Szwedzkie samochody od zawsze kojarzone były z bezpieczeństwem oraz klasą Premium. W przypadku marki Volvo, zawsze brakowało przysłowiowej wisienki na torcie czyli klasycznej limuzyny. Volvo prezentuje swoją topową limuzynę model S90.
Stylistyka
Już na pierwszy rzut oka można dostrzec ze S90 nie jest kontynuacją cenionego modelu S80. Jest autem zbudowanym od nowa. Przód znacząco przypomina model XC90, jednak przystosowany został do nadwozia limuzyny. Lampy wykonane w technologii LED, wykorzystują charakterystyczny motyw w stylu „młota Thora”, które w połączeniu z dużym grillem nadają agresywny wygląd. Nadwozie S90 wpisuję się idealnie w trend projektowania aut o proporcjach coupe. Tył pojazdu dzięki lampom przypominającym niepełna literę „E” potrafi nie tylko rozkochać w sobie wielu, ale również przykuć uwagę przechodniów. Stylistycznie Volvo S90 zdecydowanie zasługuje na piątkę z plusem. Co ciekawe jest o 11 centymetrów dłuższe od S80, a co za tym idzie mierzy 496 cm długości, szerokości 202 cm i nisko poprowadzonej wysokości wynoszącej 144 cm. Auto powstało na platformie SPA, którą koncern wykorzystał w modelu XC90.
Wnętrze
We wnętrzu pojazdu znajdziemy nietuzinkowe pionowo umieszczone szczeliny nawiewu oraz stosunkowo małą ilość przycisków. Ich rolę przejął 9- calowy dotykowy tablet (powstał przy współpracy z firmą Apple), który odpowiedzialny jest praktycznie za wszystkie funkcje pojazdu oprócz prowadzenia. Znajdziemy w nim obsługę klimatyzacji, radio, nawigacje oraz funkcje aktywacji i dezaktywacji poszczególnych systemów pojazdu, których w przypadku Volvo nie brakuje. System ograniczający prawdopodobieństwo opuszczenia pasa ruchu czy kolizji z poprzedzającym pojazdem lub autem znajdującym się w martwiej strefie działają bez zarzutu. Zupełną nowością jest zastosowanie w przednich fotelach absorbery energii, które zmniejszają obciążenie kręgosłupów pasażerów, gdyby doszło do wypadnięcia samochodu z drogi. Co ciekawe wnętrze S90 to swego rodzaju klatka bezpieczeństwa wykonana z formowanej w wysokiej temperaturze stali borowej, która jest jedną z najbardziej wytrzymałych stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym. Na liście dodatkowego wyposażenia znajdziemy wiele wzorów tapicerki z naturalnej skóry (z funkcją grzania, wentylowania oraz masaży), systemów multimedialnych w tym chociażby Apple CarPlay oraz system Volvo On Call pozwalający sterować wieloma funkcjami pojazdu za pomocą telefonu komórkowego. Przysłowiową wisienka na torcie jest wysoko oceniany sprzęt audio Bowers&Wilkins.
Silniki
Pod maską S90 znajdziemy dwulitrowe czterocylindrowe silniki z rodziny Drive-E: trzy wysokoprężne, dwie benzynowe oraz jedną hybrydową. Najmocniejsza benzyna o oznaczeniu T6 wyposażona została w kompresor oraz turbosprężarkę w efekcie rozwijającą moc 320KM i 400Nm. Jednostka benzynowa T5 oferuje moc 254KM. Diesle o oznaczeniu: D3 (150KM), D4 (190KM) oraz D5 (235KM) charakteryzują się przede wszystkim niskim zapotrzebowaniem na paliwo, kształtującym się średnio na poziomie około 7 litrów na 100 kilometrów. Jedynie najsłabszy diesel oferowany jest z sześciobiegową manualna skrzynią biegów. Pozostałe silniki dostępne są z automatyczną ośmiobiegowa skrzynią biegów, która cechuje się krótkimi przełożeniami niskich biegów, a co za tym idzie starają się maksymalnie ograniczyć zużycie paliwa. Najmocniejszy diesel wyposażony został w system PowerPulse, który w momencie ruszania i nagłych zmian prędkości ma za zadanie minimalizować efekt „turbodziury” dzięki wtłaczaniu do układu wydechowego dodatkowej porcji powietrza z dwulitrowego zbiornika ze sprężonym powietrzem. Dla osób chcących zasmakować ekonomicznej jazdy Volvo przewidziało wersję hybrydową o oznaczeniu T8, dysponującą łączną mocą 407KM i 640Nm. Ukryty wewnątrz tunelu środkowego akumulator można ładować prądem o napięciu 230V. Według danych producenta pozwala on na pokonanie 45 kilometrów w trybie elektrycznym.
Volvo S90 jest długo wyczekiwanym modelem na rynku, mocnym konkurentem dla swoich przeciwników. Jedno jest pewne kupując Volvo decydujemy się na pokazanie swojego nietuzinkowego stylu.
Silnik | Pojemność/MOC | Skrzynia biegów | Kinetic | Momentum | Inscription | R DESIGN |
DIESEL | ||||||
D3 FWD* | 2.0/150 | manualna, 6 biegów | 171600 | 193700 | 213800 | 207200 |
D3 FWD* | 2.0/150 | automatyczna Geartronic, 6 biegów | 181200 | 203300 | 223400 | 216800 |
D4 FWD* | 2.0/190 | manualna, 6 biegów | 177600 | 199700 | 219800 | 213200 |
D4 FWD | 2.0/190 | automatyczna Geartronic, 8 biegów | 187200 | 209300 | 229400 | 222800 |
D4 AWD* | 2.0/190 | automatyczna Geartronic, 8 biegów | 198200 | 220300 | 240400 | 233800 |
D5 AWD | 2.0/235 | automatyczna Geartronic, 8 biegów | – | 233200 | 250100 | 243700 |
silnik/wersja dostępna w produkcji od 14 listopada 2016 roku | ||||||
BENZYNA | ||||||
T5 FWD | 2.0/254 | automatyczna Geartronic, 8 biegów | – | 218900 | 235800 | 229400 |
T6 AWD | 2.0/320 | automatyczna Geartronic, 8 biegów | – | 274400 | 291300 | 284900 |
Cena w zł z VAT |
Poznaj filozofie produkowania samochodów Volvo
Świetne rozwiązanie, dopracowany każdy szczegół. Jedyne co, to dotykowy panel nie wszystkim może przypaść do gustu.
Wygląda rewelacyjnie!
Wszystko pięknie ładnie tylko ten nowy gril mi nie leży
Mi się coraz bardziej podobają volvo, kiedyś kanciaki teraz ładne samochody z nutką agresji 🙂
Zapewniam, że każde nowe rozwiazanie jest dopracowane i sprawdzone, nim wejdzie do produkcji. W podejściu marki do jakości, trwałości i bezpieczeństwa nic nie się zmieniło – dla Volvo są kwestie priorytetowe.
Wygląd ma kosmiczny, chociaż mogli troszeczkę ten tył dopracować 🙂