Pęknięta opona w trasie – jak rozpoznać i co z nią zrobić?

Pęknięcie opony w czasie jazdy to sytuacja stresująca i potencjalnie bardzo niebezpieczna – zwłaszcza jeśli wydarzy się na autostradzie lub przy dużej prędkości. Niezależnie od tego, czy doszło do gwałtownego rozerwania opony, czy powolnej utraty ciśnienia, szybka reakcja i właściwe działanie mogą uratować nie tylko oponę, ale też zdrowie i życie kierowcy oraz pasażerów.

Jak rozpoznać pękniętą oponę podczas jazdy? Co zrobić, gdy taka awaria przydarzy się na trasie? I czy każdą pękniętą oponę można naprawić? Sprawdź, co musisz wiedzieć.

Jak rozpoznać, że opona pękła?

Objawy pęknięcia opony mogą pojawić się nagle lub rozwijać się stopniowo, w zależności od rodzaju uszkodzenia. Najczęstsze sygnały ostrzegawcze:

  • Nagłe ściąganie auta na jedną stronę – bardzo charakterystyczne, zwłaszcza gdy pęknie przednia opona.

  • Utrata kontroli nad kierunkiem jazdy – szczególnie groźne przy wysokiej prędkości.

  • Głośny huk lub wystrzał – w przypadku gwałtownego rozerwania opony.

  • Wibracje na kierownicy – mogą świadczyć o uszkodzeniu tylnej opony lub wybrzuszeniu bieżnika.

  • Sygnał z systemu TPMS – nowoczesne auta informują o spadku ciśnienia w kołach.

  • Zwiększony hałas toczenia – jeśli opona traci powietrze, często staje się wyraźnie głośniejsza.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, natychmiast zmniejsz prędkość i zatrzymaj pojazd w bezpiecznym miejscu.

Co robić, gdy pęknie opona w czasie jazdy?

1. Zachowaj spokój i nie wykonuj gwałtownych ruchów

Nie hamuj gwałtownie! Zamiast tego:

  • mocno trzymaj kierownicę,

  • powoli zdejmuj nogę z gazu,

  • pozwól pojazdowi naturalnie wytracić prędkość,

  • zjedź na pobocze lub do zatoczki awaryjnej.

2. Włącz światła awaryjne

Zabezpiecz miejsce postoju – włącz światła awaryjne, a jeśli to możliwe, ustaw trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od pojazdu (na autostradzie: 100 m, poza nią: 30–50 m).

3. Sprawdź uszkodzenie opony

Obejrzyj oponę. Jeśli widzisz:

  • duże rozerwanie,

  • wyraźne przecięcie,

  • wybrzuszenie,

  • opona spadła z felgi – konieczna będzie wymiana koła.

4. Wymień koło lub użyj zestawu naprawczego

Opcja A: Wymiana koła na zapasowe

  • wyjmij lewarek, klucz do kół i koło zapasowe,

  • poluzuj śruby,

  • podnieś auto,

  • zdejmij uszkodzone koło i zamontuj zapasowe,

  • dokręć śruby i sprawdź ciśnienie po kilku kilometrach.

Opcja B: Użycie zestawu naprawczego
W przypadku niewielkiego przebicia możesz użyć pianki uszczelniającej:

  • wstrzyknij środek przez wentyl,

  • uruchom silnik i przejedź kilka kilometrów, by rozprowadzić środek,

  • dojedź do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego.

Uwaga: zestaw naprawczy nie poradzi sobie z dużym rozdarciem lub bocznym pęknięciem opony.

5. Wezwij pomoc drogową

Jeśli nie masz zapasu lub nie jesteś w stanie samodzielnie wymienić koła, skorzystaj z pomocy drogowej. Na autostradzie można zadzwonić pod numer alarmowy lub skorzystać z najbliższego słupka SOS.

Czy pękniętą oponę można naprawić?

To zależy od rodzaju uszkodzenia:

Do naprawy nadają się:

  • drobne przebicia w bieżniku,

  • niewielkie nieszczelności.

Nie naprawia się opon z:

  • rozdarciem bocznym,

  • uszkodzeniem wewnętrznej konstrukcji,

  • pęknięciem wynikającym ze starzenia lub sparcenia gumy,

  • zniszczeniami po jeździe „na flaku”.

W przypadku poważnego uszkodzenia jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest wymiana opony na nową.

Jak zapobiegać pęknięciom opony?

  • Regularnie kontroluj ciśnienie – zbyt niskie ciśnienie powoduje przegrzewanie się opony.

  • Nie jeździj na sparciałych, starych oponach – nawet z dobrym bieżnikiem.

  • Unikaj kontaktu z krawężnikami i dziurami – nagłe uderzenie może wewnętrznie uszkodzić oponę.

  • Zamieniaj miejscami opony co 10–15 tys. km – by zużywały się równomiernie.

  • Przechowuj opony zgodnie z zaleceniami – w chłodnym, suchym miejscu, bez dostępu światła.

Podsumowanie

Pęknięta opona w trasie to sytuacja, która może przydarzyć się każdemu kierowcy. Najważniejsze to zachować spokój, bezpiecznie zatrzymać pojazd i ocenić uszkodzenie. W wielu przypadkach można wymienić koło samodzielnie lub dojechać do warsztatu przy pomocy zestawu naprawczego. Jeśli jednak pęknięcie jest poważne – nie warto ryzykować i najlepiej skorzystać z pomocy drogowej. Dbanie o stan ogumienia i regularna kontrola ciśnienia pozwolą zminimalizować ryzyko takiej awarii.

Dodaj komentarz Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni

Cylindry silnika – co to? Budowa i działanie

Następny

Auto rodzinne – czym kierować się podczas wyboru?

Zainteresowany współpracą?

Chcesz sprawdzić się jako dziennikarz motoryzacyjny lub po prostu opublikować swój artykuł? Skontaktuj się z nami. biuro@strefatestow.pl

©Copyright 2013 - 2024 by Strefatestow.pl All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Partner instalacji gazowych: