  czy systemu Active Info Display, o którym pisałem wcześniej.

DSC00016

Trzymając się porównania cenowego do Forda Kugi to w przypadku silnika 2.0 TDCi (150KM) ze skrzynią Powershift dla porównywalnej wersji wyposażeniowej cena wyniesie 126 750zł. Jest więc taniej, ale należy podkreślić, że kupując Kugę otrzymujemy dodatkowo napęd AWD, co pogłębia przewagę.

DSC09974

Tiguan jest więc relatywnie droższym produktem w porównaniu do konkurencji, ale pomimo tego znajduje się w czołówce sprzedaży. Wyższa cena przekłada się bowiem na zauważalnie wyższą jakość, dostrzegalną chociażby we wnętrzu pojazdu i właściwościach jezdnych. Tiguan to po prostu rozsądny wybór, szczególnie z długoterminowego punktu widzenia.

DSC09976
DSC09994 DSC09991 DSC09995

 

 

Zobacz komentarze (10) Zobacz komentarze (10)
  1. Marzę o takim VW .Jak się dorobię to sobie taki kupię.Niby nie pozorny a ma bestję w sercu.Widziałem takiego w akcji nawet BMW 525 mu uległa – a był to ten najmocniejszy TIGUŚ w pakiecie R .
    A na WV to ja Się znam . . . od 15 jeżdżę tylko VW. Pozdrawiam Fredzio.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Hyundai Elantra 1.6 CRDi (136KM) - wysoki poziom kultury | TEST

Następny

Renault Megane Grandtour 1.2 TCe (130KM) - elegancja Francja | TEST

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: