Wymiana płynu chłodniczego należy do stosunkowo prostych czynności, a co za tym idzie nawet największemu laikowi nie powinna sprawić problemu.
Od czego zacząć?
Wymianę płynu chłodniczego rozpocznijmy od pozyskania informacji ile płynu mieści się w naszym układzi. Kiedy poznamy tą wartość pozostaje nam wybór pomiędzy płynem chłodniczym, a koncentratem do stworzenia płynu chłodniczego. Zakup koncentratu wiążę się z potrzebą zakupu wody destylowanej, która po wymieszaniu z koncentratem da nam płyn chłodniczy, który możemy wlać do naszego układu. Pamiętajmy, aby przed wymieszaniem dokładnie zapoznać się z instrukcją koncentratu z której uzyskamy informacje o sporządzeniu właściwej proporcji. Pamiętajmy, aby mieć płyn który nie zamarznie przy temperaturze około -25 stopni Celsjusza.
Początek prac rozpocznijmy od spuszczenia płynu chłodniczego, a konkretniej odkręceniu korka spustowego. Najczęściej jest on zlokalizowany w dolnym prawnym narożniku chłodnicy. Jeżeli go tam nie znajdziemy poszukajmy pod autem. Korek spustowy znajduje się w najniższym punkcie w układzie chłodzenia. Odkręcamy i podstawiamy miskę do której płyn spłynie. Proces spuszczania płynu chłodniczego to kwestia kilku minut.
Przepłuczmy chłodnice
Przed wypełnieniem układu chłodniczego nowym płynem, warto pokusić się o dokładne wypłukanie chłodnicy. Polega ono na wlaniu wody destylowanej do zbiorniczka wyrównawczego przy zostawionym odkręconym korku spustowym. Czekamy tak długo, aż destylowana woda przedostanie się przez cały układ. Do poprawnego wykonania tego zabiegu wymagana jest dość duża ilość wody destylowanej – minimum 15 litrów, zalecana wartość to około 20 litrów.
Napełniamy układ
Przed przystąpieniem do napełniania układu chłodniczego, należy zakręcić korek spustowy. Dobrym zwyczajem jest wymiana uszczelki znajdującej się na nim. Następnie wlewamy płyn do zbiorniczka wyrównawczego. W wielu przypadkach ku naszemu zdziwieniu po wlaniu niewielkiej ilości płynu jego poziom w zbiorniczku wyrównawczym będzie wysoki. W takim przypadku należy odpalić pojazd, a nawet pokonać krótki dystans, aby płyn chłodniczy rozszedł się po układzie. Proces ten należy powtórzyć parę razy, aż do momentu ustabilizowania się poziomu płyny w układzie. Niedopuszczalne jest pozostawienie niskiego poziomu płynu w układzie chłodniczym.
Coraz bardziej zaczynam lubić te wasze poradniki.
Miło się czyta.
Ciekawe ciekawe!
Teraz będę wiedział jak wymienić płyn, super poradnik!! 🙂
Ja to robię dość regularnie, że doszedłem już do wprawy, ale za pierwszym razem było ciężko samemu :]
części do motocykli