Wymiana koła w samochodzie. Jak to zrobić samodzielnie?

Wymiana koła w samochodzie to jedna z podstawowych umiejętności, którą każdy kierowca powinien opanować. Choć wiele osób korzysta z pomocy drogowej lub warsztatów, w sytuacji awaryjnej, np. przy złapaniu „gumy”, umiejętność samodzielnej wymiany koła może zaoszczędzić czas i pieniądze. W tym artykule krok po kroku wyjaśnimy, jak wymienić koło w samochodzie oraz co warto przygotować, aby proces przebiegł sprawnie i bezpiecznie.

Co będzie Ci potrzebne?

Przed przystąpieniem do wymiany koła upewnij się, że masz przy sobie odpowiednie narzędzia:

  • Koło zapasowe lub zestaw naprawczy: Sprawdź jego stan techniczny i ciśnienie przed wyruszeniem w trasę.
  • Podnośnik samochodowy (lewarek): Odpowiedni do modelu Twojego samochodu.
  • Klucz do kół: Najlepiej krzyżowy lub teleskopowy, który ułatwia odkręcanie śrub.
  • Kliny pod koła: Aby zabezpieczyć pojazd przed przemieszczeniem.
  • Rękawice ochronne: Zapewniają lepszy chwyt i chronią ręce przed zabrudzeniem.
  • Latarka: Przydatna w warunkach ograniczonej widoczności.

Krok po kroku: Jak wymienić koło?

  1. Zatrzymaj samochód w bezpiecznym miejscu
    Zjedź na pobocze lub utwardzoną powierzchnię z dala od ruchu drogowego. Włącz światła awaryjne, aby ostrzec innych kierowców.
  2. Zabezpiecz pojazd przed przemieszczeniem
    Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg (w przypadku automatycznej skrzyni biegów ustaw dźwignię w pozycji „P”). Umieść kliny lub inne przedmioty blokujące pod kołami po przeciwnej stronie od tej, na której będziesz pracować.
  3. Poluzuj śruby koła
    Zanim podniesiesz samochód, użyj klucza do poluzowania śrub mocujących koło. Wykonuj to ruchami przeciwnymi do ruchu wskazówek zegara. Śruby powinny być poluzowane, ale nie całkowicie odkręcone.
  4. Podnieś pojazd za pomocą podnośnika
    Umieść lewarek w odpowiednim miejscu na podwoziu – zazwyczaj jest to specjalne wzmocnienie oznaczone w instrukcji pojazdu. Podnośnik ustaw na stabilnym podłożu i powoli podnieś samochód, aż koło będzie całkowicie uniesione nad ziemią.
  5. Odkręć śruby i zdejmij koło
    Całkowicie odkręć poluzowane wcześniej śruby i odłóż je w bezpieczne miejsce, aby ich nie zgubić. Zdejmij uszkodzone koło i ułóż je płasko, aby zapobiec przewróceniu.
  6. Załóż koło zapasowe
    Nałóż nowe koło na piastę, upewniając się, że otwory w feldze są dobrze dopasowane do śrub. Wkręć śruby ręcznie, aby przytrzymały koło na miejscu.
  7. Dokręć śruby na krzyż
    Delikatnie dokręć śruby kluczem w układzie na krzyż, aby równomiernie przytwierdzić koło. Nie dokręcaj ich z pełną siłą, dopóki samochód nie zostanie opuszczony.
  8. Opuszczanie samochodu i ostateczne dokręcenie śrub
    Powoli opuść samochód za pomocą podnośnika, aż koło dotknie ziemi. Następnie dokręć śruby z pełną siłą, również w układzie na krzyż, aby zapewnić ich równomierne osadzenie.
  9. Sprawdź ciśnienie w oponie
    Jeśli masz możliwość, sprawdź ciśnienie w kole zapasowym. Jeśli jest ono zbyt niskie, udaj się do najbliższej stacji benzynowej, aby je dopompować.
  10. Schowaj narzędzia i uszkodzone koło
    Upewnij się, że wszystkie narzędzia są schowane, a uszkodzone koło znajduje się w bagażniku. Sprawdź, czy miejsce pracy jest posprzątane i bezpieczne.

Najczęstsze błędy podczas wymiany koła

  • Niewłaściwe umieszczenie podnośnika: Może prowadzić do uszkodzenia podwozia lub przewrócenia samochodu.
  • Zbyt słabe dokręcenie śrub: Może skutkować poluzowaniem koła podczas jazdy.
  • Brak sprawdzenia ciśnienia w kole zapasowym: Może spowodować problemy podczas dalszej podróży.
  • Zapomnienie o zabezpieczeniu pojazdu: Niezablokowanie kół może prowadzić do przesunięcia pojazdu podczas pracy.

Kiedy warto skorzystać z pomocy?

Jeśli nie czujesz się pewnie w samodzielnej wymianie koła, skontaktuj się z pomocą drogową. Warto także pamiętać, że koła zapasowe typu „dojazdówka” są przeznaczone tylko do tymczasowego użytku i nie należy przekraczać określonej prędkości ani dystansu wskazanych w instrukcji.

Podsumowanie

Samodzielna wymiana koła w samochodzie jest prostsza, niż mogłoby się wydawać. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i przestrzeganiu powyższych kroków możesz szybko i bezpiecznie poradzić sobie z tą sytuacją na drodze. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać stan koła zapasowego i narzędzi, aby w razie potrzeby były gotowe do użycia.

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Kontrolka EPC – najważniejsze informacje

Następny

Czy wiesz, jak jeździć zimą? 5 najważniejszych zasad

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: