Wyciszenie podłogi samochodu – komfort, który robi różnicę

Skuteczne wygłuszenie podłogi auta to nie tylko sposób na zwiększenie komfortu jazdy, ale także realny wpływ na bezpieczeństwo. Redukując hałasy dochodzące z zewnątrz, kierowca może lepiej skoncentrować się na drodze i szybciej reagować na zmieniające się warunki.

 

Podłoga to jeden z kluczowych obszarów wymagających wyciszenia. To właśnie stąd dochodzi do naszych uszu dudnienie generowane przez kontakt kół z nawierzchnią oraz szum powietrza opływającego podwozie. Tego typu dźwięki znacząco obniżają komfort podróży. Dlatego wygłuszenie podłogi to jeden z najskuteczniejszych sposobów na poprawę akustyki wnętrza pojazdu – zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Co więcej, w przypadku podłogi mamy dużą swobodę w doborze materiałów – różne rozwiązania mogą dać równie dobre efekty, co daje możliwość dopasowania do indywidualnych preferencji i budżetu.

Od czego zacząć? Przygotowanie to podstawa

Zanim przystąpimy do montażu mat wygłuszających, wnętrze auta należy odpowiednio przygotować. Konieczne jest całkowite rozebranie podłogi – demontaż foteli, tylnej kanapy, tunelu środkowego oraz wszelkich wykładzin. Gdy dotrzemy do tzw. gołej blachy, należy ją dokładnie oczyścić i odtłuścić. W tym celu polecamy sięgnąć po dedykowane preparaty, takie jak odtłuszczacz firmy Bitmat. Tak przygotowana powierzchnia jest gotowa do dalszych prac.

Klasyczne podejście – dwa etapy wygłuszania

Najczęściej stosowaną i skuteczną metodą wygłuszenia podłogi jest zastosowanie dwóch warstw materiałów:

  1. Pierwsza warstwa: mata butylowa – doskonale tłumi niskie częstotliwości (np. dudnienie od kół).
  2. Druga warstwa: pianka kauczukowa – odpowiedzialna za redukcję wyższych dźwięków (np. szumu wiatru).

Rekomendujemy użycie jako pierwszą warstwę mat butylowych takich jak Bitmat AB, StP Black lub Aerocell. Dwa pierwsze to klasyczne maty butylowe z warstwą aluminium, natomiast Aerocell wyróżnia się nowoczesną konstrukcją z granulatem dźwiękochłonnym – jest lżejszy i jeszcze skuteczniejszy.

Maty należy precyzyjnie docinać (warto zaopatrzyć się w ostrza Stanley Carbide, które dłużej zachowują ostrość przy cięciu przez aluminium), a następnie dokładnie zwulkanizować wałkiem dociskowym. Matę należy wałkować aż do momentu zniknięcia charakterystycznej faktury obecnej na nierozwałkowanej macie butylowej. Należy też pamiętać, że tylko dobrze rozwałkowana mata będzie pracować optymalnie i chronić przed hałasem.

Pianka kauczukowa – po co druga warstwa

Druga warstwa odpowiada za wygłuszenie wyższych częstotliwości. Dodatkowo w wygłuszeniach jest ważne, aby dźwięk przechodził przez różne ośrodki o zróżnicowanych gęstościach i budowie, co zwiększy właściwości izolowania dźwięku.

 

Do wykonania drugiej warstwy możemy użyć:

  • Bitmat K6s – dla solidnej warstwy izolacyjnej,
  • Bitmat K3s + StP Noiseblock 2 mm – dla jeszcze lepszych rezultatów akustycznych.
  • Bitmat B5s – materiał hybrydowy łączący piankę, masę butylową oraz wzmacniającą tkaninę

Materiały te posiadają warstwę samoprzylepną i są łatwe w aplikacji. Kluczowe jest jednak staranne pokrycie całej powierzchni – należy unikać przerw, które mogłyby przepuszczać dźwięk (tzw. mostki akustyczne). Maty butylowe układamy na zakładkę, natomiast pianki najlepiej montować do czoła (krawędź do krawędzi) – wyjątkiem jest Noiseblock, który również zaleca się kleić na zakładkę.

Alternatywa: materiały 2w1 – prościej, szybciej, choć drożej

Dla osób szukających prostszego rozwiązania polecamy nowoczesne materiały 2w1, takie jak StP Sonora czy Quattara. Łączą one w sobie właściwości maty butylowej i pianki wygłuszającej o strukturze zamkniętokomórkowej. Choć są nieco droższe, zdecydowanie ułatwiają montaż i skracają czas pracy.

Ostatni krok: montaż wnętrza i… ciesz się ciszą

Po zakończeniu wygłuszania wystarczy ponownie złożyć wnętrze auta. Efekty zauważysz natychmiast – jazda stanie się cichsza, bardziej komfortowa, a podróże mniej męczące.

Jeśli chcesz jeszcze lepiej zadbać o akustykę swojego auta, sprawdź również nasze inne artykuły dotyczące wygłuszania drzwi, dachu czy nadkoli.

Zalety wygłuszenia podłogi:

  • Poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy.
  • Prosta w montażu.
  • Wystarczą tylko dwie warstwy.
  • Izolacja zarówno akustyczna jak i termiczna

Wszystkie wskazane tutaj produkty znajdziesz na stronie www.bitmat.pl

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Bezpieczeństwo bierne w samochodzie – jak o nie zadbać?

Następny

Wymiana sprężyny amortyzatora – sprężyny obniżające dodadzą sportowego charakteru

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: